Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Procesy»Rekvalifikace na vzestupu: zaměstnavatelé i zaměstnanci se připravují na nové role
    Procesy

    Rekvalifikace na vzestupu: zaměstnavatelé i zaměstnanci se připravují na nové role

    By hrmag.cz26. 9. 2025Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Více než polovina firem v Česku zvažuje, že v případě nedostatku uchazečů na nové či obtížně obsaditelné profese přistoupí k rekvalifikaci svých stávajících zaměstnanců. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu pracovního trhu, který provedla agentura Grafton Recruitment. Jeho výsledky zároveň dokládají, že ochota k rekvalifikaci roste také u samotných pracovníků. Čtvrtina z oslovených uvažuje o změně profese, přičemž hlavní motivací jsou vyšší mzdy a lepší životní styl.

    „Rekvalifikace už dávno není jen nástrojem úřadů práce. Stává se přirozenou součástí firemní strategie. Firmy si uvědomují, že rozvoj vlastních lidí je často rychlejší a efektivnější než nábor nových, zvlášť pokud jde o profese, které jsou díky zavádění technologií a změnám charakteru lidské práce zcela nové,“ upozorňuje na stávající trend Jitka Kouba, marketingová ředitelka Grafton Recruitment. Příkladem může být například obor podnikových služeb, kde se dle dat oborové asociace ABSL rozvoji zaměstnanců na nové kompetence věnuje 9 zaměstnavatelů z 10.

    Průzkum Grafton dle Kouby ukázal, že rekvalifikaci současných zaměstnanců by 70 % zaměstnavatelů řešilo formou organizovaného nebo plně hrazeného školení, zhruba polovina firem by pak byla ochotna poskytnout zaměstnancům časový prostor nebo se finančně na vzdělávání podílet. Dobrou zprávou je, že tyto postoje zaměstnavatelů korespondují i s očekáváním pracovníků. Ti považují za klíčové, aby jim při vzdělávání a rekvalifikaci zaměstnavatel poskytl čas a uhradil školení, pokud možno v plné výši.

    Rostoucí význam rekvalifikací potvrzují i veřejná data

    Zájem o rekvalifikační kurzy v posledních letech výrazně roste i podle údajů Úřadu práce ČR. Za prvních sedm měsíců roku 2025 se rekvalifikace zúčastnilo již 34 997 klientů úřadu, což představuje meziroční nárůst o 53 %. Vyšší zájem o rekvalifikaci je dán vývojem pracovního trhu a poptávkou ze strany zaměstnavatelů především po digitálních dovednostech.

    Mezi rekvalifikovanými převažují ženy (67 %), což může být způsobeno i tím, že pracovní úřady cílí také na maminky, které kurzy a rekvalifikacemi mohou procházet i po dobu rodičovské dovolené. Zájem o rekvalifikace se navíc proměňuje v závislosti na věku uchazeče – roste postupně s věkem až do 35 let a pak je v zásadě rovnoměrně rozprostřen v dalších věkových skupinách. Největší část rekvalifikovaných, konkrétně 54 %, je ve věku mezi 35 až 55 lety.

    „Stát, zaměstnavatelé i samotní zaměstnanci dnes táhnou za jeden provaz. Rekvalifikace je klíč, jak zůstat na trhu práce relevantní – ať už jde o manuální profese, administrativu, nebo rychle se vyvíjející obory, jako je IT, podnikové služby či zákaznická podpora,“ potvrzuje Jitka Kouba s tím, že studie, které se soustřeďují na problematiku změn na pracovním trhu, ukazují, že až dvě pětiny míst v Česku může v nejbližší dekádě ovlivnit vývoj umělé inteligence. Podle dalších poznatků je reálné, že do deseti let by u nás mohlo zaniknout více než 355 tisíc pracovních pozic, ale zároveň je šance, že bezmála 290 tisíc pracovníků, jejichž pozice přestane existovat, by si mohlo najít práci na základě rekvalifikace.

    Změna zaměstnání už není v Česku ničím výjimečným

    Při rekvalifikacích však nejde jen o snahu zůstat relevantní, ale často i o chuť zkusit něco nového. Z dat Grafton Recruitment vyplývá, že o změně profese aktuálně uvažuje 25 % zaměstnanců. Hlavními důvody jsou vyšší mzda (56 %), menší fyzická námaha a nižší stres (38 %) a nedostatek příležitostí v současném oboru (27 %), zejména u administrativních pracovníků a tzv. bílých límečků. „Lidé si uvědomují, že životnost jedné profese se dnes velmi výrazně zkracuje. Proto aktivně hledají nové možnosti a chtějí, aby je v tom jejich zaměstnavatelé podpořili,“ podotýká Jitka Kouba z Graftonu.

    Statistiky Graftonu také ukazují, že změna zaměstnání není v Česku ničím výjimečným. Během svého profesního života změnilo obor 75 % lidí – téměř polovina z nich v průběhu kariéry a více než čtvrtina hned po ukončení studia. Výjimku představovalo období pandemie koronaviru, během něhož došlo k dočasnému zpomalení – ochota Čechů měnit obor během krize klesla o devět procentních bodů. Lidé tehdy více než kdy jindy preferovali jistotu zaměstnání a větší změny odkládali.
    „Obecně nejmenší ochotu ke změně lze dlouhodobě sledovat u vysokoškoláků, zejména v případě IT expertů a inženýrů, největší zájem mají naopak ženy a zaměstnanci mladší 35 let,“ konstatuje Jitka Kouba. I nadále nejvíce táhne IT, do něhož by rádi přešli lidé z většiny ostatních oborů. Atraktivní jsou také oblasti vzdělávání, výzkumu a vývoje, managementu, logistiky či marketingu.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Řidičů je málo. Kurýrní auta, dodávky, autobusy ani kamiony nemá často kdo řídit

    24. 9. 2025

    Mzdový průzkum Grafton potvrzuje mírný růst mezd i pokračující napětí na trhu práce

    17. 9. 2025

    Není to krize, je to budíček

    15. 9. 2025

    Comments are closed.

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.