Možná jste už také zaslechli pojem “behaviorální ekonomie“. A možná jste již také zaslechli, že se tato metoda dá velmi úspěšně využít v náborech. Pojďme si ale nejprve vysvětlit, co to behaviorální ekonomie je.
Wikipedie ji definuje jako obor ekonomie, který se zabývá dopady sociálních, kognitivních a emocionálních faktorů na rozhodování jednotlivců. Jinými slovy behaviorální ekonomie zkoumá, jaké vlivy mohou ovlivnit naše rozhodování a jak velkou roli v rozhodování může hrát racionální úvaha oproti spontánnímu rozhodování, které je často ovlivněné naším podvědomím.
Možná jste to již někdy zažili. Ocitli jste se v situaci, ve kterém jste se museli rychle rozhodnout a k rozhodnutí jste použili svou intuici. Kdyby se vás někdo v ten okamžik zeptal, proč jste se rozhodli právě tímto způsobem, velmi těžko byste hledali racionální vysvětlení. Prostě jste cítili, že to tak bylo správně, použili jste svou intuici neboli „šestý smysl“.
Aniž bychom si to plně uvědomovali, v podobných situacích naplno pracuje naše podvědomí. Podvědomí je někdy definované jako nevědomí, jelikož je utvářeno věcmi kolem nás, které vědomě nevnímáme. Je utvářeno vzpomínkami, asociacemi, pocity, vůněmi, barvami atd. a leckdy právě tyto podvědomé podněty mají zásadní vliv na to, jak se ve finále rozhodneme.
Behaviorální ekonomie si minulých letech prošlapala svou cestu do spotřebního průmyslu, a hlavně do marketingu a produktového managementu. Pomáhala firmám vyvíjet své produkty a určovat, jakým způsobem a kdy je mají předkládat svým zákazníkům, aby se jejich produkt dobře prodával. Behaviorální ekonomie významně pomohla firmám ve spotřebním průmyslu v okamžiku, kdy se trh nasytil, zákazník měl možnost koupit si obdobný produkt od mnoha dalších výrobců a celkově převládala velká nabídka oproti slabší poptávce.
Vidíte také tu podobnost s aktuální situací na trhu práce? Recruitment se vydává na velmi podobnou cestu, kde behaviorální ekonomie bude hrát klíčovou roli v tom, zda zaujmete kandidáta, který má mnoho dalších možností svého uplatnění u dalších firem. Proč by si měl kandidát vybrat právě vaši firmu a vaši nabídku?
Na trhu již existují firmy, které behaviorální ekonomii využili při budování employer brandu, náborových kampaních nebo při inzerci pracovních pozic. Vždy zaznamenaly nárůst počtu kandidátů nebo návštěvnosti kariérních stránek v řádů desítek procent. Tyto první “vlaštovky“ jsou jen ujištěním, jak klíčové je zahrnout tento obor do svých strategických plánů na nábor.
A také proto se behaviorální ekonomii budeme detailně věnovat na letošním EVOLVE! Summitu (13. až 14. listopadu, Brno) Pozvali jsme si dva přední odborníky, Jirku Boudala z Prahy a Matěje Šuchu ze Slovenska. Jirka nás provede tím, jak můžeme behaviorální ekonomii úspěšně implementovat do budování své značky zaměstnavatele a co všechno rozhoduje o tom, jak náš “employer brand“ bude trh vnímat. Matěj Šucha nám ukáže několik velmi zajímavých “případovek“ z oblasti náboru, ve kterých poznatky z behaviorální ekonomie velmi úspěšně použili v náborových kampaních pro své zákazníky.
Pokud chcete být se svými nábory být zase o krok napřed, neměli byste na listopadovém EVOLVE! Summit chybět.