Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Procesy»Mezi zaměstnanci roste zájem o sdílená pracovní místa a zkrácené úvazky
    Procesy

    Mezi zaměstnanci roste zájem o sdílená pracovní místa a zkrácené úvazky

    By hrmag10. 5. 2022Updated:10. 5. 2022Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Flexibilita v pojetí českých zaměstnavatelů znamená zejména možnost pružné pracovní doby nebo práce z domova. Ani přes rostoucí zájem zaměstnanců stále nedokáží v dostatečné míře nabízet zkrácené úvazky či sdílená pracovní místa. Největší flexibilitu v práci mají zaměstnanci v IT (83 %), bílé límečky (70 %) a pracovníci podnikových služeb (68 %). Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu zaměstnaneckých preferencí, který zrealizovala personální agentura Grafton Recruitment.

    Sdílená pracovní místa mohou čeští zaměstnavatelé nabízet od 1. ledna 2021. Jedná se v podstatě o pravidelné střídání dvou nebo i více zaměstnanců na jednom pracovním místě a tudíž o alternativu zkrácených úvazků. I přes rostoucí zájem zaměstnanců však firmy tyto možnosti nenabízí v dostatečné míře, dle průzkumu má zkrácený úvazek pouze 10 % pracovníků a jen 3 % sdílí své pracovní místo s dalšími osobami. „Ve srovnání s ostatními zeměmi EU v tomto ohledu ČR značně zaostává, jen pro srovnání, v Nizozemí využívá zkrácený úvazek téměř 37 % zaměstnanců. I když sdílená pracovní místa i zkrácené úvazky znamenají pro zaměstnavatele větší administrativní zátěž a vyšší náklady na zaškolení, vzhledem k vyprahlému pracovnímu trhu se jim nabídka flexibilních úvazků vyplatí, získají tak totiž přístup k novým zdrojům uchazečů o práci,“ říká Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GI Group, s tím, že zájem o zkrácené úvazky roste zejména ze strany studentů a rodičů na rodičovské dovolené a v souvislosti s inflací a zdražováním s největší pravděpodobností poroste ještě větším tempem než dosud.

    Flexibilita tak v pojetí českých zaměstnavatelů představuje spíš než různé typy úvazků pružnou pracovní dobu, možnost nadpracovat si hodiny nebo práci z domova. Třetina zaměstnanců může také rozhodovat, jak budou svou práci dělat a více než čtvrtina má možnost ovlivňovat svou pracovní náplň. Největší flexibilitu v práci mají zaměstnanci v IT (83 %), bílé límečky (70 %) a pracovníci podnikových služeb (68 %), nejmenší lidé z výroby (48 %).

    Ve srovnání s loňským rokem využívá letos plný home office o polovinu méně zaměstnanců. Naopak ze 40 % na 70 % vzrostl podíl lidí, kteří považují práci z domova za standard a samozřejmost. Plně z kanceláře aktuálně pracuje 44 % dotázaných, 30 % střídá pracoviště s domovem, 13 % pracuje z domova jen výjimečně a 13 % působí plně na home office. Nejčastěji z domova pracují lidé z IT, nejméně lidé z administrativy, HR a práva, u kterých zaměstnavatel nejčastěji vyžaduje jejich přítomnosti na pracovišti. I proto jich pouze z kanceláře pracuje více než polovina. Zaměstnance na home office nekontroluje více než polovina zaměstnavatelů, 16 % naopak hlídá, zda si odpracovali stanovené hodiny.

    S prací z domova je spokojeno 78 % zaměstnanců, 39 % si už nedovede bez této možnosti svou práci představit. Jako hlavní výhodu home office nejčastěji zmiňují úsporu času a peněz, téměř polovina respondentů pak v průzkumu uvádí i to, že díky práci z domova zvládá lépe obstarat domácnost. K nevýhodám naopak pro 41 % dotázaných patří absence sociálního kontaktu a také větší tendence k prokrastinaci.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Sestry v hospici díky umělé inteligenci tráví čas u pacientů místo u papírů

    3. 10. 2025

    Rekvalifikace na vzestupu: zaměstnavatelé i zaměstnanci se připravují na nové role

    26. 9. 2025

    Letní brigádníci jako klíč k budoucnosti firmy. Jak z prázdninové výpomoci vybudovat loajální tým

    6. 8. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Datová suverenita se v době geopolitické nejistoty stává kritickým rizikem podnikání
    • Novým prezidentem asociace ABSL se stal Bohumil Říha
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.