I tak ale výdělky v tomto odvětví zůstávají hodně pod celostátním průměrem. Pokladní dokonce berou méně než loni.
Podle dat pracovního portálu JenPráce.cz dosahují nástupní mzdy u prodavačů v průměru 31 400 Kč, loni brali 30 500 Kč.
Pokladní berou letos dokonce méně, 30 200 Kč. Loni měli mzdu 31 100 Kč.
Vedoucí obchodů si pak trochu polepšili, v průměru na 46 700 Kč.
Kamenné obchody se letos těší na dobrý závěr sezóny. Zákazník sice zůstává racionální a loví slevy, ale je ochoten utrácet. Pro zaměstnance retailu je však závěr roku tradičním vypětím, za které vidí díky přesčasům a odměnám lepší výplaty. Jejich průměrné mzdy vykazují ale rozdíly mezi zaměstnavateli i mezi regiony.
„Kdo je ve velkém řetězci, cítí meziroční zlepšení odměn, kdo je v menších obchodech či mimo města, často pořád bojuje s nízkým základem a přidáno možná nedostal. Konkrétní výše výdělku se liší také podle regionu a velikosti města, kde se prodejna nachází,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik JenPráce.cz
Z dat pracovního portálu JenPráce.cz vyplývá, že v průměru jsou nástupní mzdy pokladních lehce pod loňskou hodnotou a dosahují 30 200 Kč. Nepatrně si polepšili prodavači a prodavačky z loňských 30 500 Kč na letošních 31 400 Kč. Vedoucí obchodů také berou více, polepšili v průměru o 6 % na 46 700 Kč.
Nadnárodní řetězce platí více
Například obchodní řetězec Lidl zvedl nástupní mzdu prodavačů na cca 35,3 tis. Kč s možností růstu po 3 letech na 38,6 tis. Kč. Kaufland přidal v průměru 10 % + mimořádné odměny. Tesco pak od července 2025 plošně navýšilo mzdy průměrně o 4,5 %. V běžném maloobchodu jsou ale výplaty ještě více pod průměrem ekonomiky. Průměrná nominální mzda ve druhém čtvrtletí roku 2025 dosáhla dle dat ČSÚ 49 402 Kč, medián pak 41 115 Kč.
Fluktuace je vysoká
Vysoká fluktuace je problém celého trhu a v retailu bývá tradičně nadprůměrná. Jedná se totiž o těžkou práci zejména ve vrcholech sezóny jako je ten před Vánoci. Lidé pak mají často tendenci odcházet za klidnější prací do jiných oborů.
„Nezaměstnanost roste jen pozvolna, a i když je uchazečů více než v předešlých letech, nejde o zásadní změnu v dostupnosti lidí. V maloobchodě nadále platí, že některé pozice jsou dlouhodobě hůře obsaditelné – typicky ty ve směnném provozu nebo s víkendovými směnami. V porovnání s roky po covidu se situace spíše stabilizovala a firmy se výrazněji soustředí na kvalitu náboru, efektivitu a udržení zaměstnanců, místo neustálého navyšování počtu pracovníků,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik JenPráce.cz
Před Vánoci se zvedá objem práce, více prodejů, naskladňování zboží, vybalování, fronty, reklamace a další. Často se také natahují směny, což pokud nestačí interní kapacity, řeší obchodníci nabíráním brigádníků. Většina obchodů tyto výkyvy vykrývá příplatky, odměnami a sezonními bonusy.
Výrazně pomáhají technologie
Moderní technologie včetně samoobslužných pokladen, elektronických cenovek nebo chytrých skladových systémů sice posouvají efektivitu maloobchodu kupředu, pro zaměstnance ale představují spíše rozšíření jejich agendy než její úbytek.
„V praxi to znamená, že se musí orientovat v nových softwarových řešeních, asistovat zákazníkům u samoobslužných pokladen, řešit nestandardní transakce či pomáhat s omnichannel službami, jako je výdej online objednávek. V předvánoční špičce navíc technologie nenahradí fyzickou přítomnost lidí – zákazníci očekávají rychlé řešení problémů a osobní asistenci, což tlak na personál naopak zvyšuje,“ dodává Michal Španěl z JenPráce.cz.
