Poptávka po kombinaci práce z domu a z kanceláře zůstává vysoká i s koncem postcovidového období. Nejvíce láká mladé, využívat by ji chtěli 3 z 5 zaměstnanců pod 35 let. Starší generace jsou naopak v otázce zdrženlivější. Práci čistě v kanceláři dává přednost necelá polovina (41 %), práci z domu v praxi využívá jen 15 % z nich. Celkem střídavý model práce nabízí 39 % firem. Vyplývá to z průzkumu mapujícího postoje zaměstnanců a zaměstnavatelů pro Scott.Weber Workspace.1
Poptávka hybridním modelu práce je u všech generací větší, než co jim firmy nabízejí
Střídavou práci z domu a kanceláře pravidelně využívá jen 18 % Čechů. Přístup k práci z domova se výrazně liší mezi jednotlivými věkovými skupinami. „Nabídka hybridního modelu nejčastěji láká mladé. Mezi zaměstnanci do 35 let ji chce využívat hned 61 % dotázaných,“ uvádí na základě výsledků průzkumu Adam Zvada, CEO a zakladatel společnosti Scott.Weber Workspace. Pracovníci ve věkové kategorii 54-65 let jsou v této otázce naopak spíše zdrženliví. Celá polovina preferuje práci výhradně v kancelářích, zájem o home office projevilo pouhých 41 % z nich, tedy o čtvrtinu méně než v případě mladších lidí.
Střídavá práce z domova a kanceláře je běžnější u zaměstnanců středních a velkých firem, a to především v Praze, Jihomoravském a Královehradeckém kraji. Zatímco v Praze či Brně z domova pracuje každý třetí zaměstnanec, ve Zlínském kraji jich je jen 9 %, v Libereckém dokonce pouze 6 %. Naopak docházení do kanceláře dávají přednost obyvatelé Jihočeského a Karlovarského regionu, kde takto pracuje více než polovina zaměstnanců.
Hybridní model mění interiéry kanceláří
Pandemie urychlila proces, kdy i firmy působící ve zdánlivě tradičních a konzervativních oborech pochopily, že se úloha kanceláří změnila a jejich zaměstnanci mají jiné požadavky na pracovní prostředí. Začaly proto zavádět tzv. hybridní model práce, tedy určitou kombinaci home office s prací v kanceláři. „Z našich zkušeností víme, že zaměstnanci v otázce práce z domova nebo v kanceláři většinou preferují střední cestu. Hybridní model jim dovoluje podle potřeby volit mezi prací doma nebo v kanceláři a naplno využívat benefity, která jednotlivá prostředí přináší,“ komentuje Zvada.
Tento trend potvrzují i data. Z průzkumu vyplývá, že možnost práce z domova v současné době nabízí 39 % všech zaměstnavatelů, z toho každý pátý navíc plánuje její rozsah dále rozšiřovat. Dalších 7 % se pak na zavádění chystá. Naopak 12 % home office nabízet neplánuje a 39 % zaměstnavatelů tvrdí, že tato forma práce není v jejich oboru možná.
Flexibilní kanceláře reagují na proměny pracovního prostředí
Zkušenosti z posledních let ukazují, že navzdory vysoké popularitě práce z domova zaměstnanci na práci v kancelářích nezanevřeli. Určité aspekty moderního kancelářského prostředí totiž práce z domova není schopna zastoupit. Důvody docházení do kanceláří se přitom mezi jednotlivými zaměstnanci liší. Zatímco některé láká možnost potkávat se s kolegy a socializovat se, jiní pro změnu ocení klidné zázemí se špičkovou technikou, kde se budou moct naplno věnovat práci. Na tyto požadavky reaguje model flexibilních kanceláří, který firmám dokáže nabídnout prostory na míru přesně podle potřeb jejich zaměstnanců. Výhody ale přináší i samotným firmám.
„U tradičních kanceláří mají firmy kontrakty na 5, 7 a klidně i 10 let. Během té doby mohou nastavení měnit jen omezeně, často je to ale zdlouhavé a příliš drahé. Naopak flexibilní kanceláře umožňují prostory zvětšovat či zmenšovat podle aktuální potřeb. CEO OfficeRnD Miro Miroslavov odhaduje, že flexibilní model může pro firmy představovat úsporu až 40 % na nákladech,“ říká Zvada a doplňuje, že flexibilita spočívá i v tom, že prostor je firmám připraven přímo na míru. Nejen z hlediska designu, ale i vybavení nábytkem, ICT či kyberzabezpečením. Díky tomu firmy ušetří statisíce až miliony na vstupní investici.