Český automobilový průmysl, jeden z pilířů domácí ekonomiky, má za sebou silné první pololetí roku 2025. Automobilky hlásí solidní objemy výroby a investují do technologií souvisejících s elektromobilitou a digitalizací. Tento stabilní základ se odráží i v náborových strategiích a mzdovém vývoji – odvětví zůstává jedním z největších zaměstnavatelů, ale současně čelí výrazným změnám v potřebné kvalifikaci pracovníků.
Trh práce: více uchazečů, ale nedostatek specialistů
„Situace na českém pracovním trhu se v létě 2025 lehce proměnila. Nezaměstnanost se zvýšila na 4,4 %, což je nejvyšší hodnota od roku 2021. Přesto poptávka po kvalifikovaných technických profesích v automotive zůstává vysoká. Nejvíce chybějí mechatronici, elektromechanici, pracovníci kvality a specialisté na automatizaci a robotiku,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik pracovního portálu JenPráce.cz a dodává: „Na druhé straně roste počet uchazečů o základní operátorské a výrobní role, což zaměstnavatelům poskytuje lepší možnosti výběru než v předchozích „přehřátých“ letech“.
Mzdové trendy: diferenciace podle kvalifikace
Na výrobní pozice (operátoři, montážní dělníci se na portálu JenPráce.cz nejčastěji nabízejí mzdy mezi 28–37 tisíci korun měsíčně, často doplněné o náborové bonusy (např. 30 tisíc korun u Škody Auto) či benefity jako zajištěné ubytování. Technické a specializované role (kvalita, elektromechanici, technici) má mzdy od 40 do 50 tisíc korun. Vysoce kvalifikované pozice (technický specialista, inženýrské a manažerské funkce si vydělá až 65–80 tisíc korun), což potvrzuje rostoucí tlak na přilákání a udržení expertů v oblasti digitalizace, automatizace a procesního řízení. Tento rozdíl jasně ukazuje, že trh odměňuje především odbornost a schopnost přizpůsobit se technologické transformaci, zatímco základní operátorské profese mají spíše stagnující vývoj a spoléhají na doplňkové pobídky.
„Z hlediska řízení lidských zdrojů v automotive se v příštích letech rýsuje několik klíčových směrů. Výroba zůstává stabilní, nicméně objednávky mohou kolísat, což vyžaduje větší flexibilitu při plánování směn a výrobních kapacit. Největší výzvou je nadále nedostatek specialistů, a proto bude zásadní investovat do přeškolení zaměstnanců a do intenzivnější spolupráce se středními i vysokými školami, zejména v oblastech souvisejících s elektropohonem, softwarem a datovými technologiemi. Do popředí se dostává také diferencované odměňování: zatímco operátorské mzdy se pohybují kolem 30 tisíc korun, specialisté se posouvají až k dvojnásobku této částky. A konečně, kromě výše mzdy hrají stále větší roli také benefity a stabilita pracovních podmínek – kandidáti oceňují jistotu zaměstnání, flexibilitu a dlouhodobou perspektivu, což je při náboru a udržení lidí často stejně důležité jako samotná finanční odměna,“ dodává Michal Španěl, manažer a datový analytik pracovního portálu JenPráce.cz
Vliv zelené politiky EU: shrnutí a výhled
Český automobilový průmysl stojí na prahu nové éry. Zatímco výroba si v prvním pololetí roku 2025 udržela stabilní tempo, klíčovým faktorem pro budoucí úspěch se stává schopnost adaptace na technologické a legislativní změny, především ty spojené s Green Dealem. Tlak na udržitelnost a přechod na elektromobilitu je jak výzvou, tak i příležitostí, která přetváří celý trh práce.
Jak data z portálu JenPráce.cz ukazují, tento trend přímo ovlivňuje dvě klíčové oblasti, za prvé rostoucí poptávka po nových specialistech: „Firmy intenzivně hledají experty na bateriové systémy, software pro elektromobily a specialisty na cirkulární ekonomiku. Tento posun jen potvrzuje vysokou poptávku po již dnes nedostatkových profesích, jako jsou elektromechanici, specialisté kvality a inženýři automatizace,“ vysvětluje Michal Španěl. Za druhé, prohlubující se rozdíly ve mzdách: „Schopnost pracovat s novými „zelenými“ technologiemi se stává klíčovou a dobře placenou kvalifikací. To dále rozevírá nůžky mezi mzdami operátorů, které se pohybují kolem 30 tisíc korun, a platy specialistů, jež mohou dosáhnout i více než dvojnásobku,“ dodává.
„Budoucnost českého automotive již není jen o počtu vyrobených vozů, ale o jejich přidané hodnotě, udržitelnosti a inovacích,“ shrnuje Michal Španěl, manažer JenPráce.cz. „Investice do rekvalifikace stávajících zaměstnanců a úzká spolupráce se školami jsou proto naprosto klíčové. Firma, která dnes dokáže vychovat experta na řídicí software pro elektromobil, si zvyšuje konkurenceschopnost na další dekádu,“ říká analytik. Právě v této adaptabilitě leží největší výzva i příležitost pro celý sektor. Tempo přechodu na elektromobilitu je extrémně rychlé a hrozí, že část zaměstnanců, zejména v dodavatelských řetězcích, nestihne včas projít potřebnou rekvalifikací,“ doplňuje Španěl.