Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Pracovní prostředí»Počátek roku je časem hodnotících rozhovorů. Firmy je nevyužívají dobře
    Pracovní prostředí

    Počátek roku je časem hodnotících rozhovorů. Firmy je nevyužívají dobře

    hrmag.czBy hrmag.cz20. 1. 2025Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Mocná, ale nevyužívaná zbraň. Hodnotící rozhovory mohou při správném vedení motivovat zaměstnance na celý nadcházející rok. Pojmenují jeho silné a slabé stránky, zhodnotí výsledky a načrtnou budoucnost. Čeští manažeři je však často vedou buď jako nezávazné povídání, nebo je naopak redukují na debatu o bonusech. Obojí je chyba.
    S koncem a přelomem roku se uzavírají nejen ekonomické výsledky, ale nastává i čas ohlédnutí za odvedenou prací. Pokud se firmě finanční daří, přijdou na řadu platové bonusy. Ty určitě působí motivačně, ale podle Víti Žaluda ze společnosti Team Test jde jen o vnější činitel. „Je potřeba pracovat i s vnitřní motivací, která je mnohonásobně silnější,“ má jasno odborník na řízení a fungování pracovních kolektivů.
    Zaměstnanec potřebuje být přesvědčený, že jeho práce má smysl, je v ní dobrý a vedení o tom ví. „Bohužel se často takový hodnotící rozhovor odbývá pouze formálně,“ konstatuje Víťa Žalud. „Šéf si s vámi sedne a jen řekne, jak plníte cíle.“ Zásadnímu rozhovoru musí přitom předcházet pečlivá příprava, pokud jde o hodnocení odvedené práce a stanovení očekávání do té budoucí. „Vidím v tom hodně nevyužitý potenciál. Sezení, které by mohlo v ideálním případě trvat i více než dnes běžnou hodinu, může ovlivnit výkony zaměstnance klidně na celý další rok,“ tvrdí expert.

    Manažeři musí stanovovat cíle
    Co je možné při takovém rozhovoru konkrétně řešit? „Lidé třeba nerozumí dobře svým pracovním cílům, protože je to jen nějaká převzatá fráze s číslem,“ upozorňuje Víťa Žalud. „Takový zaměstnanec se i snaží, co může, chce odvádět dobrou práci, ale jeho úsilí je zacíleno špatným směrem a výsledkem je nízká efektivita.“ Právě vedoucí pracovníci jsou přitom těmi, kdo by měl mít jasno v tom, kam jejich týmy míří, jakých cílů chtějí dosáhnout a jaké cesty k žádoucím výsledkům povedou.
    To vše je potřeba zasazovat jednak do kontextu celkového směřování organizace, a pak do kontextu konkrétního pracovního týmu.

    Pravidlo SMART odvedlo medvědí službu
    V českých firmách bývá při hodnotících rozhovorech využíváno tzv. pravidlo SMART, což je metoda pro stanovení cílů. Cíl by měl být konkrétní, měřitelný, dosažitelný, smysluplný a časově ohraničený. Expert však upozorňuje, že i tato metoda má své limity. Měřitelnost a specifičnost cílů vede v mnoha případech k tomu, že manažeři už svým lidem neříkají, že důležitou součástí jejich naplnění je i nějaký způsob práce. A tento způsob je často nejdůležitějším prvkem, který ovlivňuje celkovou efektivitu týmu.
    Důležitým faktorem je také doplňování dovedností a znalostí. Ani tady metoda SMART příliš nepomáhá. Jak měřit získání nějaké nové dovednosti? Spíše je třeba vyhodnotit, jak se tu získanou dovednost podařilo zapojit do práce.
    A při bilančních rozhovorech by se nemělo zapomínat ani na firemní nebo týmovou kulturu. „Tedy to, jak danou práci děláme, jak se k sobě chováme, co je a co není přijatelné. I o tom by se v hodnocení i nastavování budoucnosti mělo mluvit. Je to stejně důležité jako například počet čárek za prodaný produkt,“ uzavírá Víťa Žalud.

     5 nejčastějších chyb při vedení hodnotících rozhovorů podle Víti Žaluda:
    1. Pouhá formalita – nemá jít jen o nepříjemnou povinnost, hodnotící rozhovory se naopak dají využít k budování vztahů a ladění spolupráce. Manažer může s jejich pomocí nastavit fungování kolektivu tak, aby dosahoval požadovaných výsledků.
    2. Není co hodnotit – dochází k tomu v situaci, kdy dopředu nestanovíme, co by se mělo hodnotit. V takovém případě je dobré se zaměřit aspoň na to, co se bude hodnotit v budoucnu.
    3. Bavíme se jen o číslech – tedy nemluvíme vůbec o způsobu, jakým bylo výsledků dosaženo. Abychom něco takového hodnotit mohli, je dobré mít nastavena určitá pravidla hry.
    4. Šéf vede monolog – často je na hodnocení málo času, manažer jen něco odříká, nechá si podepsat formulář a je hotovo. Vhodné je naopak vyčlenit si na rozhovor dostatek času (ideálně 90 minut). Nemluvit za podřízeného a nenabízet mu své interpretace. Nechat ho volně se vyjadřovat, aktivně mu naslouchat a doptávat se na podrobnosti.
    5. Vleze nám do toho operativa – jde o případ, kdy čas „zabijeme“ řešením aktuálních problémů. Předejít se tomu dá tak, že máme přichystaný scénář schůzky. Skvělý pomocník je „parkoviště“ – čistý list papíru, kam se zapíše každé téma, které zazní, a potřebujeme ho teď nechat stranou.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    AI v kancelářích: Jak umělá inteligence zvyšuje produktivitu a spokojenost zaměstnanců

    18. 6. 2025

    Firmy podporují návrat do kanceláří, generace Z udává směr vývoje

    18. 6. 2025

    Pluxee Zaměstnavatel roku 2025 zná své vítěze

    18. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.