Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Neumíte se soustředit na práci a nic vás nebaví? Možná trpíte technostresem
    HR

    Neumíte se soustředit na práci a nic vás nebaví? Možná trpíte technostresem

    hrmagBy hrmag1. 5. 2018Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Žijeme v době, kdy je téměř nemyslitelné fungovat bez připojení k internetu, bez počítače, bez telefonu. Pravdou ale zůstává, že všeho moc škodí, a tak se stává, že ti, co v přítomnosti moderních technologií tráví většinu svého času, mohou místy podléhat úzkostným pocitům a stresu. Jde o syndrom, pro který se vžil obecný pojem technostres a definuje se jako jakýkoliv negativní účinek na chování, jednání a myšlení člověka spojený s používáním technologií.

    Příčinou technostresu je příliš časté užívání technologií a zejména připojení k internetu, ze kterého časem nabydete nutkavého pocitu, že potřebujete být stále na příjmu. Je to v podstatě propojeno s jistou závislostí. Takto vystresovaný člověk pak žije v podvědomém nebo i vědomém strachu, co by se mohlo stát, kdyby mu unikla důležitá zpráva nebo email, jde zkrátka o neustálý tlak.

     

    Přepracování a nízká produktivita

    Technostres se pochopitelně objevuje nejčastěji u osob, které pracují s počítačem a tráví u něj celé dny, ale může jím trpět v podstatě kdokoliv. Projevuje se úzkostí či depresemi, které přicházejí zejména při kontaktu s technologiemi. Lidé trpící technostresem cítí nadměrnou únavu, nedokáží se soustředit a pouhé zapnutí počítače po příchodu do práce v nich vyvolá pocit vyčerpání. K tomu se většinou přidávají bolesti hlavy, nespavost nebo poruchy paměti. Pracovní den se pak stává méně a méně produktivním. Zaměstnanec není schopen se práci věnovat a má neustále potřebu kontrolovat všechna komunikační média. Když jeho pracovní doba skončí, má pocit, že je přepracovaný, přitom jeho pracovní výkon klesá. Je prokázáno, že v průběhu posledních let se zvyšuje čas strávený digitální komunikací a obecně se snižuje produktivita. Důsledkem technostresu je také snížení spokojenosti s prací, loajality k zaměstnavateli a celkové životní štěstí.

     

    Pryč od počítače i telefonu

    Jak takovému stresu předcházet? Základem je striktně oddělovat čas trávený u počítače, či telefonu a čas, kdy s technologiemi nepřicházíte do styku vůbec. Ideální je začít třeba tím, že u sebe nebudete mít telefon a počítač v místnosti, kde spíte. Skvělým náběhem k technostresu je spát s telefonem na nočním stolku a ihned po probuzení kontrolovat, co je nového na sociálních sítích.

    Dále velmi pomáhá pravidelný pobyt v přírodě, o víkendu zapomenout na práci, všechnu elektroniku nechat doma a vyrazit někam na túru, za sportem, každý podle svého gusta.

    Proti technostresu se snaží bojovat také firmy, protože výrazně snižuje produktivitu jejich zaměstnanců. Mnoho firem aktivně u svých zaměstnanců zjišťuje, do jaké míry jsou spokojeni s využitím technologií, kde vidí potíže a co jim brání se plně soustředit na práci. Začátkem roku 2018 se tímto tématem zabývala společnost Microsoft, která z průzkumu o 20 tisících respondentech napříč firmami potvrdila, že neustálé příchozí emaily a notifikace opravdu výrazně zhoršují soustředěnost zaměstnanců. Tento problém se pak dá řešit například tak, že se ve firmě plošně určí časový úsek, kdy se vyřizují a rozesílají emaily.

    Firmy v boji s technostresem také mohou pořádat různá školení na toto téma, kde jsou zaměstnanci informování o tom, jak se těmto problémům vyhnout. Jedním z efektivních řešení je pořádat firemní tembuildingy v přírodě a dopřávat zaměstnancům relax. V některých firmách vyhrazují speciální prostory pro odpočinek, kde mohou zaměstnanci trávit přestávky bez technologií. Preferovaná je osobní komunikace před tou elektronickou. V neposlední řadě by měl zaměstnavatel, pokud je to jen trochu možné, respektovat osobní čas svého zaměstnance a nevyžadovat od něj komunikaci mimo pracovní dobu.

    Jan Silber, jeden ze zakladatelů portálu Jobstack.it

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model

    20. 6. 2025

    AI v kancelářích: Jak umělá inteligence zvyšuje produktivitu a spokojenost zaměstnanců

    18. 6. 2025

    Firmy podporují návrat do kanceláří, generace Z udává směr vývoje

    18. 6. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.