Nezaměstnanost v září 2018 podle údajů Úřadu práce a MPSV klesla o jednu desetinu na 3,0 %, uchazečů o práci bylo podle stejného zdroje 224 331 a volných míst 316 132. Pokračuje tak dlouhodobý nedostatek dostupných pracovních sil, volných míst je dokonce historicky nejvíce za posledních 14 let. Experti z agentury Grafton Recruitment zaměstnavatelům radí, aby zvážili nastavení mezd. Dle jejich průzkumů je dnes levnější zaměstnancům navýšit mzdu o 10 %, než hledat lidi nové, kteří obvykle přichází s vyššími nároky.
Během dvou let se počet uchazečů o zaměstnání snížil na polovinu, zatímco v únoru 2016 bylo podle Úřadu práce dostupných 461 254 uchazečů, tak v květnu 2018 toto číslo poprvé v historii kleslo pod 230 tisíc a od té doby balancuje kolem 3% podílu nezaměstnaných osob. Rozdíl mezi volnými pracovními místy a uchazeči je 91 801, takže i kdyby všichni nezaměstnaní obsadili dostupná volná pracovní místa, stále by v ČR chybělo téměř 92 tisíc pracovníků.
Podle odborníků personální agentury Grafton Recruitment se zaměstnavatelé, kteří chtějí zachovat své firmy provozuschopné, musí v této situaci silně soustředit na retenci, aby jim neodcházeli stávající zaměstnanci. „Je levnější přidat 10 % stávajícím zaměstnancům, než nabrat nové se mzdou o 20 % vyšší,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Podle ní je důležité udělat si průzkum, jaké mzdy a benefity nabízí konkurence v oboru a v regionu a následně narovnat mzdy na aktuální tržní úroveň. Zároveň je potřeba dorovnat i benefity a přidat něco, co konkurence na pracovním trhu nenabízí.
Například z posledního průzkumu Grafton Recruitment vychází, že nejvíce si lidé po penězích váží flexibility, ať už jde o pružnou pracovní dobu, možnost nadpracovat si hodiny anebo alespoň částečnou práci z domova. „Nabídka flexibility nemusí firmy v zásadě nic stát, jde jen o nastavení patřičných procesů,“ tvrdí Jitka Součková a dodává: „V dnešní situaci na trhu práce zaměstnavatelům doporučujeme flexibilitu zavádět v maximální možné míře.“ Důležité je také zjistit motivace a demotivace svých zaměstnanců. Z průzkumu Grafton Recruitment vychází, že nejčastějším demotivátorem je v 53 % případů mzda, ale hned vzápětí fakt, že jim zaměstnavatel nevychází vstříc. „Zjistěte, v čem se zaměstnanci domnívají, že jim nevycházíte vstříc a změňte to, komunikujte se svými lidmi, ukažte jim, že nejsou jen personální číslo, ale lidé, na kterých vám záleží,“ radí zaměstnavatelům Jitka Součková s tím, že dalšími častými demotivátory jsou dle průzkumu špatná organizace práce, stres a pracovní kolektiv.