S klesající nezaměstnaností a sílícím bojem o kvalifikované zaměstnance se začíná projevovat nový trend – výraznou konkurenční výhodu získávají v boji o talenty ty společnosti, které se cíleně snaží o budování dobré značky zaměstnavatele a podporují rozvoj své unikátní firemní kultury. Z průzkumu ABSL vyplynulo, že firmy, které dokáží lépe prezentovat svoji filosofii, jsou pro uchazeče o zaměstnání atraktivnější a při hledání lidí vynakládají zhruba poloviční úsilí než jejich konkurenti, kteří se značkou zaměstnavatele nezabývají.
Tento poznatek potvrzuje i jiný průzkum, který realizovala personální agentura Randstad. Vyplývá z něj, že silná a veřejností kladně přijímaná značka dokáže firmě uspořit náklady na personální reklamu i zvýšit ohlas na inzerované pozice. „Společnosti se silnou značkou mají dvakrát více odpovědí na inzerovaná volná pracovní místa než jejich konkurence se slabší či negativní reputací a i jejich náklady na inzerci jsou v průměru o 10 % nižší,“ uvedla Hana Púllová, ředitelka společnosti Randstad, a doplnila: „Firmy by nicméně neměly zapomínat, že značka zaměstnavatele je vždy odrazem dané firemní kultury, jejíž jedinečnost je potřeba rozvíjet a kultivovat. 87 % účastníků našeho průzkumu potvrdilo, že firemní kultura pro ně byla pro přijetí pracovní nabídky rozhodující, a pro 80 % z nich byla právě kultura ve společnosti důvodem odchodu ze zaměstnání.“
Řada společností z oboru podnikových služeb si význam pozitivně vnímané značky zaměstnavatele v souvislosti s náborem talentů uvědomuje a na rozvoj dobrého jména i filosofie firmy je zaměřeno množství projektů. Ty nejúspěšnější z nich posuzovala odborná komise v rámci ocenění ABSL Diamonds v kategorii Employer Branding. Cenu získala díky své unikátní a velmi úspěšné náborové kampani „Bored? Careers with more colour“ společnost CDK Global International sídlící v Praze. „Na oceněném projektu je patrné, že kandidáty je dnes potřeba zaujmout a pobavit,“ řekl Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která v ČR sdružuje a zastupuje firmy z oboru podnikových služeb, a dodal: „Během pouhých několika měsíců najít téměř 700 zájemců o práci a vybrat si z nich 150 kvalifikovaných zaměstnanců z oborů IT, HR a financí, kteří navíc plynule hovoří cizími jazyky, to by v dnešní době leckdo považoval takřka za nemožné. Ne však CDK Global International, který vsadil ve své kampani právě na unikátní nastavení a komunikaci své značky zaměstnavatele.“
Hlavním cílem projektu „Bored? Careers with more colour“, do češtiny volně přeloženého jako „Nudíte se? Zvolte si pestrou kariéru“, bylo oslovit a zaměstnat kvalifikované pracovníky do nově otevřeného centra podnikových služeb společnosti CDK Global v Praze. Průzkum mezi uchazeči o zaměstnání, která si firma nechala vypracovat, ukázal, že jedním z hlavních důvodů, proč lidé práci mění, je nuda v současném zaměstnání. Proto společnost přistoupila k netradičnímu pojetí kampaně, která měla zaujmout, pobavit a zdůraznit hlavní atribut značky tohoto zaměstnavatele: „Naše náborová kampaň byla inspirovaná ikonickou pražskou Lenonovou zdí, která je úžasně barevná, stále se vyvíjející, narušující status quo. A právě takovou vidíme i naši společnost. Lidé se v ní neustále rozvíjejí, vzdělávají, jejich profese je nevšední-barevná,” uvedl Steven Reade, Business Service Centre Manager společnosti CDK Global.
„Hlavními aktivitami kampaně bylo 6 bezplatných koncertů Beatles Revival, na kterých naši lidé rozdávali letáky a hovořili se zájemci o kariéře v CDK Global. Součástí projektu byly také billboardy v metru s nápisem „Bored“, kampaň na Facebooku, soutěž s první cenou v podobě výletu pro dva do Liverpoolu, cestování po Praze dvoupatrovým autobusem pocházejícím z Londýna nebo vytváření vlastních „Lennonových zdí“ v našich kancelářských prostorách,“ sdělil Steven Reade z CDK Global, a dodal: „S výsledkem jsme velmi spokojeni. Vedle náboru 150 kvalifikovaných zaměstnanců jsme získali 275 zaregistrovaných talentů a 93 odběratelů naší talentové komunity.“
„Těší nás skutečnost, že oceněný projekt inspiruje i další společnosti z našeho segmentu, který ročně roste zhruba o 10 000 lidí. Otázky náboru a zajištění loajality zaměstnanců patří proto ke klíčovým otázkám, které naši členové musí řešit. Zvyšování povědomí o vlastní značce zaměstnavatele se tak nyní řadí mezi jejich priority,“ uvedl na závěr Jonathan Appleton.