I když valná většina zaměstnavatelů z výrobního sektoru organizuje pro své zaměstnance vánoční večírek, jde o benefit, o který lidé prakticky nestojí. Dle nejnovějšího průzkumu personální agentury Grafton Recruitment patří ve výrobě k nejžádanějším benefitům 13. a 14. plat, příspěvek na bydlení a dny placeného zdravotního volna. I mezi dělnickými profesemi pak roste zájem o jazykové vzdělávání.
„Finance představovaly a nadále představují jedno z nejdůležitějších kritérií, na základě nichž se lidé rozhodují o přijetí pracovní nabídky. Není tedy divu, že vánoční prémie anebo 13. a 14. plat patří k nejžádanějším benefitům,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment s tím, že tento benefit by si přálo mít téměř 90 % respondentů průzkumu, jen necelých 60 % jej však skutečně má.
Správně nastavené odměňování formou nefinančních benefitů přitom patří k velmi důležitým nástrojům na udržení loajality zaměstnanců i přilákání nových pracovníků. „Jak je vidět na výsledcích průzkumu, dříve běžné benefity již zaměstnance nezajímají. Například občerstvení na pracovišti již považují za samozřejmost a jejich zájem silně opadá i v případě vánočních večírků a dárků od zaměstnavatele či příspěvků na kulturní a sportovní. Jde přitom o benefity, které nabízí většina firem.“
Zajímavé je, že mezi dělnickými profesemi se pomalu začínají prosazovat i benefity dříve běžně nabízené v kancelářském prostředí. Z průzkumu například vyplynulo, že mezi dělníky silně roste zájem o jazykové kurzy, nejrůznější formy firemního vzdělávání, vyhrazený čas na inovace anebo tzv. sick days, tedy krátkodobé placené zdravotní volno. Velmi žádaná je i firemní školka a nejrůznější formy flexibility práce (pružná pracovní doba, možnost nadpracovat si hodiny, maximálně dvojsměnný provoz).
Přes 80 % zaměstnanců z výrobního segmentu by od zaměstnavatele rádo dostávalo i příspěvky na dopravu a na bydlení. Dle Jitky Součkové je to z toho důvodu, že firmy dnes kvůli obřímu nedostatku pracovních sil hledají lidi napříč celou republikou, a dokonce i v zahraničí. Pro pracovníky, kteří se kvůli práci mají přestěhovat anebo do zaměstnání dojíždět z větší dálky, pak právě tento typ benefitů může být rozhodující při akceptaci pracovní nabídky. Bohužel jde zatím o benefity, kde poptávka uchazečů nejvíc převyšuje nabídku zaměstnavatelů. Stejná disproporce mezi poptávkou pracovníků a nabídkou firem panuje i v případě sick days, firemní školky a jazykového vzdělávání.
„Průměrně dnes zaměstnancům v dělnických pozicích jejich zaměstnavatelé poskytují benefity v hodnotě 1000 Kč za rok. Jako ideální hodnotu však respondenti vnímají 3000 Kč,“ uvedla na závěr Jitka Součková.
Do průzkumu personální agentury Grafton Recruitment se zapojily čtyři stovky respondentů z celé ČR.