Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Insider»Grafton představil HR trendy v podnikových službách
    Insider

    Grafton představil HR trendy v podnikových službách

    By hrmag31. 5. 2017Updated:18. 12. 2017Žádné komentáře5 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Firmy bojují o lidi. Výroba, IT a podnikové služby jsou 3 nejexponovanější segmenty. Proč tomu tak je a jaké příležitosti a hrozby z pohledu HR sektor podnikových služeb může očekávat?

    Současný trh práce je ovlivňován zejména malým počtem uchazečů o zaměstnání a rychlým růstem volných pracovních míst. Podle údajů MPSV se letošní situace podobá stavu v roce 2009, kdy na trhu bylo zhruba 150 tisíc míst, a relativně málo uchazečů, něco přes 300 tisíc. K současné situaci směřoval trh přibližně od roku 2014, kdy bylo v naší novodobé historii nejvíce uchazečů, přes 600 tisíc, a méně než 50 tisíc volných míst.

    ČR v těchto ohledech vyniká dokonce i v rámci celé EU. Podíl volných pracovních míst na jejich celkovém počtu je u nás podle údajů Eurostatu 3 %, což je nejvíce v EU. Tento podíl navíc roste v rámci evropského společenství nejrychleji a indikuje nerovnováhu na trhu práce. Pro srovnání, například na Slovensku je to 1 %, v Polsku 0,7 %, v Řecku 0,3 % a v Německu 2,6 %.

     

     

    Situaci na trhu práce letos práce také významně ovlivňuje pokračující ekonomické oživení a velmi nízká nezaměstnanost (v dubnu 4,4 %). Prohlubuje se nerovnováha mezi poptávkou po zaměstnancích a nabídkou práce ze strany uchazečů. Vzhledem k nedostatku kvalifikovaných kandidátů jsou proto společnosti ochotnější zaměstnávat znevýhodněné uchazeče na trhu práce, kteří mají například nedostatek praxe, vyšší věk, pečují o děti či jsou dlouhodobě nezaměstnaní. Zvyšuje se také poptávka po kandidátech ze zahraničí a zrychluje se náborový proces. Jedním z nejdůležitějších trendů je také zrychlování růstu mezd, zatímco v roce 2014 to bylo 2,4 %, v roce 2015 šlo o 3,4 % a v roce 2016 už o 4,5 % s tím, že letošní růst bude minimálně na úrovni loňského.

     

    Co stojí za růstem?

    Výrobní sektor v ČR roste díky tradiční české orientaci na průmysl, dobré pověsti českého technického školství a stále konkurenčním mzdám českých pracovníků, IT je na vzestupu díky pronikání technologií do prakticky všech složek české ekonomiky i lidského života a obor podnikových služeb zase díky tomu, že stávající centra sdílených podnikových služeb v ČR rozšiřují své již existující funkce a přebírají další procesy ze zemí EU i mimo ni. Protože je centralizace mnoha podnikových procesů velkým trendem, dá se očekávat, že obor v následujících letech silně poroste. I když se některé procesy, zvláště ty, které vyžadují méně odborných znalostí a mají povahu helpdesku, přesouvají z ČR dál na východ, přichází do ČR procesy nové, vyžadující pokročilé know-how. Jako příklad uveďme oblast financí: vedle tradičních transakčních služeb centra postupně zpracovávají celou řadu analytických a reportingových úloh, která vyžadují know-how a pokročilé technické dovednosti. Centra tedy již neposkytují jen rutinní úlohy typu zpracování faktur, ale i základní účetní analýzy, controlling a reporting a zaměstnávají zkušené odborníky. Podobně centra působící v oboru IT služeb – ta se již neomezují pouze na IT helpdesk, ale zahrnují i komplexnější IT služby a řešení.

     

    Příležitosti

    Centra podnikových služeb stejně jako další segmenty trhu mohou v oblasti HR využít řadu příležitostí pro získávání kvalifikovaných kandidátů. Jedná se například o vysokou nezaměstnanost v jižní Evropě, především mezi mladými lidmi. Brexit zase otevírá přístup k tisícovkám občanů EU, kteří jsou v nejistotě, zda zůstanou ve Velké Británii anebo se budou muset přestěhovat. Komunity cizinců v Praze a Brně přispívají k snadnějšímu lákání cizinců. Svůj vliv může hrát také politická situace v Turecku a imigrační krize, se kterou se vyrovnávají především Francie, Německo a severské země.

