Šikanování si na vlastní kůži prožilo téměř 17 % tuzemských pracujících. U každého druhého z nich byl původcem nevhodného chování šéf. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel.
Svědkem šikany na pracovišti přitom je skoro čtvrtina zaměstnanců. „Skoro šest procent lidí se nepřímo přiznalo k nevhodnému chování vůči někomu ze spolupracovníků,“ dodává František Boudný, ředitel Předvýběru.CZ.
Někdo z kolegů je také druhým nejčastějším agresorem (uvedlo je 45 % dotázaných). V téměř jedenácti procentech případů se šikanování dopouští tým jako celek, osm procent respondentů jako utlačovatele označilo podřízeného zaměstnance.
S nezájmem řešit šikanu se setkal každý čtvrtý
„Smutné je, že bezmála čtvrtina zaměstnanců se snažila šikanu na pracovišti s někým řešit, ale bez výsledku,“ upozorňuje šéf personálky František Boudný. Téměř dvanáct procent lidí agresivní chování neřeší ze strachu z následků, osmnáct procent dotázaných nevěří, že by snaha věc řešit nějak pomohla.
Nejčastějším projevem agrese je neodůvodněná kritika nebo nespravedlivé hodnocení (53 %) následovaná opakovaným ponižováním nebo zesměšňováním (uvádí téměř každý druhý šikanovaný). Třetina lidí čelí verbálním útokům nebo křiku. Podobně časté je záměrné zatajování informací nebo nepřiměřená kontrola či mikromanagement. Pětina šikanovaných se setkala s výhrůžkami nebo nátlakem.
Lidé věří, že prevencí je otevřená firemní kultura
Nadpoloviční většina zaměstnanců (57 %) věří, že by firma uměla případnou šikanu vyřešit.
Jako nejvhodnější způsob jejímu předcházení uvádí téměř 48 % lidí otevřenou firemní kulturu a důvěru mezi kolegy. Pro 46 % respondentů je správným nástrojem rychlá a transparentní reakce vedení. Dalšími způsoby prevence je anonymní hlášení, pravidelná školení a interní důvěrník či ombudsman.