Především si zjistěte o společnosti, ve které se jdete ucházet o práci, co nejvíce. Najděte si jejich web, můžete kouknout i na facebookové stránky, abyste zjistili více o tom, čím daná firma „žije“. Zkuste si promyslet možné odpovědi na pár otázek, které obvykle u pohovoru padnou – jaké máte pracovní zkušenosti, vzdělání, silné či slabé stránky.
V případě, že se pracovními zkušenostmi ohánět nemůžete, nezapomeňte zmínit brigády, praxe, zapojení do různých projektů nebo práci pro neziskový sektor. Počítá se vše, co dokazuje, že jste činorodý a aktivní člověk.
Na pohovor vyražte s dostatečným časovým předstihem a dejte si záležet na tom, jak se upravíte. Při pracovním pohovoru sice rozhodují především kvalifikační předpoklady, ale i personalista je jen člověk, který si o vás udělá dojem během prvních 30 sekund.
Standardní podobu životopisu najdete na mnoha odkazech na internetu – doporučujeme ale neskočit hned po první šabloně. Najděte si rady z více zdrojů a pak vybírejte. Do životopisu nezapomeňte uvést kromě dosaženého vzdělání i úspěchy v soutěžích, účasti v zajímavých projektech či mimoškolní vzdělání. Nevymýšlejte si a nenadsazujte své znalosti – zvlášť u těch jazykových se může lež provalit téměř okamžitě.
Vzhledem k tomu, že jste na začátku pracovní dráhy, životopis by se měl zcela určitě vejít na jednu stranu. Na začátek můžete dát 3 věty, v nichž se stručně představíte – jaký obor jste studovali, kam jste chodili na brigádu a proč si myslíte, že se do firmy a na danou pozici hodíte. Na konci životopisu, kde se uvádějí zájmy a záliby, můžete zmínit i to, co vás ve škole bavilo – a pokud jste například vytvořili nějakou zajímavou ročníkovou práci nejlépe na téma, které nějak souvisí s reálnou praxí, pochlubte se.
A co do životopisu nepsat? Nepravdu, informace osobního charakteru, případně negativní hodnocení někoho z dosavadních zaměstnavatelů. Neměli byste se příliš chválit, ale také o sobě neuvádějte negativní informace, sebehodnocení jako takové do životopisu nepatří.
Buďte si jistí, že pokud jdete na pracovní pohovor, nejste v hledáčku jen v místnosti, kde probíhá. Nezapomeňte proto při příchodu do firmy pozdravit, chovejte se slušně k recepční či asistentce, která vás uvede a k ostatním uchazečům. U pohovoru se chovejte přirozeně, vyvarujte se přehnané žoviálnosti nebo přezíravého chování. O důležitosti upraveného zevnějšku a nezanedbané hygieny netřeba pochybovat.
Buďte připraveni na vše – někteří personalisté si zakládají na tom, že pokládají netradiční otázky a zajímá je vaše schopnost reagovat. Neodpovídejte za každou cenu hned a překotně, rozmyslete si, co chcete říct.
V současném propojeném světě je třeba ohlídat i svou virtuální identitu – zkuste se podívat, co se o vás dá na internetu najít. Ne, že byste museli vyčistit všechny stopy o vašem soukromí, ale buďte připraveni na to, že vygooglit si vás mohl i přítomný personalista.
Zuzana Lincová