Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Mzdy a platy»Řidičů je málo. Kurýrní auta, dodávky, autobusy ani kamiony nemá často kdo řídit
    Mzdy a platy

    Řidičů je málo. Kurýrní auta, dodávky, autobusy ani kamiony nemá často kdo řídit

    By hrmag.cz24. 9. 2025Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Dopravní podniky i logistické firmy hlásí nedostatek řidičů. Chybí tisíce lidí napříč veřejnou dopravou i nákladní logistikou. Kvůli přetíženosti pracovníků hrozí výpadky spojů a prodlužování dodacích lhůt. Zaměstnavatelé se potýkají s vysokým věkovým průměrem zaměstnanců a nedostatkem mladých uchazečů.

    „Největší poptávka je po řidičích autobusů a logistické firmy hledají především profesionální řidiče kamionů a rozvozových vozidel. Největší problémy mají kraje blízko hranic s Německem a Rakouskem – Ústecký, Karlovarský, Plzeňský a Jihočeský, kde řidiči mají možnost lépe vydělávat v sousedních zemích a častěji do těchto destinací odcházejí. Problémy mají také regiony mimo velká města, tedy menší obce a venkov, kde je dojíždění komplikované, pracovní podmínky často horší a méně benefitů. Dopravci těchto oblastí mají větší potíže zaměstnat dostatečný počet řidičů linkových autobusů,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik pracovního portálu JenPráce.cz.

    Chybí řidiči dodávek, autobusů i kamionů

    Řidiči, kteří si vystačí s řidičským průkazem skupiny B a bez větších nároků mohou pracovat například pro kurýrní či rozvozové služby v gastronomii nebo pro logistické firmy. Zde se zaměstnavatelé navíc potýkají s vysokou fluktuací. Lepší situace není ani u řidičů autobusů či kamionů, kteří musí vlastnit oprávnění skupin D nebo C+E, profesní průkaz a absolvovat pravidelná školení. Zodpovědnost je u nich vyšší – zatímco řidič autobusu zajišťuje bezpečnou přepravu desítek cestujících, kamioňáci tráví dlouhé dny na cestách a musí dodržovat přísná pravidla odpočinku.

    Firmy zvyšují mzdy a nabízejí benefity

    Kurýři a řidiči dodávek aktuálně získají průměrnou nástupní mzdu 34 000 Kč hrubého měsíčně, což je meziročně o 5 % více, vydělat více si mohou na přesčasech a bonusech. Nástupní mzda řidičů autobusů podle dat JenPráce.cz vzrostla o 7 % na 38 000 Kč a u kamionů o 6 % na 45 200 Kč. Dispečerům dopravy nabízejí nástupních 39 500 Kč, což je meziročně o 8 % více. U řidičů autobusů pak odměna někdy ještě roste díky příplatkům za noční směny a práci o víkendech a svátcích, u řidičů kamionů pak díky dietám na dlouhých cestách mimo domov.

    V praxi se tedy k nástupní mzdě řidičů připočítávají různé příplatky za práci o víkendech, v noci, ve svátky či za přesčasy. U řidičů dodávek a kurýrů to při častějších přesčasech a víkendových směnách může znamenat navýšení o zhruba 3 000 až 6 000 korun měsíčně. Řidiči autobusů, kteří běžně jezdí ve směnách zahrnujících i noční hodiny a víkendy, si na příplatcích často přijdou na dalších 4 000 až 7 000 korun. Nejvíce se tyto příplatky a náhrady projevují u řidičů kamionů – ti absolvují delší cesty, pravidelně jezdí v noci i o víkendech, a navíc mají nárok na diety, které se zejména v zahraničí pohybují kolem 45 až 60 eur na den. Díky tomu se jejich příjem může zvýšit o 8 000 až 12 000 korun měsíčně. Celkově to tedy znamená, že u řidičů autobusů a kamionů bývá reálná výplata obvykle o 20 až 30 procent vyšší než základní mzda, a někdy dokonce ještě více – především u mezinárodní kamionové dopravy, kde hrají významnou roli právě diety, tedy jinými slovy cestovní náhrady.

    „Zaměstnavatelé se snaží nové řidiče nalákat na náborové příspěvky, příspěvky na bydlení nebo na dojíždění, stravenky či příspěvky na penzijní spoření. Některé dopravní podniky hradí uchazečům školení nebo získání potřebného řidičského oprávnění. Větší dopravci navíc lákají na zkrácené úvazky, flexibilní směny nebo garantované volné víkendy, aby povolání oslovilo i mladší generaci či rodiče s dětmi,“ říká Michal Španěl manažer a datový analytik JenPráce.cz.

    Přetížení pracovníků a skryté přesčasy

    Na českém pracovním trhu nedostatek řidičů vytváří silný tlak na ty, kteří v oboru zůstávají, a ti jsou proto často přetěžováni. Vedle pravidelných přesčasů tráví mnoho zaměstnanců i dlouhé hodiny neplaceným čekáním mezi spoji nebo nakládkami a vykládkami zboží. Z pohledu praxe to znamená, že směny se snadno protáhnou i na 12–14 hodin denně, přičemž zákonné pauzy bývají na hraně a na skutečný odpočinek nezbývá dostatek času. Přetížení pak přispívá k vysoké fluktuaci – zejména mladší řidiči odcházejí do jiných oborů, kde je práce lépe zaplacená a méně vyčerpávající. Při nedostatku odpočinku hrozí díky mikrospánku řidičům dopravní nehody, práce v noci má pak často negativní vliv na jejich zdraví.

     

    Průměrné nástupní mzdy (JenPráce.cz, září 2025)

    Profese

    Průměr nástupní mzda (Kč)

    Růst oproti loňsku

    Průměrná celková odměna s příplatky a bonusy (Kč)

    Řidič dodávky či kurýrní služby, řidičský průkaz B

    34 000

    + 5 %

    38 300

    Řidič autobusu

    38 000

    + 7 %

    42 800

    Řidič kamionu

    45 200

    + 6 %

    55 600

    Dispečer

    39 500

    + 8 %

    42 200

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Mzdový průzkum Grafton potvrzuje mírný růst mezd i pokračující napětí na trhu práce

    17. 9. 2025

    Není to krize, je to budíček

    15. 9. 2025

    Firmy čelí nedostatku pracovníků. Pomoci má navýšení kvót a cílený nábor ze zahraničí

    9. 9. 2025

    Comments are closed.

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.