Každá druhá firma poskytuje zaměstnancům dny dovolené navíc. Stejně tak v polovině firem může nemocný zaměstnanec zůstat doma, aniž by musel k lékaři. Delší dovolenou podle průzkumu nabízí 56 % firem.
Nejčastěji je to týden, tedy pět pracovních dní dovolené navíc. Příspěvek na dovolenou jako další benefit pro všechny zaměstnance nabízí jenom dvanáct procent podniků. V dalších pěti procentech firem slouží příspěvek na dovolenou jako odměna mimořádného výkonu, například pro nejlepší obchodníky. „Plat na dovolenou“ se pohybuje od symbolických 1500 korun až po dvacet tisíc korun. „Často se určuje jako podíl ze mzdy, velmi často se nárok na příspěvek odvozuje od počtu let odpracovaných ve firmě,“ říká František Boudný z personálky Předvýběr, která průzkum realizovala.
Jednoznačným trendem je podle většiny personalistů více volna, práce na home office a pružná pracovní doba, znějí závěry z průzkumu. I když podle zákona termín čerpání dovolené určuje zaměstnavatel, firmy výběr dovolené nechávají většinou na zaměstnancích: celofiremní dovolenou má 29 % podniků, termín dovolené lidem určuje jen sedmnáct procent firem a to nejčastěji přes Vánoce.
V každé druhé firmě je dneska běžné využívání „sick days“, nejčastěji od tří do pěti dnů v roce. Studenti a juniorní zaměstnanci často už při pohovoru vyžadují možnost získání delšího neplaceného volna pro odjezd do zahraničí.