Jste v práci dostatečně produktivní? Nebo takzvaně prokrastinujete a neustále hledáte jiné činnosti, jen ne zasednout k práci? Co je produktivita práce, jak lze změřit a jak ji spolehlivě nakopnout?
Co je produktivita práce?
Produktivita práce je lidská schopnost vyrábět produkty, provozovat služby, tvořit hodnoty, a to za předem stanovený časový úsek. Produktivita práce je vlastně propojení a efektivní využití několika faktorů. Na tento ucelený koncept má vliv momentální kondice, znalosti či zručnost pracanta, ale i technika a postupy, se kterými pracuje.
Lze produktivitu práce změřit?
Schopnost lze měřit skrze dovednost, tedy prostřednictvím určité činnosti. Mezi takové metriky patří:
- počet úspěšně dokončených úkolů,
- kvalita provedených úkolů,
- čas strávený jejich vykonáváním.
Jestliže vás zajímá míra produktivity celku, to znamená více než jednoho zaměstnance, můžete využít následující vzorec:
(příjmy − výdaje) ÷ počet zaměstnanců = aktuální produktivita práce (v %)
POZN.: Výsledek berte jako orientační ukazatel a pomůcku k dlouhodobé analýze. Mezi výdaje započítejte i odpisy a personální náklady.
Jak zvýšit produktivitu práce?
Existuje hned několik způsobů, jak pracovní produktivitu zvýšit. Základním kamenem, který je třeba položit, je příjemné pracovní prostředí, ve kterém se pracant může plně soustředit.
● Zvýšení produktivity práce ve firmě
Aspekty důležité pro zvýšení produktivity kolektivu i jednotlivých zaměstnanců:
- motivace (peníze, jistota apod.),
- efektivní komunikace,
- delegování úkolů,
- teambuildingy (celofiremní soutěže, společné obědy apod.),
- důvěra a zvyšování kompetencí zaměstnanců.
● Zvýšení individuální produktivity práce
Jestliže jste živnostník a například pracujete u počítače z domu, oceníte:
- pravidelný režim (ranní rituály apod.),
- pořádek na stole,
- seznam cílů a stanovení pracovní doby,
- pravidelné přestávky,
- režim „nerušit“ na telefonu,
- kvalitní hardwarové vybavení (počítač, internetové připojení, webkamera apod.).