    Konkrétně v centrech sdílených podnikových služeb mají kvalifikovaní kandidáti z jihovýchodní Evropy příležitost dosáhnout na vyšší mzdy, především pokud jde o jazykově vybavené absolventy s měkkými dovednostmi. Lidé z jiných měst, ve kterých se kumulují centra, jako jsou například Budapešť, Bratislava, Krakov či Katowice, mají v ČR zase více kariérních příležitostí a větší komunity expatů. Praha a Brno, jakožto multikulturní centra, přitahují cizince svojí velikostí, příznivou polohou a kvalitou života.

     

    Hrozby

    Výkonnost a rozvoj všech jmenovaných exponovaných oborů a zejména pak sdílených podnikových služeb ohrožuje vysoká míra fluktuace. Většina zaměstnanců hledá nové pracovní místo do 2 let, přestože dle průzkumu Grafton Recruitment se více než 50 % dotázaných zaměstnanců domnívá, že by to měly být 3-4 roky. Situace je o to složitější u těch pracovních pozic, jejichž náplní práce je jsou především rutinní úkoly. Transakční povaha práce vede k demotivaci pracovníků a vysoká konkurence tlačí na čím dál vyšší mzdy a lepší benefity. Podle odborníků z Grafton Recruitment patří mezi možná řešení rotace zaměstnanců mezi pozicemi, jejich vysílání do zahraničí a více řídicích úrovní. Důležitá je také konkurenceschopná Employee Value Proposition a silná značka zaměstnavatele. A samozřejmě nové metody náboru zaměstnanců.

     

    Zkušenosti a inspirace z praxe

    Například Balasz Paroczay, expert na sourcing, doporučuje především o vícekanálovou strategii náboru, která nemůže zahrnovat jen tzv. recruitment marketing (job boards, sociální sítě,…), ale také vztahy s univerzitami, alumni, referenční programy, konference a setkání, direct sourcing, tedy aktivní vyhledávání uchazečů online i telefonicky a v neposlední řadě využívání služeb personální agentury. Zajímavé projekty v oblasti náborů zavádějí i některé firmy. Společnost SAP Services, jedno z největších center podnikových služeb v ČR, přesunula v oblasti náboru svoji pozornost z tzv. job boards portálů, aby oslovila pasivní kandidáty, kteří představují až 90 % trhu, a rychle a efektivně přiváděla kvalifikované kandidáty. Toho dosáhla s využitím sociálních sítí, moderních technologií a díky vysoké aktivitě.

     

    Mzdový průzkum

    Unikátní průzkum finančního ohodnocení v Česku v oboru podnikových služeb srovnal 66 typových pracovních pozic, a to včetně regionálních rozdílů. Například v zákaznických službách bral specialista zákaznické péče s dalším jazykem kromě ČJ a AJ v roce 2016 v Praze 30-35 tisíc hrubého měsíčně, letos je to 30-37 tisíc, v Brně přitom zůstala výše mzdy na úrovni 25-30 tisíc. V oboru finance a účetnictví měl účetní pro závazky s dalším jazykem a alespoň 2letou praxí v Praze vloni 35-40 tisíc a letos 37-42 tisíc, v Brně se jednalo o 27-32, resp. 32-37 tisíc. V IT službách nastupoval uchazeč s dalším jazykem mimo ČJ a AJ na pozici IT podpory vloni v Praze za 35-40 tisíc a letos za 35-45 tisíc, přičemž v Brně se jednalo o 24-29, resp. 25-35 tisíc. Mzdový průzkum Business Services 2017 můžete získat na webu personální agentury Grafton Recruitment.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Absolventi dnes nemají problém najít práci, zaměstnavatelé je potřebují

    13. 11. 2025

    Nezaměstnanost v Česku v říjnu mírně vzrostla na 4,6 %

    10. 11. 2025

    ABSL ocenila nejvýznamnější inovace v oboru IT a podnikových služeb roku 2025

    7. 11. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • ABSL ocenila nejvýznamnější inovace v oboru IT a podnikových služeb roku 2025
    • Český obor podnikových služeb roste o 7 %. Do roku 2030 může zaměstnávat 260 tisíc lidí
    • Mzdový vývoj v IT: nároky rostou, mzdy nikoli
    • Datová suverenita se v době geopolitické nejistoty stává kritickým rizikem podnikání
    • Novým prezidentem asociace ABSL se stal Bohumil Říha
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.