Společnost ZEBRA SYSTEMS, distributor řešení N-able na českém a slovenském trhu, uvedla, že v rámci jejího dotazování mezi zákazníky a partnery jen 20 % dotázaných uvedlo, že dokáží najít nového IT specialistu s požadovanými dovednostmi do tří měsíců a 28 % to trvá více než rok. Stále více organizací proto hledá zajištění své kybernetické bezpečnosti u externích dodavatelů a poskytovatelů řízených služeb (MSP).
Z údajů vyplývá, že nedostupnost kvalitních IT správců přetrvává a jedním z důvodů je stále náročnější ochrana před sofistikovanými kybernetickými útoky. Tradičně významnou část administrátorských povinností zabírá vzdálená správa a monitoring, nicméně díky požadavkům NIS 2 je stále více IT správců zaneprázdněno ochranou koncových zařízení a ochranou firemních dat. K hlavním přednostem kandidátů na novou pozici patří zájem učit se nové technologie a dovednosti řešení problémů.
Klíčová zjištění průzkumu:
• Jen 2 % organizací se patří najít správného IT specialistu do 1 měsíce, dalším 18 % do 3 měsíců a dalším 52 % do 1 roku. 28 % dotázaných to trvá více než rok.
• U kandidáta hlavně oceňují zájem učit se nové technologie (76 %), dovednosti při řešení problémů (70 %) a zkušenosti z kyber bezpečnosti (33 %). Znalost cizích jazyků oceňuje jen 2 % respondentů.
• Nejvíce (34 %) v současnosti jejich IT správce zaměstnává oblast ochrany koncových zařízení (EDR, XDR, MDR), 32 % vzdálená správa a monitoring (RMM) a 26 % pak ochrana firemních dat (Backup, DR).
• Z pohledu NIS 2 jsou pak pro respondenty klíčové právě řešení ochrany dat (38 %) a řešení EDR (29 %), doplněné o skenování zranitelností (27 %).
„Potřeba obrany proti sofistikovanějším útokům v kombinaci s komplexnějšími zákonnými požadavky a směrnicemi vytvářejí na organizace značný tlak, kterému bez zkušených IT specialistů nedokáží čelit,“ řekl Ondřej Šabata, Sales Engineer pro řešení N-able ve společnosti ZEBRA SYSTEMS. „Řešením pro ně je obrátit se na MSP nebo MSSP, kteří se více zaměřují na bezpečnost. Právě díky specializaci a efektivním nástrojům je to pro mnoho zákazníků i cenově výhodnější varianta než rozšiřování vlastního IT oddělení. Velkou výhodou MSP je také schopnost nasadit služby okamžitě a vyhnout se tak mnohaměsíčnímu čekání na nového IT zaměstnance.“