Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Až pět generací na jednom pracovišti prý není výjimkou
    HR

    Až pět generací na jednom pracovišti prý není výjimkou

    hrmagBy hrmag17. 3. 2018Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Do roku 2020 bude celkem běžné, že se na pracovišti vyskytne vedle sebe hned pět generací. V některých společnostech je tomu tak už nyní. Takováto věková rozmanitost je přičítána faktu, že díky pozdějším odchodům do důchodu a vyšší předpokládané délce života, budou tzv. Tradicionálové (nebo také Tichá generace, narozena před rokem 1946) a Baby Boomers (narození 1946-1964) pracovat vedle Generace X (narozené 1965-1976), generace Y, jejíž příslušníky označujeme jako Mileniály (narozeni 1977-1995) i zároveň vedle generace Z (1996-současnost).

    V současné době, kdy se řada společností po celém světě potýká s kritickým nedostatkem pracovních sil, je důležité vědět, jak a čím zaujmout jednotlivé věkové generace. Rozmanitost obecně – tedy disponovat celou řadu věkových skupin, pohlaví čí různorodých zkušeností je pro podnikání zásadní. „Konkrétně bez věkové rozmanitosti firmy pracují pouze s úzkým okruhem názorů od lidí, kteří obvykle mívají podobné zkušenosti a pohled na věc.“, říká Ladislav Kučera, ředitel personálně poradenské společnosti Hays.

    Zatímco Tradicionálové a Baby Boomers mají tendenci být loajálními, dlouhodobými zaměstnanci, Generace X, Y a Z nehledají „zaměstnavatele pro život“ a jsou podstatně více ochotni měnit společnosti. Každá z těchto generací má jiné priority odlišná očekávání od svého budoucího zaměstnavatele.

    Začněme s generací X, skupinou zaměstnanců, která se narodila zhruba mezi roky 1965 a 1976. Do této skupiny patří i někteří z nejvýznamnějších světových podnikatelů a technologických inovátorů – Jeff Bezos, zakladatel společnosti Amazon, Elon Musk, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Tesla nebo Larry Page, jeden ze zakladatelů společnosti Google. „Generace X byla svědkem kontrastu pracovního světa bez počítačů a příchodem technologií a digitálních inovací. Hodně porovnávají a dokáží ocenit rozsah a dopad těchto inovací, proto upřednostňují organizace, které „myslí dopředu“ a sledují aktuální technologické trendy.“, vysvětluje Ladislav Kučera z Hays.
    Důležitým rozhodovacím faktorem pro generaci X je také rovnováha mezi soukromým a pracovním životem – mají zodpovědnost za rodinu, děti. Tato generace je více než kterákoli jiná ochotna slevit ze svých mzdových nároků, jsou-li jí nabídnuty jiné výhody, jako je flexibilní pracovní doba, dovolená navíc, zdravotní péče a možnost pracovat z domova.

    Jak je na tom s prioritami generace Mileniálů? Ač zde jsou jisté regionální odlišnosti, v podstatě se jedná o generaci, která ustála ekonomickou recesi v letech 2007-2009, která je považována za nejhorší globální ekonomický úpadek od třicátých let minulého století. Je to ovšem také generace, která si užila kariérních příležitostí, které jim přináší technologický rozvoj, možnost cestovat a vzestup mezinárodního obchodu. „Tato věková skupina je považována za zvlášť vytrvalou, ambiciózní, která se nebojí ve své kariéře trochu riskovat. Chce od svého zaměstnavatele slyšet konstruktivní zpětnou vazbu, očekává postup v rámci své role a společnosti.“, uvádí Ladislav Kučera z Hays. Mileniálové nechtějí být omezováni hranicemi. Jsou si vědomi svých příležitostí a chtějí cestovat a získávat zahraniční zkušenosti. Tato generace vyhledává motivační bonusy související s výkonem. Pokud se tedy příslušníci generace Y rozhodují o změně zaměstnavatele, upřednostňují kariérní postup, odměnu, vzdělávání a rozvoj či příležitost pracovat v zahraničí.

    Konečně, Generace Z, která vyrostla v sociálních médiích a je pro ni běžné trávit až 10 hodin denně on-line. Využívají současné technologické trendy pro řadu aktivit –  od zábavy přes práci až po socializaci. Více než jiné generace přikládají význam pověsti a jménu zaměstnavatele. Podléhá výraznému rodičovskému vlivu – v rodině projednají potenciálního zaměstnavatele, roli, kterou nabízí, a mzdu. Pro mnohé z generace Z a jejich rodiče je značka zaměstnavatele často důležitější než samotná práce, kterou budou vykonávat. Proto vyhledávají společnosti, které jsou aktivní na sociálních sítích, v médiích, pracují s weby a dokáží obhájit, proč jsou leadery ve svém oboru.

    Samozřejmě, tyto generační vlastnosti nelze vztáhnout automaticky na všechny příslušníky dané generace. Vždy budou v každé skupině existovat odlišnosti a některé preference se budou překrývat.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Český pracovní trh se za posledních 20 let výrazně proměnil

    4. 6. 2025

    Nová pravidla podpory v nezaměstnanosti zvýhodní od letošního června padesátníky

    4. 6. 2025

    Grafton Recruitment spouští službu Executive Search: Špičkoví manažeři do 6 týdnů

    2. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.