Vzdělávání dospělých zatím digitalizace ovlivnila méně než školní výuku. V rozhovoru s ČTK to řekl viceprezident Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR Tomáš Langer. Chybí podle něj osvěta. Při akcích pro veřejnost zjistil, že jen málo lidí například ví, že se mohou na internetu vzdělávat zdarma i v češtině.
V kurzech pro dospělé převažuje klasická výuka skupiny lidí lektorem. S moderními technologiemi ale není nutné, aby se lidé přesouvali do kurzů mimo své běžné prostředí. „Nyní je naopak naším úkolem dostat co nejvíce vzdělávání tam, kde již lidé jsou, tedy u obrazovek svých smartphonů a tabletů,“ poznamenal lektor.
Zásadní je pro tento účel tvorba výukových videí v rozsahu tří až pěti minut, která se zaměřují na konkrétní vzdělávací obsah. Kombinují se s odkazy na webové stránky nebo dalšími dokumenty ke stažení. Je možné je spojovat do online kurzů.
Jejich nabídka se sice v Česku rozšířila, ale nikoliv ta skokově jako ve světě, uvedl Langer. V českém prostředí se podle něj nejedná většinou o MOOC kurzy v pravém slova smyslu. Zkratka MOOC, jak jsou tyto kurzy označovány, totiž vyjadřuje anglické sousloví Massive Open Online Courses.
A slovo otevřený předpokládá, že je kurz bezplatný. „To v ČR splňuje jen minimum nabízených online vzdělávacích aktivit. V zahraničí nejčastěji funguje princip, že samotné vzdělávání není zpoplatněno, účastník platí až za certifikát. Ovšem jen tehdy, pokud jej požaduje,“ řekl Langer.
Vzdělávací obsah také proniká do různých her a naopak se herní prvky dostávají do vzdělávání. Jedná se třeba o dosahování levelů, sbírání bodů nebo získávání a ztráty životů. Prostředí online jazykového kurzu pak může vypadat podobně jako nějaká „střílečka“.
Při běžných kurzech se podle Langera zatím moderní technologie prosazují jen pomalu. Ze strany samotných účastníků po tom není velká poptávka. Odborník na vzdělávání dospělých si to vysvětluje tím, že si lidé často neuvědomují, že je to možné a vhodné.
Problém také spatřuje na straně lektorů, kteří jsou zvyklí na svůj styl práce a změny příliš nevítají. „Samozřejmě nelze paušalizovat, existují lektoři prahnoucí po adaptaci svých kurzů do ‚moderního hávu‘, ale většina se spíše obává a vyčkává, co si bude zákazník přát,“ poznamenal Langer. Lektoři nevědí, zda kvůli moderní technice čas spíše neztratí a zda je při výuce nezradí.