Ve sporu o vynucování minimální mzdy v dopravě stojí Evropská komise na stejné straně jako Česká republika, řekla dnes v Lucemburku novinářům ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Minimální mzdu vynucuje Francie a Německo. Marksová připomněla, že komise už s oběma západoevropskými zeměmi zahájila kvůli této věci příslušné řízení.
„Do doby, než se toto vyřeší, tak by státy tato opatření určitě uplatňovat neměly,“ poznamenala Marksová, která dnes o tématu jednala s eurokomisařkou pro zaměstnanost a sociální věci Marianne Thyssenovou. Dohodla se také se svou francouzskou kolegyní Myriam El Khomriovou, že o věci přijede jednat do Paříže.
Česká republika je toho názoru, že doprava by měla být ze směrnice o vysílání pracovníků vůbec vyňata, protože její ustanovení se na tuto oblast nedají aplikovat, podotkla dnes Marksová.
Jak připomněla mluvčí Evropské komise Anna-Kaisa Itkonenová, zahájila už v září evropská exekutiva řízení s Francií i Německem kvůli dopadům jejich národní legislativy o minimální mzdě na oblast mezinárodní dopravy. V Německu přestaly úřady řidiče pokutovat, do médií se ale nedávno dostal případ, kdy pokutu dostal český řidič ve Francii.
„Plně podporujeme princip minimální mzdy. Komise je ale zároveň toho názoru, že systematické uplatňování pravidel o minimální mzdě, jak to požaduje Francie a Německo, na všechny dopravní aktivity související s jejich územím neodpovídajícím způsobem omezuje svobodu nabízet služby a volný pohyb osob,“ uvedla mluvčí.
Thyssenová také českou ministryni ujistila, že nepodpoří myšlenku krácení přídavků na děti pro občany chudších členských zemí EU, kteří pracují v bohatších státech. Podobné řešení bylo součástí dohod, které si před referendem o odchodu z EU s evropskými partnery dojednal britský premiér David Cameron. Když si Britové odhlasovali odchod z EU, celá tato dohoda padla pod stůl. Nyní ale některé staré členské země začaly opět o věci uvažovat.
„My pro to nevidíme žádný důvod,“ poznamenala dnes Marksová.