Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Pracovní prostředí»Hybridní pracovní prostředí – přítel, nebo strašák?
    Pracovní prostředí

    Hybridní pracovní prostředí – přítel, nebo strašák?

    hrmag.czBy hrmag.cz12. 12. 2023Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Vizuální podobu projektu Kancelář v životě – život v kanceláři vytvořila umělá inteligence.
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Možnost pracovat částečně z kanceláře a částečně mimo ni se v mnoha firmách stává standardem. Zaměstnanci si pochvalují work-life balance a podnikům může hybridní pracovní prostředí přinést vyšší míru efektivity, zabezpečení i udržitelnosti. Před zavedením ale musí zvážit všechny aspekty. Společnost Canon se v rámci komunikačního projektu Kancelář v životě – život v kanceláři ptala na pozitiva i rizika „hybridu“ desítky odborníků – od experta na technologie přes poradkyni ministra až po digitálního nomáda.

    Pracovní paradigma se změnilo. Mnoho lidí už nechce trávit celé dny v kanceláři a touží po flexibilitě, práci „odkudkoliv a kdykoliv“. A firmy jim díky technologiím mohou vycházet vstříc. Vzniká tak hybridní pracovní prostředí, které ale nemusí být vhodné pro každého. „Pandemie je pryč, ale hybridní model zde už zůstal. A podle nás je to dobře. Ale pokud se každá firma a její zaměstnanci na zavedení tohoto modelu nepřipraví po technologické nebo psychické stránce, mohou nastat nesnáze. Chtěli jsme o tom otevřít diskusi,“ komentuje projekt Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě. Záběr oslovených expertů, jejichž názory se objevovaly na speciální microsite, byl proto opravdu široký a projekt přinesl do debaty o hybridním pracovním prostředí mnohdy nečekané úhly pohledu.

    Výhoda pro obě strany
    Podle Jany Skalkové, vrchní poradkyně Ministerstva práce a sociálních věcí, by měly firmy hybridní způsob práce podporovat. „Zaměstnavatelé uvádí nedostatek kvalifikovaných specialistů jako jedno z aktuálních rizik pro své podnikání. Přitom jsou zde skupiny zaměstnanců mající o práci dlouhodobý zájem. Třeba rodiče malých dětí, lidé 55+ nebo pečující, kteří velmi stojí o uplatnění svých dovedností a zkušeností na trhu práce. Pouze potřebují vytvořit podmínky. Flexibilita je zkrátka cestou výhodnou pro obě strany, zaměstnance i zaměstnavatele.“ Rozhovor sdílelo na sociálních sítích samo MPSV v rámci komunikace novely zákoníku práce týkající se pravidel pro „home office“.

    Petr Hnilička z Canonu zdůraznil ve svém komentáři roli technologického řešení. „Hybridní způsob práce nedává smysl, pokud firma nefunguje na cloudu. Dnes už totiž nejde jen o schraňování dokumentů na virtuálním úložišti. Systémy, jako je uniFLOW Online, umožňují plnohodnotnou správu firemních procesů včetně tisku nebo skenování na domácím zařízení, pokud zaměstnanec pracuje mimo kancelář,“ říká Hnilička a dodává, že digitální kancelář založená na cloudu je zároveň efektivnější a bezpečnější než kancelář klasická, kde se většina procesů řeší na papíře.

    Perfektní work-life balance
    Šéfredaktor deníku e15 Nikita Poljakov se zamyslel nad dopady „hybridu“ na novinářskou profesi. „Kreativita je velice vzácná věc, a čím víc lidé tráví čas doma, tím se jejich kreativita snižuje. Proto jsem rád, že home office neovládl české kanceláře.“ Jiný názor má work-life koučka Andrea Považanová, podle níž „práce z domova naplňuje podvědomou lidskou potřebu svobody a možnosti si určovat svá vlastní pravidla.“ Hlavně pozitiva vidí i digitální nomád Víťa Válka. „S inovacemi v technologiích a rychlejším internetem je práce na dálku hračka. Doznává sice drobných kompromisů, ale vyvažuje to možnost trávit dny v novém prostředí,“ říká. Jeho komentář sdílela LinkedInová skupina Na volné noze s 33 000 členy a několik velkých cestovatelských skupin na Facebooku.

    Probíhající sociální experiment
    Před přílišným optimismem varuje HR ředitelka NN životní pojišťovny a penzijní společnosti Hedvika Holá. „Hybridní způsob práce považuji za jakýsi sociální experiment, který stále ještě probíhá a jehož jsme všichni součástí. Přišel náhle s pandemií a nastolil rychlé změny v našem pracovním i osobní životě namísto toho, abychom k nim přirozeně dospěli. A s jeho dopady, řadou pozitivních, několika negativními, ale hlavně spoustou těch, které ještě ani neumíme dohlédnout, se musí každá firma vyrovnávat po svém,“ říká Holá s tím, že práce z domova nemusí být rájem pro všechny. Přínos ale vidí v možnosti dnešních zaměstnanců vybrat si, jaký přístup jim vyhovuje.

    O svůj pohled se podělila také interiérová designérka Iva Bastlová, vrchní fyzioterapeut ÚVN v Praze David Vrbický, nutriční terapeutka Veronika Pourová nebo manažerka komunikace a diverzity v Canonu Jitka Štědroňová. Ta tvrdí, že ženy na mateřské, kterým hybridní způsob umožní pracovat, mohou být pro firmu dokonce větším přínosem než jejich kolegové v kanceláři.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Marná práce. Čechy v zaměstnání nejvíc trápí, že dělají zbytečné úkoly

    26. 5. 2025

    Každý šestý Čech je obětí šikany. Nejčastěji je agresorem nadřízený

    15. 5. 2025

    Pravidla proti šikaně fungují stěží na třetině pracovišť

    22. 4. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.