I když si pracovní portály drží dominantní pozici, Češi je pomalu opouští a práci si stále častěji hledají přes personální agentury, sociální sítě anebo na doporučení přátel. Vyplynulo z průzkumu kandidátských preferencí, který realizovala personální agentura Grafton Recruitment.
Pracovní trh zažívá těžké období. Firmy se snaží hledat lidi všemi kanály a prostředky. Díky tomu se také mění způsoby, které využívají při hledání zaměstnání samotní uchazeči o práci. Tradiční inzerce v médiích anebo na úřadech práce již ztrácí efekt. Lidé hledají zejména na internetu (95 %), přes personální agentury (68 %) a na doporučení svých známých (56 %). Poslední jmenovaný způsob přitom meziročně zaznamenal vůbec nejvyšší nárůst. „Referenční program v uplynulém roce zavedla většina velkých českých zaměstnavatelů. Za doporučení nového kolegy díky němu mohou stávající zaměstnanci inkasovat nemalé odměny,“ vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, a dodává: „Kromě těchto odměn, které se u běžných profesí obvykle pohybují v rozmezí od 1 000 do 5 000 Kč, ale výjimkou nejsou ani programy na doporučení za desítky tisíc, firmy hojně zavádějí i příspěvky náborové, tedy jednorázové odměny pro nově nastupující zaměstnance.“ Velký meziroční nárůst, téměř o 10 procentních bodů, zaznamenaly i personální agentury. „Obliba personálních agentur roste zejména díky přesunu většiny schopných kandidátů do skupiny pasivních uchazečů, které je nutné hledat jinak než prostým vystavením inzerce na pracovním portále. A na to nemají interní HR týmy často kapacitu ani potřebné know-how,“ říká Jitka Součková. Na internetu hledají uchazeči o práci nabídky zejména na pracovních portálech, ale ve stále větší míře i na webových stránkách samotných zaměstnavatelů, personálních agentur anebo přes sociální sítě.
Sociální sítě přitom nevyužívají jen samotní kandidáti, ale do propagace svých volných pracovních pozic, je zařazují stále častěji i zaměstnavatelé. Významnou úlohu přitom sehrává skutečnost, že kandidáti jsou zde na dosah. Potvrzuje to i aplikace Facebook Audience Insights. Z pohledu profesí jsou na této síti nejvíce zastoupení řídící pracovníci (30 %), obchodníci (21 %) a administrativní pracovníci (20 %). Do top 7 patří i IT specialisti (15 %) anebo pracovníci z oboru transport a logistika (13 %). Profil na Facebooku má aktuálně již 4,8 milionu Čechů, přičemž denně na něm čas tráví 77 % z nich.
Stejně „na dosah“ jsou pracovníci i na další, personalisty oblíbené a hojně využívané, profesní sociální síti, kterou je LinkedIn. Tu v současné době využívá již 1,3 milionu Čechů, což je téměř dvojnásobek než v loňském roce. Zatímco dříve se na této síti nejčastěji hledali IT experti, dnes je tomu jinak. Do trojice nejzastoupenějších oborů na LinkedIn patří služby, kam spadá mimo jiné personalistika, právo či cestovní ruch, dále výroba a IT. „Na síti LinkedIn se hodně hledají i lidé z oboru finančních služeb, reklamy a marketingu anebo telekomunikací,“ doplňuje Jitka Součková s tím, že obrovský potenciál má i YouTube a Instagram, druhá a třetí nejoblíbenější sociální síť v České republice. „Využívání YouTube brzdí jen ne příliš velká zkušenost firem s multimediálním obsahem, ovšem to se bezpochyby již v nejbližší době změní. 4,7 milionu uživatelů, na které se dá skvěle s nabídkou práce cílit, jim totiž bude stát za investici do výroby spotů.“