Nulové nemocenské dávky v případě nemoci či úrazu, žádný nárok na dovolenou, dluhy na zdravotním a sociálním pojištění a často i hrozba pokut – to je jen zlomek problémů, kterým čelí zaměstnanci, když přijmou práci přes nelegální agenturu. I přesto podíl takovýchto lidí roste. Dle statistik Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS) se jejich počet od roku 2016 dokonce zdvojnásobil. Pomoci by sice mohly přísnější kontroly a postihy, které agenturám i firmám působícím v tzv. šedé zóně hrozí, praxe však ukazuje, že důležitá je i osvěta mezi zaměstnanci.
Práce přes nelegální agenturu práce může na první pohled působit jako snadná cesta k zaměstnání, avšak skrývá řadu nebezpečí, včetně finančních a právních problémů. Zaměstnanci totiž často podepisují smlouvy, které neodpovídají standardům pracovního práva. Může se jednat o dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, které obcházejí zákoník práce. V horším případě nejsou smlouvy uzavírány vůbec, což znamená, že zaměstnanec nemá žádnou právní ochranu.
Zaměstnavatelé, v tomto případě nelegální agentury práce, se tímto způsobem vyhýbají povinnostem, jako je placení zdravotního a sociálního pojištění, dodržování pracovní doby nebo vyplácení příplatků za přesčasovou práci. Zaměstnanci se tak ale dostávají do situace, kdy nemají nárok na dovolenou, nemocenskou ani odškodnění při pracovním úrazu. A kvůli tomu, že za ně zaměstnavatel neplatí odvody, hrozí jim v budoucnu nižší či dokonce nulový důchod.
Agenturní práce se dále přesouvá do šedé zóny
Je alarmující, že i navzdory tomu kývne na práci přes nelegální agentury rostoucí počet uchazečů. Nejčastěji pracovníků z výroby a logistiky, najdou se ale i případy z retailu či světa e-commerce. Podle Asociace poskytovatelů personálních služeb (APPS) došlo mezi lety 2016 a 2023 k poklesu agenturního zaměstnávání přes legální agentury o 50 %. Tento propad však neodpovídá statistikám nezaměstnanosti, což naznačuje, že mnoho pracovníků přešlo do šedé zóny a přijalo práci přes nelegální agentury.
Klíčovou roli mají však i cíloví zaměstnavatelé, často renomované značky, které si mnohdy přes několik mezičlánků objednávají u pochybných agentur levnou pracovní sílu a odmítají si připustit odpovědnost za její pracovní podmínky. Často pak argumentují, že o těchto praktikách neví nebo že zprostředkující agentura je dodavatelem jako každý jiný. Tímto přístupem se však vystavují nejen peněžité pokutě, ale i ohrožení své reputace. Zvlášť v dnešní době, kdy citlivost mladší generace vůči etice a transparentnosti firem je vyšší než kdy dříve.
Vyšší pokuty a větší postihy jsou nutné, trh ale potřebuje i osvětu
Jaká je motivace lidí vybrat si nelegální agenturu práce? Podle personální agentury Trenkwalder, člena APPS, za tím často stojí nevědomost. „Někteří lidé si myslí, že je běžné platit poplatky za zprostředkování práce a mají mylný dojem, že je za ně standardně hrazeno zdravotní a sociální pojištění. Často na problém přijdou až ve chvíli, kdy obdrží výzvu od pojišťovny k úhradě a v horším případě to zjistí ve chvíli, kdy vyhledají lékařskou pomoc a musí si její poskytnutí uhradit,“ uvádí generální ředitel Trenkwalderu pro Česko a Slovensko Michal Veselý.
S tím souhlasí i Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment, rovněž člen APPS, a uvádí i pragmatické důvody takového rozhodnutí: „Bohužel, mnoho lidí si rizika práce přes nelegální agenturu neuvědomuje, nezná platnou legislativu nebo tuto cestu volí z pragmatických důvodů. Například když čelí exekucím a snaží se vyhnout srážkám ze mzdy,“ říká Malo s tím, že by do problému měl intenzivněji vstoupit stát.
Novela Zákona o zaměstnanosti platná od loňského roku sice přichází s přísnějšími postihy nelegálního a zastřeného zaměstnávání a inspektoři práce zpřísňují kontroly a rozdávají milionové pokuty či dokonce zákazy činnosti, trh by však kromě toho potřeboval větší osvětu a ochranu zaměstnanců před těmito nekalými praktikami. „Pro začátek by stačilo, aby každý uchazeč o práci věděl, že si má řádně ověřit, pro koho se chystá začít pracovat. Že je důležité vybírat si pouze prověřené agentury, které dodržují zákon. Jedině tak totiž mohou chránit svá práva a vyhnout se budoucím problémům,“ vysvětluje Martin Malo. Tento krok přitom není nijak složitý. Legální agentury mohou firmy i uchazeči o práci snadno identifikovat na webových stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí (mpsv.cz), kde je zveřejněn seznam licencovaných agentur splňujících všechny legislativní požadavky. Tyto agentury se pak sdružují v APPS, která dbá na dodržování zákonů a etických standardů.
Věrohodnou agenturu práce poznáte i podle inzerátu a komunikace
Zda agentura jedná férově může uchazeč o práci zjistit i při letmém pohledu na inzerované pozice, ze kterých musí být jasné o jaký typ práce jde, za jakých podmínek a za jakou mzdu. „V inzerátech uvádíme vždy hrubou mzdu, jelikož je to transparentní ukazatel, vzhledem k odvodům na sociální a zdravotní pojištění, dani z příjmu a veškerým příplatkům, které vyplývají ze srovnatelných podmínek uživatele,“ uvádí další z členů APPS a doplňuje, že zaměstnancům vyplácí i náhrady mzdy za pracovní neschopnost nebo ošetřování člena rodiny (OČR).
Důležité je také ověřit si, zda má agentura fyzickou kancelář a odpovědný kontakt. „Kandidát by měl vědět, že agenturu může fyzicky navštívit, že má nějaké zaměstnance a někoho, kdo se jim bude dlouhodobě věnovat. Mít pouze jednorázový kontakt na někoho přes WhatsApp by mělo vyvolat podezření,“ uvádí obchodní ředitel personální agentury Index Nosluš pro ČR a SK Jindřich Hodek, člen APPS. Osobní přístup je klíčový i pro agenturu Trenkwalder, která si zakládá na osobním přístupu a pravidelném kontaktu, což je možné i díky síti poboček po celé ČR. Otevřeně také komunikují všechny informace včetně srovnatelných podmínek dle zákona, typ pracovní smlouvy i benefity. „Agentura musí komunikovat otevřeně a uvádět pravdivé podmínky,“ souhlasí Jindřich Hodek z Index Nosluš a doplňuje, že férová agentura také podepisuje smlouvy před nástupem a nepožaduje žádné poplatky za práci. Cizincům zajišťuje legální pobyt a pojištění, pomáhá s vízem, s ubytováním nebo hlášením na Policii ČR.
Ukázkou dobrého přístupu je i pojištění odpovědnosti zaměstnanců a v případě způsobené škody u uživatele hrazení vzniklé škody zprostředkující agenturou. Je také důležité být zaměstnancům k dispozici i v případě potřeby jakýchkoliv potvrzení pro banky nebo úřad práce a stejně tak při ročním zúčtování daní. Nabízená podpora zaměstnancům je tak podle členů APPS dobrým ukazatelem férovosti agentury.