Firmy aktuálně nejčastěji poskytují zaměstnancům stravovací benefity a finanční bonusy. Na předních příčkách se také drží benefity spojené se sportem, wellbeing či podpora duševního zdraví. Populární je také příspěvek na dovolenou, dovolená navíc, či využití automobilu pro soukromé účely.
Vůbec nejrozšířenějším a také nejoblíbenějším benefitem je už mnoho let příspěvek na stravování v různých formách. Zaměstnavatel nějakou formou přispívá na stravování 84 % zaměstnancům. „Zhruba 30 % pracovníků má k dispozici závodní stravování, dalších 28 % stravenky v papírové či elektronické podobě a dalším 25 % vyplácí zaměstnavatel stravovací paušál. Přibývá firem, které od papírových stravenek přecházejí ke stravenkovým kartám,“ říká Tereza Knířová ze Sodexo Benefity.
Firmy se snaží jít naproti potřebám zaměstnanců
Mezi populární benefity patří také finanční bonusy, různé volnočasové aktivity, dovolená navíc, sick days, pružná pracovní doba či příspěvky na finanční produkty. Zaměstnavatelé se však snaží jít čím dál více naproti potřebám zaměstnanců.
„Zaměstnance jsme začátkem roku požádali o návrh dalších benefitů, které považují za nejpřínosnější. Dle toho jsme postupně zavedli například dovolenou navíc, větší podporu volnočasových aktivit nebo novou strukturu pracovního oblečení od prestižní značky. Mimo výše zmíněných benefitů jsou samozřejmostí sick days, flexibilní pracovní doba (u pozic, u kterých to jde z provozního hlediska), stravenkový paušál. Dále penzijní připojištění, telefon a notebook. U telefonů zaměstnanci oceňují, že si mohou vybrat mezi Androidem a iPhonem,“ říká Hana Bachárová, HR ředitelka společnosti Agromex.
„Naši zaměstnanci velice oceňují slevy na produkty našich značek a na zboží od široké sítě našich partnerů. Dále firemní tarify od O2, příspěvky na spoření, školení, multisport kartu, příspěvky na masáže nebo fyzioterapeuta, podporu matek s malými dětmi či firemního ombudsmana,“ říká Ruslan Skopal, CEO Trenýrkárna.cz a dodává: „Po prvním odpracovaném roce se benefity rozšiřují a velice populární mezi nimi je týden dovolené navíc, příspěvek na dovolenou, další vzdělávání, každoroční vánoční bonus či nový osobní mobil. A pro seniorní pozice je to pak firemní automobil sloužící i pro osobní potřeby.“
Popularitu tohoto benefitu potvrzuje i Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime carharing: „Nedávno jsme spustili službu Anytime Business a jedním z nejdůležitějších hledisek, které naši firemní zákazníci oceňují, je využití vozů jak pro firemní jízdy, tak pro soukromé využití, které nabízejí zaměstnancům jako benefit. V obou případech je pro firmy velkou výhodou, že platí pouze za čas, kdy auta skutečně používají. Nemusí řešit žádný měsíční poplatek nebo depozit a také mohou využít jenom tolik aut, kolik aktuálně chtějí či potřebují.“
Trendem je zdravé stravování a péče o duši
Firmy také stále více dbají na zdravé stravování. Stravenky jsou sice stále hlavním zaměstnaneckým benefitem, nepřinášejí však firmě unikátnost. Té se snaží některé firmy dosáhnout nabídkou kvalitního a zdravého stravování. Stále více jich nabízí občerstvení na pracovišti.
Roste zájem o takové benefity, které je možné využívat i při práci z domova. Trendem jsou také benefity zaměřené na podporu zdraví a zdravého životního stylu a nejnověji ty, které podporují životní pohodu – wellbeing, tedy masáže, wellness ale i psychologické konzultace, kurzy či školení. Dále benefity umožňující práci z domu, či její kompenzaci. Někteří zaměstnavatelé svým zaměstnancům nabízejí školení pro rozvoj zdravějších návyků, včetně základů duševního zdraví.
„V poslední době nabízíme zaměstnancům stále častěji webináře a worskhopy jejichž prostřednictvím bouráme tabu o duševních potížích. Propojili jsme program duševního zdraví s wellness aktivitami jako online cvičení nebo jóga. Celkem jsme za rok uspořádali přes 50 webinářů a workshopů věnovaných různým tématům podpory duševního i fyzického zdraví,“ říká Šárka Vránová, HR ředitelka společnosti Accenture.
„Nejběžnějším způsobem, jak společnosti poskytují sportovní benefity, je multisport karta, kterou mohou zaměstnanci využívat na partnerských sportovištích podle vlastního uvážení. Zaměstnavatelé sahají po této možnosti díky široké škále možností využití. Jsou schopni vyhovět většině požadavků zaměstnanců. Mnoho firem připravuje sportovní dny nebo zaměstnancům proplácí účast na běžeckých a cyklistických závodech, vytvářejí a podporují firemní týmy v různých kolektivních sportech,“ říká Petr Salomon, zakladatel platformy Týmuj.cz.