Jazykově vybavení zaměstnanci jsou pro firmy velmi důležití. Mnoho společností proto svým zaměstnancům nabízí podnikové vzdělávání. Jeho kvalita přitom závisí především na lektorech a vybrané jazykové škole. Správný výběr rozvíjí studentovy dovednosti a udržuje jeho motivaci, ten špatný může končit i ostudou před zahraničními klienty. Jak správně vybrat jazykovou školu a na co se při výběru zaměřit?
V případě firemního jazykového vzdělávání je nejen v zájmu zaměstnance-studenta, aby se výběr dodavatele povedl, také pro zaměstnavatele by mělo jít o investici návratnou. „Jazyková škola má zaměstnance ke studiu motivovat, rozvíjet jeho schopnosti rychle a efektivně, a zaměstnavateli i personalistům tak šetřit čas i peníze,“ vysvětluje Simona Škurková, ředitelka jazykové školy Lingua Centrum. „Nechuť studentů chodit na lekce může vést k ukončení studia, v nejhorším případě ale může znamenat i ztrátu pověsti a zakázek u zahraničního klienta,“ doplňuje.
Co si o škole zjistit předem?
Mezi hlavní faktory poukazující na kvalitní jazykovou školu patří bezesporu schopnosti jejích lektorů a styl výuky. To lze zjistit především z referencí, kterými se každý dodavatel jistě rád pochlubí. Velkou výpovědní hodnotu má ovšem také způsob, jakým jazykovka reportuje svou činnost. Pro firemní potřeby by škola měla průběžně testovat a zaznamenávat pokrok či docházku studentů. Kvalitní systémy měřící zlepšení motivují studenta a zaměstnavatele ujišťují, že výuka probíhá, jak má. Bohužel ne všechny školy takovou zpětnou vazbu nabízejí.
Podle Simony Škurkové je pro správný výběr dodavatele firemního vzdělávání důležité i to, zda se škola dovede přizpůsobit oboru klienta. „Ke každému klientovi by se mělo přistupovat podle toho, v jakém oboru pracuje. Jiné znalosti budou potřeba na jednání v automotive průmyslu, jinak se komunikuje ve zdravotnictví,“ zdůrazňuje. To stejné ale platí i napříč různými pozicemi ve firmě. Manuálně pracující zaměstnanec zpravidla potřebuje jinou jazykovou úroveň a rovněž jiný přístup než jednatel firmy.
Dalším důležitým faktorem je styl, jakým daná jazykovka přistupuje k výběru svých lektorů a jejich přiřazování klientům. „Několikafázový výběr lektorů je základ. Škola by měla také hledět na zpětnou vazbu studentů a jejich reakci na vyučujícího, jehož efektivitu a výsledky práce by měla průběžně kontrolovat,“ radí Škurková. Malý zájem školy o výběr lektorů je podle ní špatným signálem, a je proto důležité se o tento postup u konkrétní školy zajímat.
O výběru školy vypovídá pokrok i docházka
Zda se výběr kvalitní školy podařil, se však někdy ukáže až časem. Nejjednodušším způsobem, jak zjistit, že je spolupráce s jazykovou školou přínosem, je dotazník spokojenosti studentů. Spolehlivým ukazatelem je i jejich docházka. Klesne-li motivace studentů hodiny navštěvovat a docházka nedosáhne ani 80 procent, je na místě zvážit, jestli chyba není právě na straně dodavatele.
Pro zaměstnavatele je ovšem nejdůležitějším ukazatelem samotný pokrok studenta a zlepšení jeho jazykových dovedností. Měření tohoto faktoru je sice náročnější, kvalitní škola by ale měla nabízet i tento způsob testování. „Pokrok studenta za dané časové období je samozřejmě to nejdůležitější. Je ale třeba si uvědomit, že při vyšších úrovních trvá posun relativně dlouho. U nás v jazykové škole měříme pokrok v jednotkách procent, aby byl vidět i v kratších časových úsecích,“ podotýká Simona Škurková.
Nenabízí-li stávající jazyková škola systém zpětné kontroly své práce, může se personalista obrátit na jazykového auditora, jehož služby nabízí přímo některé jazykové školy v rámci své komplexní nabídky.