Podle platových tabulek má učitel na základní škole s deseti lety praxe nástupní plat okolo 33 až 35 tisíc korun hrubého.
V průměru i s příplatky má středoškolský pedagog přes 55 tisíc korun, učitelka v mateřské škole je o zhruba 13 tisíc měsíčně níž.
Nejnižší relativní příjmy mají učitelé ve střední fázi kariéry, tedy po zhruba 10–20 letech praxe, kdy bývají jejich platy dlouhodobě zamrzlé.
Platy učitelů v Česku rostou, ale jejich výše stále vyvolává otázky. I učitel s deseti lety praxe se často dostane jen lehce nad 30 tisíc korun hrubého měsíčně, pokud nezískává příplatky nebo nenastoupil do vyšší platové třídy. A právě příplatky za třídnictví, specializované činnosti nebo práci se žáky se speciálními potřebami jsou stále častější cestou, jak si učitelé mohou finančně přilepšit.
Průměrné platy: základní školy přes padesát tisíc, mateřské stále níž
Podle aktuálních údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) za celý rok 2024 byla průměrná hrubá měsíční mzda učitelů v mateřských školách 41 702 Kč, na základních školách 52 555 Kč a na středních školách včetně konzervatoří 55 197 Kč. Za celý sektor regionálního školství (MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ) pak vychází průměrný plat učitele na 50 485 Kč.
„Rozdíly mezi typy škol tak zůstávají výrazné. Zatímco středoškolský pedagog má v průměru přes 55 tisíc korun, učitelka v mateřské škole je o zhruba 13 tisíc měsíčně níž. Výslednou výši platu přitom stále určují hlavně dva faktory: platová třída, do které učitel spadá podle dosaženého vzdělání a druhu práce, a platový stupeň, který závisí na délce praxe,“ říká Michal Španěl, manažer a datový analytik pracovního portálu JenPráce.cz.
Prognóza pro rok 2025: růst tarifů o 7 %, ale pokles vůči průměrné mzdě
K 1. lednu 2025 došlo k plošnému navýšení tarifních platů pedagogických pracovníků o 7 %. To znamená navýšení základního tarifu o několik set až tisíc korun měsíčně v závislosti na pozici, vzdělání a praxi. Například u učitele základní školy s 10 lety praxe se jedná o růst zhruba o 2 až 3 tisíce korun hrubého měsíčně.
Podle odhadů Ministerstva financí a odborníků z think-tanku IDEA/CERGE‑EI (projekt Ekonomického ústavu Akademie věd ČR) by se průměrný plat učitele v roce 2025 mohl pohybovat mezi 53 800 až 56 000 Kč měsíčně. I přesto ale hrozí, že se platy učitelů relativně propadnou – zatímco v roce 2023 tvořil učitelský plat v průměru 113 % celostátní průměrné mzdy, v roce 2025 to má být jen kolem 108 %.
„To je významný pokles a podle některých analytiků může snížit atraktivitu učitelské profese, která už nyní čelí nedostatku zájemců, především na druhém stupni ZŠ a u aprobovaných předmětů,“ říká Michal Španěl, manažer pracovního portálu JenPráce.cz.
Znepokojivý je i detailní pohled podle věku. Studie IDEA/CERGE‑EI ukazuje, že atraktivita platů vůči průměru v ekonomice klesá s věkem a kariérním postupem učitelů. Nejnižší relativní příjmy mají učitelé ve střední fázi kariéry, tedy po zhruba 10–20 letech praxe, kdy bývají jejich platy dlouhodobě „zamrzlé“. Nejrychlejší propad se přitom týká nejmladších učitelů, kteří do systému vstupují s rostoucím rozdílem oproti jiným vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům.
V mezinárodních srovnáních zemí OECD se platy učitelů porovnávají s průměrnými výdělky vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců. Relativní platy českých učitelů byly až do roku 2017 výrazně pod průměrem zemí OECD. Mezi lety 2017 a 2021 sice došlo k dočasnému zlepšení, od té doby však opět klesají. Česku tak znovu hrozí, že se zařadí mezi státy s nejnižší relativní úrovní učitelských platů v rámci OECD.
Příplatky jako nutnost, ne bonus
„Základní tarifní plat učitelů tak často nedosahuje ani úrovně, která odpovídá jejich pracovnímu nasazení. Podle platových tabulek má například učitel s magisterským vzděláním na základní škole a deseti lety praxe nástupní plat okolo 33 až 35 tisíc korun hrubého. Až příplatky za třídnictví, vedení kroužků, doučování nebo výjezdy se školou v přírodě mohou jeho výdělek zvýšit na úroveň průměru v daném typu školy. Tyto příplatky ale nejsou nárokové, často se liší podle krajů i zřizovatelů a mnohdy závisejí na celkové finanční kondici školy. Mnozí učitelé tak musí spoléhat na dobrovolné přesčasy nebo kombinování více pracovních činností,“ dodává Michal Španěl, manažer pracovního portálu JenPráce.cz.