Věděli jste, že personalisté věnují čtení životopisu jen nějakých 20 vteřin? Je tedy potřeba napsat životopis tak, aby zapůsobil. Pro to nestačí, psát jej hlavou a srdcem, uchazeč musí především vědět, jak personalisté životopisy čtou a co a jak na ně působí. Jen tak má totiž šanci, že se dočká pozvání k pohovoru. Jiným způsobem by se měl při odpovědi na inzerát prezentovat čerstvý absolvent a jiným člověk s letitou praxí. Návodů, jak napsat dobrý strukturovaný životopis, najdou obě skupiny na internetu mnoho. Ale podstatně obtížněji budou hledat, čeho se při jeho psaní vystříhat.
Jaká slova nepoužívat
Seznam rozšířených klišé obsahuje minimálně 11 slov, která zkušený personalista v životopise nevidí rád. Nebo vlastně je vidí rád, protože jej varují. Jakmile totiž slov z následujícího seznamu použijete víc, bude člověk, který rozhoduje o tom, zda dostanete pozvánku k pohovoru, vědět, že vy nejste mezi těmi, které pozve nejdřív. Ta slova mu totiž říkají, že nenazýváte věci pravými jmény. Nebo to, že životopis nepíšete také srdcem a něco zastíráte. Nebo nad svým životopisem nechcete, případně neumíte uvažovat. Vyberte si, co je pro vás horší.
Ta slova, která za chvíli uvidíte, jsou o to záludnější, že se stala běžnou součástí vyjadřování. Vidíte je v novinách, slyšíte v televizi a používají je vaši kolegové, nebo alespoň vaši šéfové. Tím spíš se jich vyvarujte. Nebo je alespoň nepovažujte za dostatečné vyjádření a přidávejte k nim ještě další upřesnění.
Záludnost používání takových slov nejlépe osvětlí příklad. „Motivuje mě snaha dosáhnout nadprůměrných výsledků,“ to je jedna možnost vyjádření. „Snažím se hledat způsoby, jak dosáhnout co nejlepších výsledků. Například v předchozím zaměstnání se mi podařilo…,“ to je druhá možnost vyjádření. Obě mají popisovat stejnou vlastnost uchazeče. Který z nich vám zní pravdivěji, důvěryhodněji?
Cizí slovo není lepší
V této souvislosti je také důležité uvěřit tomu, že cizí slova nedodávají vašemu projevu větší důležitost, ani větší serióznost. Česky se navíc dokážete vyjádřit lépe a přesněji, než když se budete za každou cenu svůj projev vyšperkovat cizími slovy. Nebo slovy, která tak vypadají.
Takže lidi není potřeba „briefovat“ či „nabriefovat,“ případně jim „dát brief“ (brífovat; nabrífovat; dát bríf), ale úplně normálně jim stačí vysvětlit, co mají dělat, nebo říkat. Nebo si vezměte slovo „zprocesovat“. Co to vlastně znamená? Jen to, že se to něco musí dostat do standardního „výrobního procesu“. Zprocesovat objednávku, znamená, že se obchodník dozví, že ji má vystavit, zprocesovat výsledek porady zase znamená, že někdo musí rozdělit práci podle toho, jak se dohodlo na poradě.
„Nejde ani tak o to, že by personalista takové termíny neznal, třeba je sám i používá. Ale vy nevíte, jaký má na jejich používání názor,“ vysvětluje Jitka Součková z personální agentury Grafton Recruitment. „A především, každý personalista ví, že si má na takové obraty dávat pozor. Zkrátka v životopisu ukažte, že dokážete svými slovy vyjádřit, co si myslíte. Jestli současně splňujete i ostatní požadavky na dané místo, dostanete se rovnou mezi ty, o kterých stojí za to uvažovat.“
To samé platí pro slova, jež zní učeněji nebo odborněji. Jestli jste soustružník, tak nemusíte psát, že pracujete na obráběcím stroji. Firma, které odpovídáte, přeci hledá soustružníka, ne člověka na disputace o kvantové fyzice! Umíte soustružit? Tak to napište a uveďte příklad, co se vám povedlo zajímavého. Je přitom jedno, jestli jste jednou v životě vysoustružili celý betlém, nebo jste vždy bez problémů plnili normu. To je to, co bude personalistu zajímat!
11 zakázaných slov
Seznam slov, která se v životopise nemají objevovat, protože zkušenému personalistovi spouštějí varovné sirény, má 11 položek.
