I když je v současné době nezaměstnanost na historickém minimu, stále platí, že některé věkové skupiny to nemají s hledáním práce jednoduché. Patří k nim i lidé po padesátce. V inzerátech se sice nesmí uvádět požadavek na věk uchazečů, ale to jim hledání práce příliš neusnadňuje. Nabízíme několik praktických rad a postřehů, jak nejlépe personalisty zaujmout a najít dobré zaměstnání.
V prefabrikovaných životopisech, které najdete na internetu, je téměř vždycky fotografie zájemce o práci. Klidně na to zapomeňte. Svůj snímek zaměstnavateli posílejte jen v případě, že jej požaduje v inzerátu. Otupíte tím totiž hned jedno ostří, které je často mezi uchazečem starším padesáti let a personalistou. Tím je totiž právě věk. A fotografie jej personalistům obvykle ukazuje docela jasně. Přitom čím později personalista věk uchazeče zjistí, tím větší šanci má zaujmout. Navíc, s přiložením fotografie do hry rovnou vstupují osobní sympatie či antipatie, tedy zcela subjektivní hledisko. Čím později tedy personalista bude vědět, jak uchazeč vypadá, tím větší šanci má zaujmout svými skutečnými dovednostmi. Tím spíš, že člověk, který životopisy prochází jako první, bude pravděpodobně mladší než uchazeč. Běžně o čtvrt století. Takže nepadnout si s ním do oka nemusí být nic složitého…
Pohovor
V případě, že vás společnost pozve na pohovor, mějte pravděpodobný věkový rozdíl mezi vámi a člověkem z firmy na paměti. Nezdůrazňujte jej proto ani svým oblečením, ani vystupováním. Například košile bez kravaty, ale přitom zapnutá až ke krku, působí v současnosti zvláštně. A vy nepotřebujete působit zvláštně! Stejně tak před pohovorem nepoužívejte svoji oblíbenou kolínskou vodu, o které vám děti několikrát řekli, že je strašná. Pravděpodobnost, že tak bude působit i na mladou personalistku, je značná. To samé platí i pro voňavky.
Nejen s pravděpodobným věkovým rozdílem mezi vámi a personalistou souvisí to, že je potřeba nebýt „mistr světa“. Můžete mít sice 35 let zkušeností v oboru a otázky při pohovoru vám můžou připadat úplně laické, ale i pak odpovídejte uměřeně. Nepředvádějte se, nedávejte najevo převahu, ale jasně odpovězte. Naopak se nebojte používat příklady ze své praxe. Ty jsou cenné. Jen je podávejte stručně, široké souvislosti nejsou v tuto chvíli podstatné. Podstatné je, že danou věc znáte, a pokud šlo o řešení problému, řekněte, jaký jste na něm měli podíl.
Životopis
Stejná pravidla platí i pro psaní životopisu. Pokud jste již dlouho životopis nepsali, nebo si nejste jisti, zda to děláte dobře, prohlédněte si rady, které v tomto směru nabízejí na internetu personální agentury. Projděte si jich několik, tím zvýšíte šanci, že získáte správnou inspiraci. (Dobré návody najdete například zde anebo třeba v našem nedávném článku „Uchazeč o práci se musí umět pochválit. Tak akorát“).
V každém případě mějte na paměti, že profesní části životopisů se nyní píší od současnosti dále do minulosti. Zaměstnání, která jste dělali před 20 lety a dříve, uvádějte jen telegraficky, nebo je není nutné uvádět vůbec, pokud nesouvisí s vaší současnou praxí a prací, o kterou se ucházíte. Protože i z toho se dá odvodit jednoduše váš věk, mějte to na paměti. Pro firmu je nejdůležitější, co děláte v posledních 5 – 10 letech. Takže tyto informace stojí za to přiměřeně rozvést, aby bylo skutečně jasné, co umíte. Ani školu není nutné uvádět s rokem absolutoria.
Kromě životopisu by neměl žádný uchazeč, tedy ani ten, který přesáhl padesátku, zapomenout na moderní nástroje, které dnes personalisté hojně využívají. V prvé řadě jde o dobře vyplněný profil na profesní síti LinkedIn, a to včetně doporučení kolegů, partnerů či nadřízených z předchozího působení. Tím, že se i starší generace bude moci prokázat dobře vyplněným LinkedIn profilem, ukáže, že je in.
Informace
Jako zkušení praktici víte, že ke zvládnutí práce musíte vědět, jak funguje. Takovou „prací“ je nyní firma, které odpovídáte na inzerát, případně jste už pozváni na pohovor. Zjistěte si o firmě co nejvíc! Jednak budete mít celkem přesnou představu, co firma dělá a co v ní můžete dělat vy, za druhé tím můžete získat body proti mladším uchazečům. Zejména oni se totiž často nezatěžují tím, že by si o potenciálním zaměstnavateli něco zjistili předem. Nejsou pak schopni dobře odpovědět ani na základní otázky, jako je „Naši firmu asi znáte, takže máte představu, co a proč hledáme…“. Snad úplně každý personalista si v tu chvíli udělá u takového člověka mínus. U vás ne.
Další výhodu můžete získat tím, že pokud již máte odrostlé děti, můžete nabídnout zaměstnavateli větší flexibilitu. On ji sice nabízí kde kdo, ale u vás to bude působit důvěryhodně.
Naopak důvěryhodnost musíte získat v oblasti práce s počítačem. Zaměstnavatelé se často domnívají, že starší lidé tuto práci neovládají. Jestli to ve vašem případě není pravda, přesvědčte je o tom již v životopise. Uveďte proto nejen programy, se kterými umíte zacházet, ale uveďte klidně i to, co v nich dovedete zpracovat. Příklady prostě fungují. Jestli si nejste svými dovednostmi jisti, neváhejte absolvovat příslušný kurz. A pak jej v životopisu uveďte. O svých počítačových znalostech přesvědčíte i tak, že budete mít např. již zmiňovaný profil na profesní síti LinkedIn.
Přemysl Souček