Personalisté z řady velkých a známých firem působících v Česku se shodují, že zaměstnávání mladých absolventů škol je pro ně velice důležité. Řeší tím mimo jiné současnou situaci na trhu práce, kdy je zvláště v některých oborech obtížné najít zaměstnance. Také tím snižují věkový průměr ve firmě a oceňují rovněž nové nápady a energii mladých talentů. Zároveň si ale firmy musejí zvykat na to, že priority absolventů se změnily. Zvláště po covidu je pro ně na prvním místě rovnováha mezi prací a osobním životem. Také mnohem více než předchozí generace vyžadují zpětnou vazbu, ale rovněž se nebojí ji velmi upřímně zaměstnavateli poskytovat. Vyplynulo to z detailního kvalitativního průzkumu mezi personalisty deseti velkých firem, například ČEZu, Komerční banky, McDonald’s, Správy železnic či HP Tronic. Průzkum uskutečnila společnost GTS Alive, která mimo jiné vydává a spravuje studentské průkazy ISIC.
„Průzkum potvrdil obrovský zájem ve firmách například o elektrotechnické, strojní či dopravní obory a samozřejmě také o IT. Kdo vystuduje takový obor, ať už na střední či vysoké škole, nemusí se podle oslovených personalistů o práci bát a těšit se může i na velmi slušnou nástupní mzdu,“ uvedl ředitel GTS Alive Radek Schich.
Absolventi technických oborů se také mohou brzy po zaškolení dostat na atraktivní pozice typu operátor jaderné elektrárny, specialista na evropské vlakové zabezpečovací systémy či odborník na bankovní kyberbezpečnost. A to právě i díky tomu, že je jich nedostatek. Například minulý rok dvě nejprestižnější české školy v oboru elektrotechniky a energetiky vyprodukovaly v jednom z velmi žádaných oborů pouhých šest absolventů – silnoproudařů, a ti si tak mohli vybírat mezi atraktivními zaměstnavateli z celé republiky.
Ale možnosti se absolventům otevírají i mimo technické obory, například Komerční banka je přijímá i na pozice bankovních poradců či do svých kontaktních center a McDonald’s ČR kromě restaurací i na centrálu. Podobně holding HP Tronic, pod který spadají značky Datart či ETA, nabízí čerstvým absolventům místo na svých prodejnách, v gastroprovozech, skladech nebo na centrále. V ČEZu sice tvoří technické pozice asi 70 procent pracovních míst, ale šanci u něj mají i absolventi z řad právníků, ekonomů, obchodníků, účetních a dalších oborů.
Většina personalistů se shoduje, že očekávání, požadavky a potřeby mladých absolventů se za poslední roky proměnily. Zatímco dříve hrála klíčovou roli výše mzdy či kariérní růst, dnes se absolventi na prvním místě spíše zajímají o to, v kolik hodin budou doma, aby mohli budovat svůj soukromý život. Chtějí také pracovat na projektech, které jim dávají smysl a mohou v nich něco konkrétního měnit. Důležitá je pro mnohé z nich udržitelnost, takže je nadchnou firmy, které mají na střechách čmelíny, jezdí se v nich elektromobilech a stravovat se mohou ve firemním veganském bistru.
Personalisté u dnešních absolventů oceňují inovativnost v řešení problémů, nadšení, chuť učit se novým věcem, zdravou přímočarost, otevřenost, efektivitu a schopnost klást důležité otázky, které si někdy dlouholetí zaměstnanci už nekladou.
Problémem u některých z nich naopak jsou přehnané nároky a chybějící pokora. Někdy by podle vyjádření personalistů hned chtěli mzdu a podmínky, jaké mají zkušení zaměstnanci, kteří firmě věnovali deset a více let života. Někteří absolventi si velmi úzkostlivě hlídají, na co mají právo a nárok a vybírají si jen to, co je pro ně pozitivní, horší už je to s ochotou udělat něco nad rámec svých povinností. Nebo kladou až přílišný důraz na svůj volný čas ve chvíli, když třeba nějaký projekt hoří. Někteří zaměstnavatelé si také všímají konkrétních negativních dopadů covidových výluk a distanční výuky na znalosti absolventů.
Práce pro absolventy už není středobod života. Nechtějí dělat přesčasy – byť dobře placené – a raději touží cestovat, mít flexibilitu, volnost. Preferují více než předchozí generace individuální přístup a potřebují ponechat dostatek prostoru pro vlastní samostatné rozhodování.
Jelikož jsou dnes absolventi zvláště technických oborů dosti nedostatkovým zbožím, velké firmy organizují celou řadu aktivit, aby s nimi navázaly kontakt ještě během studia. Například přednášky ve školách, semináře, exkurze či placené i neplacené stáže.
Kupříkladu McDonald’s ČR v současné chvíli má na centrále stážisty v oddělení Learning & Development a IT. Správa železnic pořádá technický workshop pro 20 vysokoškolských studentů z partnerských fakult, osm z nich pak bude vybráno do speciálního tříměsíčního placeného programu stáží. Vyvrcholením programu pak je nabídka pracovní smlouvy. ČEZ například vezme ročně 300 středoškoláků na tři dny a 60 vysokoškoláků na dva týdny do jaderné elektrárny. Obdobné programy pro studenty pořádá i Komerční banka a řada dalších firem.
Co se týče nástupních mezd pro absolventy, ty se liší až o desítky tisíc podle konkrétní pozice. Například u vysokoškoláků se ve velkých firmách pohybují vesměs od 25 tisíc Kč až třeba po 50 tisíc Kč u specifických velmi úzkoprofilových pozic. Velmi výjimečně nastupují absolventi včetně všech příplatků a benefitů u některých firem i za více než 60 tisíc Kč. Týká se to hlavně určitých specifických oborů jako IT. Obecně se dá podle personalistů říci, že absolventi dnes jsou sebevědomější než dříve, jsou si vědomi své hodnoty na trhu práce a často se nestydí říci si o vyšší mzdu.