Společnost Hays sestavila na základě průzkumu pět doporučení, která pomohou zvýšit angažovanost a motivaci zaměstnanců.
Pravidelně provádějte průzkumy spokojenosti zaměstnanců
Průzkum provádějte anonymně a dejte svým lidem možnost poznámky či komentáře nad rámec předdefinovaných odpovědí. Je dobré sledovat více okruhů – do jaké míry se zaměstnanci cítí angažovaní, jak jsou spokojení s celofiremní komunikací, pracovním prostředím, zda vnímají možnosti osobního rozvoje ve společnosti, jak vidí své finanční ohodnocení a benefity například ve srovnání s konkurencí. Nezapomeňte zaměstnance následně obeznámit s výstupem a akčními kroky, které se rozhodnete učinit. To nejhorší, co se může stát, je nechat výsledky průzkumu bez povšimnutí a nereagovat. Není možné vyhovět všem, ale pozitivním přístupem k podnětům na reálném základu dáte najevo, že vám na názoru a spokojenosti vašich lidí záleží.
Zajímejte se o podněty zaměstnanců ke zlepšení prostředí či procesů
Tyto podněty mohou být součástí průzkumu spokojenosti, praktičtější ale mít k dispozici místo, kde mohou zaměstnanci nechávat svá doporučení v průběhu celého roku. Důvěryhodnější a více využívaný bude online formulář, spíše než fyzický box na dotazy. Jde-li nám o zlepšení procesů, je dobré vysvětlit, nás zajímají konkrétní a proveditelné nápady a nejedná se například o schránku na stížnosti. Opět i zde je důležitá zpětná vazba, ponechte na lidech, zda v tomto případě chtějí vystupovat anonymně nebo ne.
Oceňujte dobré nápady a kvalitně odvedenou práci
Neváhejte s pochvalou svých zaměstnanců, a pokud je k tomu důvod, chvalte často. Jak vyplynulo i z našich zjištění, zaměstnanci o pochvaly stojí a jsou pro ně důležité. Nemusí se jednat o zdlouhavá oficiální prohlášení, krátké osobní poděkování za dobrou práci funguje nejlépe. Pochvalu neodkládejte, načasování hned po splnění daného úkolu je pro správný efekt nejdůležitější.
Pečujte o své talenty
Pro správné fungování každé firmy je lidský kapitál to nejdůležitější. V současné době, kdy společnosti o talenty doslova bojují a jsou nuceny předhánět se v nabídkách, a naopak uchazeči jsou těmi, kteří si vybírají, je nutné pečovat a rozvíjet své zkušené zaměstnance. Proto je nenechte stagnovat, nabídnout můžete například vzdělávání, nové kompetence a zodpovědnosti, kariérní postup. Můžete například zavést věrnostní bonusové schéma, kde můžete v případě stanoveného počtu odpracovaných let poskytnout například dny dovolené nebo zdravotního volna navíc, home office, příspěvky na dovolenou a podobně.
Naslouchejte
Naslouchání se v různých podobách dotýká všech předchozích bodů. Naprostá většina zaměstnanců oceňuje a stojí o lidský přístup, chce mít možnost diskutovat své pracovní problémy a sdílet úspěchy. Vztahy na pracovišti založené na důvěře a možnosti otevřené komunikace patří k nejpevnějším a pro firmu do budoucna k nejperspektivnějším.