Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Zaměstnanci v ČR nemají potřebu pracovat přesčas, prioritou je rovnováha mezi prací a soukromým životem
    HR

    Zaměstnanci v ČR nemají potřebu pracovat přesčas, prioritou je rovnováha mezi prací a soukromým životem

    hrmagBy hrmag12. 4. 2017Updated:12. 4. 2017Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    V průzkumu zaměřeném na efektivitu a motivaci zaměstnanců v pracovním prostředí se společnost Hays zaměřila na to, jak současní zaměstnanci využívají pracovní dobu a do jaké míry se cítí být efektivní, co by mohli udělat zaměstnavatelé pro další zlepšení efektivity ve svých týmech a co je motivuje k lepším pracovním výkonům. Průzkumu se zúčastnilo 700 zaměstnanců a uchazečů o práci napříč obory, specializacemi a senioritou.

    „Naším záměrem bylo získat aktuální informace a podněty pro společnosti, jak se svými lidmi pracovat, jak je motivovat a na jaké oblasti se zaměřit, aby mohly co nejefektivněji využít potenciálu svých zaměstnanců,“ uvádí k průzkumu ředitel společnosti Hays Ladislav Kučera.

    43 % zaměstnanců svou motivaci a spokojenost v současném zaměstnání zhodnotilo pozitivně a aktuálně změnu nevyhledávají. 57 % respondentů pak správná motivace momentálně chybí a potenciálně jsou otevřeni novým pracovním příležitostem.

    Výsledky průzkumu ukazují také na trend, kdy si většina zaměstnanců uvědomuje nutnost rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a nemají potřebu práce přesčas. Pravidelnou potřebu práce přesčas uvádí pouze 27% oslovených. Zaměstnanci rovněž přiznávají, že pracovním činnostem nevěnují plnou pracovní dobu – 11% dotázaných, tedy více než každý desátý stráví efektivní prací během pracovní doby méně než 50% času. Nejčastěji jim ke splnění pracovních úkolů postačuje 70 – 90% pracovní doby, tak odpovědělo 35% respondentů. Jak se z odpovědí ukázalo, zaměstnanci nevnímají práci nad rámec pracovní doby nepřesahující pět hodin týdne jako přesčas. 71% lidí tedy navíc nepracuje vůbec nebo maximálně do pěti přesčasových hodin týdně. Do deseti hodin práci navíc věnuje 22% respondentů a 7% oslovených stráví prací přesčas více než deset hodin týdně navíc.

    Většina respondentů průzkumu se domnívá, že má k dispozici všechny potřebné nástroje pro to, aby svou práci mohli vykonávat bez problémů a s maximální mírou efektivity – tak odpovědělo 57% z nich. Zbylých 43% v tomto směru vidí prostor pro zlepšení. Největší rezervy dle jejich názoru má přímo vedení společností – celých 49% z nich uvádí, že na vině nižší efektivity je absence dobře fungujícího vedení se schopností správné motivace. Více než 33% lidí dále postrádá dobrou komunikaci v týmu, potřebné technologie nebo technické zázemí, školení a další vzdělávání pracovníků či lepší organizaci práce v týmu. Necelých 30% respondentů by uvítalo rozšíření stávajícího týmu, neboť svěřenou práci při současném počtu zaměstnanců není možné zvládnout.

    Je alarmující, že tři faktory z prvních čtyřech se přímo dotýkají vedení a managementu. Je zřejmé, že správné vedení a pravidelná komunikace zaměstnancům chybí. Svým přístupem mohou organizace přímo ovlivnit motivaci a angažovanost svých zaměstnanců, uvádí Ladislav Kučera.

     

    Peníze stále motivují nejvíce, v závěsu je pochvala od šéfa

    Finanční ohodnocení je faktorem, který zaměstnanci nejlépe vnímají jako ocenění kvalitní práce a jak uvádějí, dále je motivuje lepším pracovním výkonům. Vyjádřilo se tak téměř 75% odpovídajících. Velmi pozitivně je vnímána pochvala od nadřízeného, stojí o ni 56% respondentů. Zaměstnanci by dále v rámci motivace ocenili možnost flexibilní pracovní doby či home office (54%), tato odpověď byla nejčastější u zaměstnanců, kteří u současného zaměstnavatele působí déle než 4 roky. Impulsem jsou také individuální odměny za nadstandardní výkony ve formě poukázek, zážitků a podobně (47%) či získání nových kompetencí (vedení lidí, zodpovědnost za novou aktivitu, např. školení – 44%), povýšení ocení 40% zaměstnanců.

     

    Firemní akce příliš netáhnou, ale nováčci o ně stojí

    Nováčci pracující ve firmě méně než 1 rok mají větší chuť trávit čas s kolegy i mimo běžné pracovní prostředí a častěji oceňovali možnost účastnit se celofiremních akcí či poskytování různých týmových odměn a společných zážitků. Obě tyto aktivity však v našem průzkumu pomyslnou tabulku motivačních preferencí uzavírají, a to s deseti, respektive patnácti procenty zájemců o tento způsob motivace.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Český pracovní trh se za posledních 20 let výrazně proměnil

    4. 6. 2025

    Nová pravidla podpory v nezaměstnanosti zvýhodní od letošního června padesátníky

    4. 6. 2025

    Women in Tech snídaně: sdílení, které pomáhá ženám v technologiích růst

    2. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.