Generace Z přináší na pracovní trh zvýšené požadavky a očekávání. Příslušníci této generace často otevřeně přiznávají, že pro ně není cílem zůstávat delší dobu ve stejném zaměstnání. Jsou mnohem flexibilnější a více otevření ke změnám, než jak bylo zvykem u mileniálů. Zaměstnavatelé tedy musí řešit otázku, jak si mladou generaci získat a udržet.
„Příznivá firemní kultura podporující autonomii a vlastní myšlení každého zaměstnance, dobré vzájemné vztahy a spolupráce na pracovišti, ale především ideální šéf je pro generaci Z často lepším benefitem než finanční bonus. Představuje pro ně také jeden z hlavních důvodů, proč v daném zaměstnání zůstávají,“ vysvětluje Irena Filařová Nucová, Group HR Director skupiny Plaček, která provozuje síť chovatelských potřeb Super zoo.
Generace Z, tedy lidé narození přibližně mezi lety 1996 až 2012, jsou důležitou pracovní silou zejména díky svým novým, svěžím názorům a energii, kterou na pracovní trh přinášejí. Zároveň ale mají vysokou úroveň pracovní mobility, což je výzva pro zaměstnavatele, jakou strategii stanovit tak, aby nemuseli řešit příliš velkou fluktuaci.
Podporujte dobré vztahy v týmu
Generace Z řadí dobré vztahy v práci mezi nejdůležitější faktory, které je motivují zůstat na konkrétní pracovní pozici. Přikládají jim dokonce větší význam než platovému ohodnocení. Pro zaměstnavatele to znamená poskytovat svým zaměstnancům v dostatečné míře aktivity, při kterých se mohou navzájem poznat, a dostatek prostoru pro osobní rozhovory, aby mohli vytvářet silná pouta. Platí přitom poučka, že když spolu zaměstnanci dobře vycházejí, je pravděpodobné, že budou plnit úkoly efektivněji.
Jedním z impulsů k odchodu ze zaměstnaní bývá u generace Z špatný šéf. Tato generace má od lídrů vysoká očekávání a požaduje, aby uměli inspirovat a motivovat ostatní a dbát kromě dobrých rozhodnutí také na rozvoj zaměstnanců.
Hledá se ideální šéf
Řada firem se potýká s úsporami, na trhu práce je nedostatek kvalifikovaných lidí a mladá generace přichází s novými požadavky. Pro manažery to znamená čím dál větší nárok na to, aby se v situaci zorientovali a určili smysluplný směr a strategii. Manažerské reakce tak musejí být rychlejší a pružnější v závislosti na dynamice ekonomického a společenského vývoje.
Nedávný reprezentativní výzkum v České republice ukázal, že jako nejdůležitější atribut dobrého šéfa zaměstnanci oceňují odbornost a zkušenosti, což uvedlo celkem 38 % dotázaných. Podle 30 % respondentů by měl být zároveň oporou svým zaměstnancům a držet slovo, což uvedlo 28 % lidí.
Personalisté také zaznamenali, že s příchodem generace Z vyžadují zaměstnanci čím dál víc, aby jim byla poskytnuta samostatnost, větší autonomie při plnění úkolů a důvěra. „Naopak se neosvědčuje princip tvrdé ruky, kde zaměstnancům šéf takzvaně nahlíží přes rameno a jejich práci neustále kontroluje. Tomu nahrávají i příliš časté mítinky určené výhradně na reportování vykázané činnosti,“ vysvětluje Irena Filařová Nucová.
Umožnit jim růst
Příslušníci mladé generace Z podle personalistů reagují pozitivně na příležitosti k růstu a rozvoji, a proto zaměstnavatelé, kteří nabízejí možnosti rozvoje a vzdělávání, mají lepší šanci udržet si generaci Z ve svých řadách. Mladí zaměstnanci jsou totiž ochotni investovat nemalý čas a úsilí do svého profesního růstu, jak potvrzuje Irena Filařová Nucová: „V Plaček Group pracujeme na tom, abychom identifikovali a rozvinuli potenciál našich zaměstnanců, což nám umožňuje dosahovat optimálních výsledků a udržovat konkurenční výhodu na trhu. Staráme se o talenty, které vnímáme jako klíče k našemu úspěchu.“
Příkladem, jak řešit rozvoj a vzdělávání zaměstnanců, ale zároveň zachovat a předávat firemní hodnoty v rámci velké společnosti s více než 2 900 zaměstnanci, může být Plaček Akademie, kterou Plaček Group založila v roce 2023 a která se od té doby osvědčila jako klíčový spojovací prvek mezi prodejnami a centrálou. Letos podle Ireny Filařové Nucové plánuje expanzi do dalších zemí, zapojení všech zaměstnanců do vzdělávacích programů a také například online kurzy a interaktivní hry pro efektivní vzdělávání: „Zajištění kontinuity ve vedení a celkovém provozu je v rámci Plaček Group řešena primárně Plaček Akademií. Zaměřuje se nejen na rozvoj hard skills, kde máme například zaměření na produkty, ale také soft skills, kde se zabýváme péčí o zákazníky, komunikační dovednosti a pak celou část, kterou máme zaměřenou na rozvoj leadershipu. Rozlišujeme typy pozic a podle toho i přidělujeme příslušné rozvojové aktivity, které podporují zaměstnance na všech úrovních od stínování, mentoringů, koučingů, rotací, e-learningů nebo samostudií,“ uzavírá.