Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Pracovní prostředí»Většina lidí má nezdravý vztah k práci
    Pracovní prostředí

    Většina lidí má nezdravý vztah k práci

    hrmag.czBy hrmag.cz27. 9. 2023Žádné komentáře5 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Businesswoman hand connecting jigsaw puzzle, Business solutions, success and strategy concept
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Společnost HP představila výsledky své komplexní studie, která po celém světě zkoumala vztah zaměstnanců k práci. Na základě získaných dat společnost vůbec poprvé sestavila svůj HP index vztahu k práci (HP Work Relationship Index). Studie se zúčastnilo více než 15 600 respondentů z různých odvětví ve 12 zemích. Zjištění ukazují, že vztah lidí k práci prochází po celém světě proměnou, která má zásadní dopad na pracovní i osobní život.
    „Je tu obrovská příležitost posílit vztah lidí k práci způsobem, který bude přínosný pro zaměstnance i podnikání,“ uvedl Enrique Lores, prezident a generální ředitel společnosti HP Inc. „Jako vedoucí pracovníci nesmíme přistupovat na falešnou nutnost volby mezi produktivitou a štěstím. Nejúspěšnější společnosti staví svůj úspěch na podnikové kultuře, která zaměstnancům umožňuje vyniknout profesně, ale zároveň vést i naplňující osobní život.“
    Naše studie se zaměřila na více než 50 aspektů vztahu lidí k práci, jako je role práce v jejich životě, získané dovednosti, schopnosti a nástroje, ale i očekávání od nadřízených. Studie také zkoumala vliv práce na pohodu zaměstnanců, jejich produktivitu, angažovanost a pracovní kulturu. HP na základě získaných informací sestavila svůj index vztahu k práci, který umožní sledovat, jak se po celém světě tento vztah vyvíjí. Zjistilo se, že pouze 27 % pracovníků s vysokou odborností má v současné době zdravý vztah k práci.

    Nezdravý vztah k práci ovlivňuje duševní, emoční i fyzickou pohodu zaměstnanců
    V této první studii svého druhu oslovila společnost HP vedoucí pracovníky, osoby s rozhodovacími pravomocemi v oblasti IT a pracovníky ve znalostních oborech, aby od nich získala informace o faktorech přispívajících ke smysluplné, produktivní a účelné práci. Zjištění poukazují na negativní dopady nezdravého vztahu k práci na život zaměstnanců i podnikání jejich zaměstnavatele.
    Pokud zaměstnanci nejsou spokojeni se svým vztahem k práci, odráží se to negativně i na podnikání:
    • Morálka a angažovanost. Pracovníci s vysokou odborností uvádějí nižší produktivitu (34 %), ztrátu pracovního nasazení a angažovanosti (39 %) a větší pocit odloučení (38 %).
    • Udržení stávajících zaměstnanců. Dokonce i v případě, že zaměstnanci mají ke své práci neutrální vztah, uvažuje více než 71 % z nich o odchodu z firmy. Pokud nejsou spokojeni vůbec, stoupá toto číslo na 91 %.

    Nezdravý vztah k práci může mít dopad na pohodu zaměstnanců:
    • Duševní zdraví. Více než polovina (55 %) zaměstnanců má problémy se sebedůvěrou a duševním zdravím – ve studii uvádějí nízké sebevědomí a pocit selhání.
    • Emoční zdraví. Zmíněné problémy přirozeně ovlivňují i další aspekty jejich života a 45 % účastníků studie uvádí, že jimi trpí jejich osobní vztahy s přáteli a rodinou, přičemž více než polovina (59 %) je příliš vyčerpaná na to, aby se mohla věnovat svým osobním zálibám.
    • Fyzické zdraví. Potíže s duševním a emočním zdravím mohou ztěžovat udržení fyzické pohody. 62 % zaměstnanců uvádí, že mají problémy se zdravým stravováním, cvičením a dostatkem spánku.

