Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Trh práce»Fluktuace v ČR zatím na rozdíl od světa neroste
    Trh práce

    Fluktuace v ČR zatím na rozdíl od světa neroste

    By hrmag25. 10. 2021Updated:29. 10. 2021Žádné komentáře5 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Na rozdíl od západních trhů, kde firmy bojují s rostoucí fluktuací zaměstnanců, je v České republice zatím patrný opačný trend, pracovníci zde upřednostňují jistotu zaměstnání před změnou. Kromě lehkého výkyvu letos na jaře lidé o změně práce spíše uvažují, než ji realizují. Zaměstnavatelé se navíc snaží fluktuaci svých pracovníků předcházet a jejich potřeby zjišťují v pravidelných průzkumech. Stále častěji z nich vyplývá, že pro zaměstnance je čím dál důležitější lidský přístup, porozumění a ocenění ze strany zaměstnavatele.

    Dle průzkumu společnosti McKinsey & Company opustilo od dubna letošního roku svou práci více než 15 milionů amerických zaměstnanců. Téměř dvě třetiny amerických firem očekávají, že počet pracovníků, kteří chtějí změnit zaměstnání, bude v následujících měsících dále narůstat, což potvrzují i samotní zaměstnanci – 40 % v průzkumu uvedlo, že je pravděpodobné, že v následujících třech až šesti měsících odejdou ze své práce, pro dalších 18 % je to pak téměř jisté.
    V České republice je touha po změně zaměstnání menší. Svědčí o tom jak klesající fluktuace v některých oborech, tak i zjištění průzkumu Grafton Recruitment. Dle něj lidé o změně často jen uvažují. Asi nejmenší chuť ke změně je v oboru IT, kde by pouze desetina zaměstnanců využila zajímavé nabídky, pokud by přišla. Trochu více se po nové práci příležitostně poohlíží pracovníci z obchodu a marketingu (22 %) či z podnikových služeb (30 %), nejvíce pak z výroby, kde si práci aktivně hledá čtvrtina zaměstnanců a dalších 37 % by využilo dobrou nabídku, pokud by se jim naskytla.
    „Výkyv v jinak docela nízké fluktuaci nastal v Česku letos na jaře po ukončení lockdownu, kdy se zaměstnanci ze sektorů zasažených restrikcemi začali postupně vracet ke svému původnímu zaměstnání. Zaznamenali jsme to zejména v oboru zákaznických služeb, kam se v době zavřené země uchýlilo dost pracovníků z hotelů a cestovního ruchu,“ říká Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která sdružuje poskytovatele podnikových, zákaznických a IT služeb. Jeho slova potvrzuje i Jan Nedělník, generální ředitel společnosti Comdata, která je jedním z největších poskytovatelů zákaznických služeb v ČR: „Do zákaznických služeb přišlo v době lockdownu hodně lidí z jiných oborů, kteří o svou práci vlivem Covidu-19 přišli. Následně se do svého původního zaměstnání vrátili a fluktuace se tak lehce zvýšila, nicméně šlo spíše o dočasný výkyv. Fluktuace je nyní opět stabilizovaná, a naopak dokonce meziročně nižší než před vypuknutím pandemie.“ Celkově se v oboru podnikových služeb drží míra fluktuace na předcovidových 13 %, což je z pohledu celého trhu podprůměrná hodnota. Některé firmy z oboru se mohou chlubit i mnohem nižším údajem, výjimkou není, zejména v případě IT center, ani 5 %.

    Mezi nejčastější důvody odchodu ze zaměstnání patří vedle finančního ohodnocení i osobní potřeba změny. V průzkumu společnosti McKinsey & Company pak zaměstnanci uváděli i nedostatečné ocenění svými zaměstnavateli a nadřízenými a chybějící pocit sounáležitosti v práci. „Zvyšování mezd nebo rozšiřování nabídky bonusů jsou jen dočasná řešení. Pokud chtějí zaměstnavatelé fluktuaci pracovníků skutečně zabránit, musí se zaměřit především na posílení vztahů se zaměstnanci a naslouchat jejich potřebám,“ říká Jonathan Appleton. To potvrzuje i průzkum personální agentury Grafton Recruitment, v rámci nějž 95 % respondentů vyjádřilo zájem pracovat u zaměstnavatele, kterému na nich záleží a který vychází vstříc jejich potřebám. Průzkumy spokojenosti zaměstnanců a zpětná vazba od těch, kteří ze zaměstnání odchází, se proto stávají stále důležitějším nástrojem při snižování fluktuace. „Všichni zaměstnanci, kteří nás opouští, mají možnost popovídat si s příslušnými HR odborníky o důvodech, které je k tomu vedou. Nejčastěji zmiňují touhu po práci v jiné oblasti. Snažíme se reagovat na jejich potřeby a podporujeme například interní přesuny na jinou pozici, kde jsme schopni nabídnout perspektivní kariérní možnosti, které mohou pracovníka nově motivovat,“ říká Iveta Chválová, ředitelka SAP Services. Vzájemný dialog a zapojení pracovníka podporují také další společnosti. „Dle interních průzkumů víme, že naši zaměstnanci nejčastěji odchází kvůli touze něco změnit. Když zaregistrujeme, že některý z kolegů není spokojený, přímý nadřízený ve spolupráci s HR konzultantem se vždy snaží zjistit jak důvody jeho nespokojenosti, tak i jeho potřeby a najít řešení výhodné pro obě strany,“ říká Pavlína Janíková, viceprezidentka za HR a marketing ve společnosti Ness Czech s tím, že pandemie měla v jejich případě na fluktuaci významný vliv, lidé jsou dodnes obezřetnější ve svých rozhodnutích a důsledněji zvažují změnu.

    V rámci průzkumů spokojenosti a potřeb zaměstnanců dnes rezonuje ještě jeden důležitý trend, a tím je možnost práce z domova. Lidé si v době pandemii na tento model zvykli a nechce se jim ho nyní vzdávat. Potvrzuje to i průzkum společnosti Ernst& Young, dle nějž má o možnost práce z domova zájem 9 z 10 kancelářských zaměstnanců. V průměru by chtěli pracovat na dálku dva až tři dny v týdnu. Více než polovina dotazovaných zaměstnanců z celého světa by pak zvážila odchod z práce, pokud by jim po pandemii nebyla poskytnuta určitá forma flexibility. K podobnému zjištění dospělo i šetření asociace ABSL. Podle něj chtějí i do budoucna více než půl pracovní doby z domu pracovat 4 z 5 zaměstnanců, což je o 64 procentních bodů více než před vypuknutím pandemie. „Snažíme se našim pracovníkům nabídnout to, co obvykle postrádají u jiných zaměstnavatelů, a proto odchází. Flexibilita v tom, kde a kdy mohou zaměstnanci vykonávat svou práci, je pro ně stále důležitější. I proto se je zaměstnavatelé z našeho oboru v tomto aspektu snaží maximálně vyslyšet,“ dodává Jonathan Appleton.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Hlad po IT specialistech trvá, juniorských pozic ale ubývá

    23. 10. 2025

    Průměrné mzdy v energetice meziročně vzrostly o 6,4 %

    23. 10. 2025

    Skoro dvě třetiny firem chtějí do konce roku nabírat, výplaty zvýší jen osmina

    22. 10. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Datová suverenita se v době geopolitické nejistoty stává kritickým rizikem podnikání
    • Novým prezidentem asociace ABSL se stal Bohumil Říha
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.