Ani mírný nárůst nezaměstnanosti neoslabil poptávku českých firem po zahraničních pracovnících, dle nejnovějšího průzkumu agentury Grafton Recruitment je aktuálně nabírají dvě třetiny společností. Cizinci tak nadále hrají na tuzemském trhu práce klíčovou roli, výrazné zastoupení mají zejména v odvětvích, jako jsou automotive, logistika, výroba či podnikové služby. I když se stávají nezbytnou součástí firemních týmů, mnoho českých zaměstnavatelů čelí výzvám spojeným s jejich integrací. Problémy v komunikaci, kulturní rozdíly a jazykové bariéry jsou časté, což může bránit optimálnímu výkonu týmů.
Podle nejnovějších údajů ministerstev práce a sociálních věcí a průmyslu a obchodu tvořili v roce 2024 zahraniční pracovníci 18,6 % celkové zaměstnanosti v českém národním hospodářství. Jejich počet navíc každoročně roste – jen v loňském roce se zvýšil o více než 30 tisíc. A data naznačují, že poroste dále. Z aktuálního průzkumu Grafton Recruitment totiž vyplynulo, že pracovníky ze zahraničí v současnosti hledají dvě třetiny společností, velké firmy s více než 500 zaměstnanci častěji (84 %) než středně velké (63 %). Mezi nejčastěji obsazované pozice patří operátoři výroby, montážní dělníci, svářeči, operátoři CNC, elektrikáři, elektromechanici, skladníci s řidičským průkazem VZV, řidiči kamionu či kuchaři. Vedle těchto pozic společnost cílí také na kvalifikované odborníky z oboru IT a podnikových služeb, jako jsou IT specialisté, experti na digitalizaci, umělou inteligenci či kybernetickou bezpečnost, specialisté z oblasti financí a výzkumu a vývoje.
Adaptace jako základ úspěchu
„Zaměstnávání pracovníků z jiných zemí je dnes realitou napříč mnoha sektory. Klíčové však je, jak se firmám daří tyto zaměstnance začlenit do týmů a připravit na to i stávající pracovníky. Jen tak je možné předejít komunikačním problémům a zajistit, že diverzita bude pro tým přínosem,“ říká Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment, s tím, že bez efektivní adaptace a podpory zahraničních kolegů může nastat napětí, které negativně ovlivní výkon celého týmu.
S pracovníky jiné národnosti se ve svém zaměstnání dle průzkumu Grafton setkalo 67 % lidí, nejčastěji šlo o černé límečky (72 %). I když mají vesměs neutrální či dokonce pozitivní zkušenosti,
13 % respondentů zmínilo, že naráží na obtíže v komunikaci. Dalším 14 % vadí kulturní rozdíly a 12 % se obává, že by kvůli zahraničním zaměstnancům mohli přijít o pracovní místo. Všem těmto úskalím a problémům se dá dle Martina Malo předcházet: „Integrace cizinců není jen o přizpůsobení pracovních procesů. Firmy musí věnovat pozornost i školení a adaptaci celých týmů, aby byla spolupráce efektivní a příjemná pro všechny zúčastněné.“
A co firmy pro své zahraniční zaměstnance dělají? Dle průzkumu Grafton je nejčastější formou podpory zaškolení přímo v provozu (51 %) a pomoc při integraci (30 %). Opatření na podporu práce různorodých týmů pak přijímají dvě pětiny společností.
Z pohledu Grafton Recruitment je podíl společností, které se podpoře integrace věnují, málo. „Zkušenosti ukazují, že zaškolení do provozu nestačí. Kulturní a jazykové odlišnosti si vyžadují širší podporu. Do procesu integrace pak musí být zapojeni i stávající zaměstnanci. I ty je potřeba vyškolit a připravit na spolupráci s novými kolegy. Praxe jasně ukazuje, že pokud zahraničního kolegu nepřijme jeho tým a jeho nadřízený, nebude to fungovat,“ komentuje Martin Malo z agentury Grafton Recruitment, která s náborem, podporou i péčí o zahraniční pracovníky firmám pomáhá. A nejde jen o podporu při samotném výkonu práce a integraci do pracovních týmů, ale i adaptaci na nové prostředí.