    Identifikace faktorů přispívajících ke zdravému vztahu k práci
    Podle téměř 60 % respondentů se očekávání, která mají zaměstnanci ohledně své práce, zejména v posledních dvou letech výrazně změnila. Padesát sedm procent dotázaných uvedlo, že se také zvýšila jejich očekávání ohledně toho, jak se s nimi jedná v práci a na pracovišti.
    Výzkum se zabýval více než 50 faktory, které přispívají ke zdravému vztahu k práci, a identifikoval šest hlavních aspektů, které představují kritické oblasti a klíčové imperativy pro vedoucí pracovníky. Tvoří index, který bude sledován v průběhu času.
    1. Pocit naplnění. Zaměstnanci touží po smysluplnosti, seberealizaci a skutečné vazbě na svou práci, ale jen 29 % pracovníků ve znalostních oborech tyto aspekty v současné době trvale zažívá. Aby se podniky přizpůsobily měnícím se očekáváním zaměstnanců, musejí upřednostnit jejich spokojenost tím, že jim budou více naslouchat a budou se je snažit pochopit.
    2. Vedení. Podle 68 % vedoucích pracovníků vyžadují nové způsoby práce nový styl vedení, ale jenom jeden z pěti pracovníků má pocit, že vedoucí pracovníci svůj styl vedení odpovídajícím způsobem změnili. Pěstování emoční inteligence a transparentního, empatického způsobu vedení, je pro dnešní pracoviště klíčové.
    3. Zaměření na lidi. Pouze 25 % pracovníků ve znalostních oborech se trvale setkává s respektem a oceněním, které si podle svého názoru zaslouží, a ještě méně jich zažívá flexibilitu, autonomii a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, o něž usilují. Vedoucí pracovníci musí klást viditelný důraz na to, aby lidé byli na prvním místě a aby se jejich týmy staly středobodem rozhodování.
    4. Dovednosti. I když 70 % pracovníků s vysokou odborností si cení silných interpersonálních a technických dovedností, pouze 31 % z nich je trvale přesvědčeno o své zdatnosti v jedné či druhé kategorii. Podniky s osvědčenými postupy mají příležitost získat důležitý náskok v oblasti rozvoje dovedností a zapojení zaměstnanců tím, že investují do komplexního školení a podpory.
    5. Nástroje. Dnešní zaměstnanci chtějí mít slovo při volbě technologií a nástrojů, které jim zaměstnavatel poskytuje, a chtějí, aby tyto technologie byly inkluzivní. Důvěra v to, že firmy zavedou správné nástroje na podporu hybridní práce, je však nízká a dosahuje pouhých 25 %. Technologické portfolio již není jen užitečným nástrojem, ale stává se důležitým faktorem pro angažovanost zaměstnanců, jakož i jejich osobnější vztah k práci a možnost sebeuplatnění.
    6. Pracovní prostor. Pracovníci ve znalostních oborech se chtějí bez problémů přesouvat mezi pracovišti a chtějí mít možnost zvolit si, kde budou každý den pracovat. Efektivní hybridní pracovní prostory, snadné přesuny, flexibilita a autonomie budou mít zásadní význam při prokazování důvěry v zaměstnance a při podpoře pozitivních pracovních zkušeností.

    Důvěra a emocionální vazba jsou nyní pro získání a udržení pracovníků klíčové
    Index vztahu k práci ukazuje, že celosvětově nastala doba pro nové definování vztahu k práci. Větší důvěra a emocionální vazba k práci na pracovišti byly silnými a opakujícími se tématy napříč šesti hlavními faktory.
    Téměř tři ze čtyř vedoucích pracovníků ve firmách uznávají, že schopnost emocionálně inteligentního vedení je jediným způsobem, jak může být vedoucí pracovník úspěšný i v budoucnu. Významným poznatkem vyplývajícím ze studie je, že emoční inteligence – a zvýšená důvěra a porozumění – mají u zaměstnanců značnou váhu: 83 % respondentů tvrdí, že jsou ochotni vydělávat méně peněz, pokud najdou zaměstnavatele, který si těchto faktorů cení.
    • Silná kultura na pracovišti: Pracovníci ve znalostních oborech by přistoupili na snížení platu o 11 %, pokud by mohli pracovat někde, kde mají empatické a emočně inteligentní vedení a kde jsou zaměstnanci nadprůměrně zapojení a spokojení.
    • Flexibilita: Stejná skupina by se vzdala 13 % svého platu, aby mohla pracovat ve firmě, která jim umožní pracovat, kde a kdy chtějí.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Český pracovní trh se za posledních 20 let výrazně proměnil

    4. 6. 2025

    Nová pravidla podpory v nezaměstnanosti zvýhodní od letošního června padesátníky

    4. 6. 2025

    Grafton Recruitment spouští službu Executive Search: Špičkoví manažeři do 6 týdnů

    2. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.