Logistický sektor se od počátku koronavirové krize potýká s řadou výzev. Drahá doprava, vysoké ceny energií a v neposlední řadě nedostatek a fluktuace pracovníků, mají výrazný dopad na efektivitu a spolehlivost dodavatelského řetězce. S předvánočním náporem ve skladech se musí vypořádávat také velké firmy, jako je Alza, Vermont nebo El Nino. Výrazně pomoci může automatizace skladů, která firmám dokáže ušetřit klidně i 50 % brigádníků. V České republice a na Slovensku implementuje systém AutoStore společnost Element Logic Czech Republic.
Globální dodavatelský řetězec není ani po 2 letech od koronavirové krize stabilizován. Současné výzvy v logistickém sektoru řeší také velké společnosti, a to především v předvánočním období, kdy se musí vypořádat s obrovským logistickým náporem. Akutní pomocí může být nábor brigádníků, dlouhodobější řešení přináší automatizace skladů. „Nabíráme posily do skladů i do prodejní sítě, ale investujeme také do technologií – například v našem logistickém centru v Chrášťanech nám pomáhají stovky robotů systému AutoStore, který výrazně zrychluje proces vychystávání objednávek,“ říká Eliška Čeřovská, PR manažerka společnosti Alza a dodává, že nasazením více než 400 robotů Alza až čtyřnásobně urychlila expedici zboží ze skladu, takže objednávka ze skladu odchází už za 30 minut od vytvoření objednávky.
Předvánoční nápor zasáhl také další společnosti, jako je například Vermont nebo SportVision. „Nábor brigádníků na vánoční sezónu musí každá společnost zahájit řadu měsíců dopředu. Díky automatizaci a změně logistických procesů je nyní nutné nabírat výrazně méně brigádníků. Například pro zpracování vyskladněného zboží z našich prodejen jsme v minulosti potřebovali přibližně 30 sezónních brigádníků. V současném procesu s automatizací je to cca o 50 % brigádníků méně. Proces zpracování celého objemu sezónní vratky byl v logistice zhruba o 20 % kratší oproti minulosti,“ říká Lukáš Baudyš, Logistic director ve společnosti Vermont. Společnost SportVision zase uvedla, že na práci v manuálním skladu musela v minulosti najmout 120 až 150 % brigádníků, do automatizovaného skladu 30-40 %. „Našimi klienty jsou většinou retailové společnosti, proto zaznamenáváme opravdu velký předvánoční nápor. Díky automatizaci můžeme vychystávat objednávky 8-10x rychleji, což je opravdu znát. Navíc v automatizovaném skladu dokážeme předpřipravit očekávané produkty, například v noci, a proto jsou objednávky zkompletované velmi brzy, což bez automatizace nebylo možné,“ dodává Milan Lani ze společnosti SportVision.
Podle společnosti El Nino je zároveň velmi složité najít dostatečné množství pracovníků jen na určité období. „V minulých letech bylo jediným řešením na zvládnutí hlavní sezóny zajistit dostatek pracovníků do skladu. To je ale velmi nestabilní cesta, například díky automatizaci nepotřebujeme navyšovat stavy sezónních zaměstnanců tak rapidně. Stavy brigádníků a agenturních zaměstnanců jsme každoročně před hlavní sezónou museli navýšit až o 300 %. V letošním roce jsme navýšili stavy sezónních zaměstnanců přibližně jen o 70 %,“ dodává Zdeněk Augusta, COO společnosti El Nino.
Nároky zákazníků se před Vánoci zvyšují
Automatizace skladů také výrazně zrychlí vychystávání zboží, objednávku lze vyřídit až 10x rychleji. „Automatizace firmám přináší revoluční změny, které nejen zvyšují efektivitu, ale i zlepšují celkovou logistiku. Tlak na logistiku je v předvánočním období enormní. Český zákazník očekává, že bude mít zboží doručeno nejpozději na druhý den. Automatizace firmám umožní vykrýt tyto největší špičky, například Alza díky AutoStore zrychlila vychystávání objednávek o 75 %,“ říká Jindřich Kadeřávek, CEO společnosti Element Logic Czech Republic a dodává: „Další výhodou je škálovatelnost. Systém AutoStore postavíte v podstatě v jakémkoliv skladu, přesně na míru klientovi. Nemusíte přemýšlet, kde bude váš business za 10 let, protože můžete automatizovanou část kdykoliv zvětšit prostorově i výkonnostně.“
Vývoj logistické situace ovlivňují také mzdy
Dlouhodobým řešením složité situace v logistice, a to nejenom před Vánoci, je kromě investice do automatizace a digitalizace také rekvalifikace zaměstnanců nebo zlepšení mzdových podmínek. Podle průzkumu společnosti Hays Czech Republic z letošního roku k růstu mezd u stávajících zaměstnanců v logistice docházelo, nikoliv však plošně napříč oborem. Pokud se společnost pro plošné navýšení mezd rozhodla, obvykle se pohybovalo v rozmezí 5-10 procent. Další vývoj v logistickém sektoru, jak z pohledu poptávky, tak i tempo růstu mezd a dalšího strategického plánování, bude úzce souviset s provozními náklady a s výší cen energií nebo pohonných hmot.