Žáci méně úspěšných škol ve volném čase častěji na počítači stahují filmy a hrají hry. Jejich vrstevníci z úspěšnějších škol více využívají počítač ke komunikaci elektronickou poštou, získávání praktických informací nebo přípravu do školy. Z analýzy výsledků mezinárodních šetření ICILS 2013 a PISA 2012 to zjistila Česká školní inspekce.
V bohatších rodinách je sice výrazně častěji více než jeden počítač, ale socioekonomický status rodiny neovlivňuje rozsah času stráveného ve volném čase u počítače. Čeští patnáctiletí tráví v pracovních dnech průměrně dvě hodiny online, o víkendech je to o 30 minut déle, zjistilo šetření PISA 2012. Informační technologie k volnočasovým aktivitám využívají nejvíce ze všech zemí OECD, které se do tohoto ověřování zapojily.
Inspekce sledovala rozdíly mezi různě úspěšnými školami podle výsledků žáků v matematice. Na méně úspěšných školách je vysoké zastoupení žáků se slabými výsledky v tomto předmětu, na těch velmi úspěšných je velký podíl dětí s výbornými výsledky v tomto předmětu.
Na „horších“ základních školách je více žáků, kteří na internetu netráví žádný nebo jen minimální čas. Zároveň se ale mezi nimi objevuje více extrémních uživatelů internetu, kteří jsou online více než šest hodin denně. Čtyři procenta žáků méně úspěšných ZŠ nemají doma připojení k internetu, na úspěšnějších ZŠ takoví žáci nejsou. U víceletých gymnázií takové rozdíly inspekce nezaznamenala.
Na víceletých gymnáziích se více projevil rozdílný přístup k internetu. Bezmála dvě třetiny děti z těch méně úspěšných hrají alespoň jednou týdně hry pro jednoho hráče, na „lepších“ školách jich je 43 procent. Podobné rozdíl jsou také u online her.
Email používají prakticky denně dvě třetiny žáků „lepších“ víceletých gymnázií, ale jen 48 procent dětí navštěvujících ta horší. Žáci úspěšnějších škol rovněž častěji využívají internet kvůli přípravě eseje, referátu nebo prezentace, alespoň jednou týdně to dělají více než čtyři pětiny z nich.
Inspekce také sledovala, jaký je vztah mezi používáním výpočetní techniky přímo ve škole a školními výsledky. Zjistila, že čím více děti přímo ve škole používají moderní technologie, tím horší jsou jejich výsledky v matematice.