Dobrý personalista se snaží o nadějném uchazeči zjistit maximum informací. Případů, kdy perspektivního adepta o možnou práci připravil Facebook, LinkedIn nebo jiné sociální sítě je však čím dál víc. Na co byste si měli dát pozor?
Na webu se o vás dá najít víc, než si myslíte. Mimo jiné proto, že na spoustu informací, které jste někam napsali, a obrázků, které jste sdíleli, jste už dávno zapomněli. Jenže internet je nezapomněl a personalista je může snadno najít. Podle údajů personální agentury Grafton Recruitment stojí za odmítnutím zhruba 35 procent uchazečů informace, které o nich byly k nalezení na webu.
Vedle vašeho životopisu, který možného zaměstnavatele tak zaujal, a dobrého dojmu z pohovoru, který jste zanechali, tak při závěrečném rozhodování můžou hrát roli vaše snímky z internetu. A ty o vás mohou podávat úplně jiný obrázek. Špatný. Možná tak špatný, že to místo nakonec nedostanete.
Kdo by například chtěl zaměstnat člověka, který má svůj facebookový profil zaplněný jen opileckými fotografiemi a sprostými výkřiky? Někde je to asi jedno, ale u zájemce o manažerskou pozici to už tak jedno není. Vášnivé a radikální politické komentáře, zejména pokud je doplníte nějakými dramatickými snímky, vám také nemusí odvést dobrou službu.
Jak se tedy má současný uchazeč o zaměstnání na internetu chovat?
Celkovou webovou prezentaci jednotlivce pro zjednodušení rozdělíme na soukromou a profesní. V obou případech však platí heslo „mazat, dbát na vlastní dobrou pověst a aktualizovat“.
Soukromá prezentace
Ze společného hesla platí pro soukromou prezentaci především jeho první polovina. Tedy mazat. Promazávat. Přemýšlet nad tím, co kam píšete a vkládáte. A především, zabezpečujte vše, co zabezpečit jde. Podle různých statistik totiž více než polovina uživatelů Facebooku má svůj profil otevřený všem bez rozdílu. Hůře z těchto statistik vycházejí ženy, jež jej mají otevřený asi v 60 procentech případů.
Začněte tedy tím, že si zkontrolujete nastavení svého profilu. V případě, že jej máte uzamčený pro neznámé návštěvníky, nezapomeňte tento stav průběžně kontrolovat. Facebook, ale i jiné sociální sítě ,čas od času změní pravidla a z bezpečného profilu se najednou může stát veřejný. Tím byste v zásadě mohli skončit.
Ale zároveň nikdy nevíte, kdo kde koho zná a kdo z vašich internetových „přátel“ může váš profil ukázat vašemu potenciálnímu zaměstnavateli. Takže i v případě uzamčeného profilu se vyplatí jej pečlivě projít a odstranit z něj ty nejkřiklavější pitomosti.
Fotky v těžké opilosti jsou tím prvním, co by mělo zmizet. Stejně naložte se snímky z nudistických pláží. Záznamy šílených jízd na motorce a dalších aktivit, nad kterými většina lidí pohoršeně zdvihne obočí, vymažte také. Jestli už jste ztratili přehled o tom, co je a co není společensky únosné, projděte svůj profil s někým, kdo tuto míru ještě má. Požádejte také své přátele na Facebooku, aby vás bez vašeho vědomí neoznačovali na žádných fotkách a lépe, aby bez vašeho vědomí fotky, kde jste zachyceni, neumisťovali na sociální sítě nikdy a nikam. Kromě Facebooku totiž také existují Instagram, Pinterest a další.
Zvláštní pozornost pak věnujte příspěvkům, které se týkají vaší pracovní morálky a loajality k zaměstnavatelům. Nepěkná hodnocení nadřízených, indiskrétní snímky z pracoviště, nebo zmínky o tom, jak jste „oblafli“ zaměstnavatele – nic z toho vám sympatie personalisty nezíská. Naopak.
Utěšovat se tím, že „do toho nikomu nic není“ se sice můžete. Ale ve skutečnosti vám to nebude nic platné. On se vám také žádný personalista nebude svěřovat s tím, že důkladně prošel váš profil, a že právě proto nabízené místo nedostanete. O tom, že hranice soukromého a firemního jsou na internetu značně rozostřené, ví například i jeden bývalý tiskový mluvčí banky, kterého snímek pozadí jeho kolegyně, zveřejněný na Twitteru, stál místo. Přečíst si o tom můžete například zde.
Zmínky o vás však mohou být i mimo sociální sítě. Zadejte tedy své jméno do vyhledávače a podívejte se, co o sobě najdete sami. A pokud můžete, tak to negativní smažte.
Profesní prezentace
V oblasti profesní prezentace na internetu je situace přehlednější. Vše co vystavujete za tímto účelem na profesní síť LinkedIn, či kamkoli jinam, tam vkládáte právě proto, aby si to přečetl potenciální zaměstnavatel. Takže rovnou sami vyřazujete příspěvky, které byste klidně zveřejnili, pokud by šlo o prezentaci soukromou.
Možná si říkáte, že na tom nic není. Založíte si účet třeba na zmíněném LinkedIn a dál už to jde samospádem. Jenže to není pravda. Informace o sobě, zejména na takto cílené síti, musíte průběžně aktualizovat. Protože k čemu bude personalistovi, když se podívá na informace o vás, které jsou tři roky staré?
To, že se ve vašem profesním životě v té době nic zásadního neudálo, není omluva. On to návštěvník vašeho profilu nemá z čeho poznat. Takže musíte přijít na to, co doplňovat, aby bylo jasné, že stále žijete a stále jste profesně činní.
Přestože personalisté přikládají velký význam informacím z LinkedIn a dalších sítí, nepodceňujte ani „samotný“ internet. Podívejte se, co se o na vás na internetu dá najít. Abyste zvýšili své šance u zaměstnavatelů, dejte tam o sobě i další profesní informace. Můžou být třeba na vaší osobní stránce, na kterou budete dávat své referáty z konferencí, příspěvky do firemního časopisu a podobně.
Pokud se chcete o možnostech jak se prezentovat na webu dozvědět více, pěkné a srozumitelné návody na to, jak pracovat se svojí prezentací na webu najdete například zde.
Přemysl Souček