Asi nejrozšířenějším slovem, které se objevuje v životopisech, inzerátech i v hovorech, je MOTIVOVANÝ. Motivovaní můžete být, to je v pořádku. Každého, kdo se uchází o práci, motivuje snaha vydělat si peníze. To je každému jasné. Takže konstatování, že jste vysoce motivovaní, o vás nic nesděluje. K čemu jste motivováni a především proč – kromě potřeby zaplatit složenky – to je informace, kterou by personalista rád dostal. Poskytněte mu ji.
Je jen dobře, když je zaměstnanec ZODPOVĚDNÝ. Ostatně, už jste někdy viděli inzerát, že firma hledá nezodpovědného floutka? Takže buď můžete zodpovědně napsat, že s výsledky vaší práce neměl žádný zaměstnavatel problémy, nebo je zbytečné to slovo psát.
INOVATIVNÍ přístup je samozřejmě žádaný. Kdy by nechtěl člověka, který nachází nové postupy, které zjednodušují, nebo zlevňují pracovní postup, případně přinášejí možnost rozšířit možnosti prodeje? Ovšem i v tomto případě je lepší konstatovat, že jste přispěli k nějaké konkrétní změně, nebo ji sami vymysleli.
KREATIVNÍ, tedy tvůrčí, je slovo spojené spíše s nemanuálními profesemi. Mezi jím a termínem „inovativní,“ jež se hodí snad ve všech profesích, je ovšem jen tenká hranice. Kdo není tvůrčí, nebude ani inovativní. Takže pro jeho používání platí to samé. Kreativní je navíc velmi zprofanované, tedy „profláklé“ slovo. Prostě je lepší být tvůrčí, než kreativní.
Inovativní i kreativní můžete nahradit tím, že „máte nápady“. Můžete také hledat cesty, způsoby, řešení, přístupy, snažit se přijít na to, jak.
DYNAMICKÝ je kde kdo. Hlavně mladý absolvent s povolenou kravatou. Nebo ten, kdo už všechno zná a všude byl alespoň dvakrát. Někdo tento pojem také považuje za synonymum nadšení. Ve skutečnosti to znamená, že nejste statičtí. Tedy že nejste líní. Když už chcete o sobě sdělit, že nejste leklá ryba a neděláte jen od osmi do čtyř, napište, že ke své práci přistupujete aktivně.
Když o sobě napíšete, že jste AUTORITATIVNÍ, neměl by vás pozvat na pohovor nikdo. Organizační typ je přijatelný eufemismus, ale určitě je opět dobré přidat konkrétní příklad. Aby bylo jasné, jak se vaše vlastnost projevuje, nebo jak prospěla předchozím zaměstnavatelům. Za “organizačními schopnostmi“ se totiž může skrývat otravný vrátný stejně, jako skvělá vedoucí kanceláře.
Pečlivě važte, zda potřebujete do životopisu napsat, že máte ANALYTICKÉ MYŠLENÍ. U řady profesí se automaticky předpokládá, u jiných je zbytečné. V každém případě se jím honosí kde kdo. I v tomto případě je lepší uvést konkrétní příklad. Ten vám zároveň vyřeší, jak vynechat slovo dynamický či aktivní. Protože pokud jste něco analyzovali a přineslo to firmě, nebo jen vašemu týmu, konkrétní výsledek, je jasné, že vám není vaše práce lhostejná.
Kdo o sobě píše, že je ORIENTOVANÝ NA VÝSLEDKY, nebo ORIENTOVANÝ NA SPOLUPRÁCI V TÝMU, tak jen potvrzuje základní očekávání zaměstnavatele. Je to stejné jako s odpovědností. Hledá snad někdo samotářského mrzouta, kterému je jedno, jakou odvádí práci?
Na závěr jsme si nechali tři termíny, které si rovnou zakažte do životopisu napsat. A neříkejte je ani u pohovoru. Jsou to UNIKÁTNÍ, NEUVĚŘITELNÉ a GURU. Použitelné je pouze slovo unikátní, ale jen v případě, že jde opravdu o něco unikátního. Takových věcí ovšem mnoho není. Čili pokud jste nepřišli se skutečně unikátním postupem či výrobkem, na tento pojem zapomeňte.
A jestli vás napadlo uvést do životopisu, že jste byli „něco jako guru,“ nebo že jste udělali něco neuvěřitelného, začněte jej psát až zítra. Do té doby zpytujte svědomí, kde se ve vás ta povýšenost vzala?
Přemysl Souček