Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně snížil o 4,2 bodu na hodnotu 89,2, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 4,5 bodu na hodnotu 89,4 a indikátor důvěry spotřebitelů se snížil o 2,7 bodu na hodnotu 88,3.
Za zářijovým snížením ekonomického sentimentu mezi podnikateli stojí zejména výrazný pokles důvěry v odvětví průmyslu (-7,6 bodu). Důvěra poklesla též ve vybraných službách (-2,2 bodu) a v obchodě (-1,2 bodu), mírně se zvýšila pouze ve stavebnictví (+0,6 bodu).
„Pozitivní vývoj důvěry v ekonomiku mezi podnikateli z posledních měsíců v září přibrzdil výrazný pokles v odvětví průmyslu. Důvodem je především nepříznivá situace v oblasti automotive, kde podnikatelé očekávají podstatné snížení tempa růstu výrobní činnosti způsobené, mimo jiné, výpadky v dodavatelských řetězcích,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se meziměsíčně snížila. Počet respondentů očekávajících zhoršení celkové ekonomické situace v Česku v následujících dvanácti měsících se v září výrazně zvýšil. Počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci či očekávajících její zhoršení v příštích dvanácti měsících se oproti srpnu téměř nezměnil. Podíl respondentů, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů, zůstal rovněž přibližně stejný.
„Důvěra mezi spotřebiteli se v září snížila podruhé za sebou. Důvody zůstávají neměnné. Velký počet respondentů pociťuje pokles své životní úrovně a ještě větší počet se obává zhoršení hospodářské situace v následujících 12 měsících,“ sdělila Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.