Na trhu práce se výrazně podepisují hlavně legislativní změny a ekonomická politika státu. Na konci ledna zaznělo na vládní úrovni a posléze i ve veřejné debatě několik návrhů, které si kladou za cíl rozhýbat český pracovní trh a přinést do ekonomických procesů větší dynamiku. Velký tlak je také vyvíjen na to, aby zaměstnavatelé dbali na spokojenost svých zaměstnanců. „Možností, které může zaměstnavatel nabídnout, je několik. Kromě klasických benefitů k nim patří také příznivé pracovní prostředí, firemní kultura nebo flexibilní pracovní doba včetně kratších pracovních úvazků,“ popisuje Irena Filařová Nucová, Group HR Director skupiny Plaček.
Čeští personalisté se dlouhodobě potýkají s jednou z nejnižších nezaměstnaností v Evropě a společnosti proto musejí vyvíjet například i vlastní strategie pro akvizici talentů. Pracovní právo nabídlo v posledních dvou letech několik změn s cílem otevřít nové možnosti jak pro zaměstnavatele, tak pro zaměstnance. Patří k nim výhodnější podmínky pro kratší úvazky se záměrem pomoci rodičům malých dětí s dřívějším návratem do práce a s lepším skloubením pracovního a rodinného života. Je to také jedna z možností, jak zapojit co nejvíce lidí do pracovního trhu. I přes tento krok zatím v České republice využívá kratší pracovní úvazek ve srovnání s jinými státy západní Evropy jen zlomek zaměstnanců. Podle údajů Hospodářské komory z loňského roku takto vydělává zhruba šest procent zaměstnanců, zatímco v Německu je to čtvrtina pracujících a v Nizozemsku dokonce polovina. „Zájem o kratší týdenní pracovní dobu ze strany zaměstnanců kontinuálně roste, a to zdaleka nejen z řad rodičů malých dětí, ale i dalších skupin zaměstnanců, kteří se chtějí věnovat například i činnostem v jiných oborech a mohou tak dosahovat osobního rozvoje i mimo své hlavní zaměstnání a přinášet s sebou zpátky cenné zkušenosti,“ dodává Irena Filařová Nucová.
Novela zákoníku práce
Na podzim 2023 byla schválena novela zákoníku práce, která upravuje hned několik oblastí. Podmínky se s platností od letošního ledna změnily například pro „dohodáře“, tedy zaměstnance pracující na dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce. Zaměstnavatelům přibylo administrativy v podobě ohlašovací povinnosti vůči České správě sociálního zabezpečení nebo evidence pracovní doby. Zároveň mají dohodáři nárok na placenou dovolenou a příplatky za práci ve svátek nebo v noci.
Digitalizace pracovních smluv
Novela zákoníku práce také rozšiřuje možnosti, jak digitalizovat velkou část agendy personalistů. Zaměstnavatelé získali možnost uzavírat pracovní smlouvy výhradně elektronicky a digitalizovat platové výměry nebo dohody o odpovědnosti, což jim i zaměstnancům výrazně ušetří čas. Také doručování pracovně právních dokumentů lze řešit výhradně elektronickou cestou, pokud k tomu získá zaměstnavatel na začátku celého procesu písemný souhlas zaměstnance. Pak už výrazně ušetří na papírování. Podle Ireny Filařové Nucové pomáhá sílící trend digitalizace snížit počet rutinních úloh a zlepšit produktivitu HR oddělení: „Usnadňuje to celý proces, mimo jiné proto, že uzavírání a doručování pracovněprávních dokumentů je mnohem flexibilnější. Podporuje tedy nejen efektivitu práce, ale také pomáhá uspořit čas a především peníze.“
Příznivé pracovní prostředí
Silná firemní identita má klíčový vliv na vztahy se zaměstnanci, ale také na úspěch společnosti jako takové. Firmy se proto čím dál více soustředí na to, aby vytvářely prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí být součástí týmu. Skupina Plaček podporuje u všech svých zaměstnanců kreativitu a mimořádné myšlení. Klíčová je podle Ireny Filařové Nucové možnost podněcovat inovace napříč celou organizací: „Každý zaměstnanec má v Plaček Group příležitost přispět k tvorbě inovací a tím budovat konkurenční výhodu pro společnost. Při pravidelných setkáních zaměstnanců z různých oddělení automaticky vytváříme prostor pro výměnu názorů a zdokonalování interních i externích procesů. Příkladem je náš program SUPER Inovátor, který aktuálně skvěle funguje v České republice a určitě ho chceme rozšiřovat do zahraničí. Do programu se mohou se svými nápady nebo připomínkami zapojit všichni zaměstnanci Super zoo, respektive Plaček Group, prozatím tedy v rámci ČR. Podněty pak na měsíční bázi vyhodnocujeme a s radostí můžu říct, že řada dosud navržených podnětů má dopad až k samotným zákazníkům. Například po spuštění SUPER Inovátoru jsme obdrželi hned v první minutě nápad od manažerky jedné z prodejen na elektronický chovatelský deník, který se stal součástí našich procesů na prodejnách téměř hned ten den.“