Pětina českých zaměstnanců změnila v uplynulém roce práci a zhruba třetina plánuje změnu zaměstnavatele v průběhu letošního roku. Hlavním důvodem, proč čeští zaměstnanci odcházejí, je nižší plat ve srovnání s jinými zaměstnavateli. Stále důležitějším důvodem se ovšem v souvislosti s propady ekonomiky stává i stabilita zaměstnavatele a jistota zaměstnání. Vyplývá to z výsledků letošního ročníku průzkumu zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který zrealizovala personálně poradenská společnost Randstad.
Nižší mzdu jako hlavní důvod změny zaměstnavatele v průzkumu zmínilo 55 % respondentů. K dalším zmiňovaným důvodům patřily méně atraktivní benefity (49 %), nedostatek příjemné pracovní atmosféry (54 %), nejistota zaměstnání (47 %), finanční zdraví (41 %) a lepší kariérní růst (40 %).
Naopak důvody, proč zaměstnanci zůstávají u stávajícího zaměstnavatele, jsou zajímavá mzda a zaměstnanecké výhody (69 %), jistota zaměstnání (55 %), příjemná pracovní atmosféra (53 %), finanční zdraví (48 %) a kariérní růst (36 %). Oproti loňskému roku klesl význam zajímavosti práce a lokality, což do značné míry souvisí i s vyšším využíváním práce z domova.
„Necelá třetina českých zaměstnanců, kteří opustili předchozího zaměstnavatele z důvodu vyššího platu, jinde získalo vyšší mzdu až o 10 %, pětina respondentů našeho průzkumu pak uvedla, že jim nový zaměstnavatel nabídl mzdu vyšší až o 20 %,“ říká Jacek Kowalak, generální ředitel společnosti Randstad, a dodává: „Při rozhodování zda zůstat nebo odejít od stávajícího zaměstnavatele však nehrají roli pouze finanční důvody. Kvůli ochlazení ekonomiky a rostoucí nezaměstnanosti to bude stále častěji jistota práce. Očekáváme, že chuť lidí měnit práci se v následujících měsících výrazně sníží.“
Rozdílné je vnímání důležitosti jednotlivých argumentů pro odchod či setrvání u stávajícího zaměstnavatele také mezi pohlavími. Ženy přikládají větší důležitost než muži atraktivnímu platu a benefitům (71 % ženy /67 % muži), jistotě zaměstnání (54/52 %), příjemné pracovní atmosféře (56/49 %), rovnováze mezi osobním životem a prací (40/32 %), lokalitě (39/28 %), nebo flexibilitě (39/28 %). Muži považují za důležitější finanční zdraví (50/43 %), nebo zajímavou práci (40/38 %).
Průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který globálně probíhá již 20 let, zkoumá atraktivitu největších zaměstnavatelů v jednotlivých zemích a také aspekty, dle kterých se uchazeči rozhodují při výběru zaměstnavatele. Letošního dvacátého ročníku se zúčastnilo více než 200 000 respondentů ve 33 zemích a 6136 zkoumaných firem (pokrývá více než 75 % světové ekonomiky). V České republice se průzkum uskutečnil potřetí, a to na vzorku 4 724 respondentů, kteří hodnotili atraktivitu 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru.