Z průzkumu společnosti Salesforce mezi zaměstnanci firem vyplývá, že jim generativní AI ušetří až pět hodin práce týdně. Pro firmy to představuje novou vzrušující příležitost, jak ještě lépe využít kreativitu, strategické myšlení a inovace svých týmů. Jak to tedy podle odborníků Salesforce bude v příštím roce vypadat na pracovištích?
1. Umělá inteligence změní způsob, jakým přemýšlíme o lidské produktivitě (a jak ji měříme)
„Šedesát procent vedoucích pracovníků tvrdí, že produktivitu svého týmu měří především sledováním ukazatelů činnosti, jako jsou odpracované hodiny nebo odeslané e-maily. To se však změní v souvislosti s rozsáhlejším využíváním AI na pracovištích, protože AI začne nahrazovat velkou část všední, opakující se práce, kterou jsme dlouho měřili jako vstupy produktivity.
Příští rok firmy změní způsob, jakým měří výkonnost a produktivitu, aby se místo vstupů zaměřily na výsledky, jako jsou produkty uvedené na trh nebo generované kontakty. V souvislosti s tím budou muset vedoucí pracovníci změnit svoje priority z měření činnosti na měření dopadu. Budou muset jasně definovat výsledky, které chtějí vidět, a podpořit své týmy při slaďování individuálního úsilí s těmito jasnými cíli,“ říká Christina Janzer, SVP výzkumu a analýzy ve společnosti Slack.
2. Nárůst samostatných aktivit AI uvolní čas pro práci, která bude mít větší dopad
„Hlavním cílem AI v příštím roce je využití technologie k dosažení plné autonomatizace ve firmách, kdy bude možné zcela automatizovat standardní pracovní postupy. AI má obrovský potenciál automatizovat všechny běžné úkoly, od zpracování objednávek až po finanční vypořádání a poprodejní podporu.
Díky identifikaci opakujících se úkolů a využití integrace dat k informovaným predikcím a generování automatizací má AI dobré předpoklady k tomu, aby absorbovala současné rutinní pracovní vzorce a uvolnila náš čas pro smysluplnější, produktivnější a ziskovější práci,“ věří Param Kahlon z EVP a GM, Automation & Integration divize ve společnosti Salesforce.
3. Schopnosti umělé inteligence vyřeší problém s nedostatkem lidí v zákaznické podpoře
„Historicky nízká míra nezaměstnanosti zhoršila problém udržení zaměstnanců v zákaznických centrech. Generativní AI může vést ke snížení nákladů na nábor těchto zaměstnanců, protože zvyšuje úroveň samoobslužnosti a zlepšuje produktivitu pracovníků v zákaznické podpoře,“ konstatuje Ed Thompson, tržní stratég ve společnosti Salesforce
4. Firmy budou využívat AI pro zpracování svých dat, aby byly rychlejší a produktivnější
„Průměrný referent se potýká s problémem přetížení informacemi. Zpracování firemních dat pro něj představuje více než 11 hodin promarněných týdně. V příštím roce začneme pozorovat zcela reálný dopad generativní umělé inteligence na to, jak pracujeme, jak s těmito daty pracujeme a jak přemýšlíme o produktivitě.
Začne to schopnostmi, jako je vyhledávání znalostí pomocí AI, které podle mého názoru nejlépe a nejbezprostředněji využívají získávání hodnoty ze stávajících dat zákazníků. V dlouhodobějším horizontu se výstupy produktivity skutečně posunou s pokročilejšími schopnostmi generativní AI, jako je automatizace úkolů a schopnost proaktivně odhalovat trendy a poznatky.“ – Jackie Rocca, viceprezidentka pro produkty, AI a expanzi, Slack.
5. Umělá inteligence přispěje k chytřejšímu pracovišti
„Chatboti a virtuální asistenti zjednoduší práci zaměstnanců tím, že automaticky rezervují správný prostor pro potřeby týmu. AI bude také poskytovat rychlé odpovědi na dotazy, navádět zaměstnance ke zdrojům a usnadňovat požadavky na služby. A AI bude řídit proaktivní zapojení zaměstnanců a jejich zkušenosti tím, že bude předpovídat prostory a služby, které zaměstnanci potřebují, aby se jim dařilo, ještě dříve, než si zaměstnanci uvědomí, že je potřebují,“ říká Relina Bulchandani, EVP, Real Estate and Workplace Services, Salesforce.
6. AI přispěje k vylepšování kultury na pracovištích
„Špičkoví experti neočekávají od své společnosti pouze výplatu. Firmy se budou muset znovu zaměřit na kulturu pracoviště a podporu zaměstnanců na pracovišti i mimo něj. Tyto investice povedou k vyšší spokojenosti zaměstnanců, jejich lepšímu udržení a celkovému obchodnímu úspěchu. Společnosti, které se rozhodnou zaměřit na tyto oblasti, si udrží vedoucí postavení,“ míní David Ard, vedoucí oddělení Employee Success, Slack a Salesforce.