Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»Ohrozí nedostatek lidí náš automobilový průmysl?
    HR

    Ohrozí nedostatek lidí náš automobilový průmysl?

    hrmagBy hrmag13. 4. 2017Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Automobilovému průmyslu se u nás v posledních letech nebývale daří, rostou objemy výroby, nové modely jsou úspěšné, auta vyráběná v České republice jsou vnímána jako kvalitní. Automobilky se ale v současné době potýkají s nedostatkem lidí, a to nejen těch kvalifikovaných. Musejí zvládnout nástup tzv. čtvrté průmyslové revoluce, pocítí i uvolnění umělého oslabování koruny. Jaké jsou tedy výhledy do budoucna?

    Automobilový průmysl je v České republice obecně vnímán jako tahoun současné výrobní sféry. Na automobilky je také navázána řada dalších vyspělých a inovativních firem: počínaje výrobci plastových a kovových dílů, přes firmy dodávající technické textilie a autoskla až po inženýrské firmy a vývojáře. Tyto společnosti většinou nejsou pouhými řadovými výrobci, mnohé z nich mají vlastní vývoj a se svou produkcí se prosazují i na zahraničních trzích.

    „Automobilky hrají velkou roli pohledu trhu práce – například na Profesia.cz tvoří jejich nabídky v posledních třech letech 13- 14 % z celkového počtu všech inzerovaných pozic,“ uvádí Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „Již několik let tyto firmy hledají především kvalifikované zaměstnance v technických oborech, v loňském roce se jim ale nedařilo v dostatečném počtu získávat ani nekvalifikované síly. Letos je prozatím poptávka po nových pracovnících v automobilovém průmyslu v porovnání se stejným obdobím loňského roku nižší – za leden o 3 % a za únor o 21 %.“

    Jaké pozice jsou nejžádanější? V roce 2016 byl na Profesia.cz největší počet nabídek pro pomocné dělníky a operátory strojů a zařízení. Firmy také často hledaly kontrolory kvality a montážní dělníky. Z inženýrských pozic byli nejžádanější konstruktéři, inženýři kvality a technologové. Uchazeči o práci nejvíce reagovali na nabídky pro administrativní pracovníky, pomocné zaměstnance, office managery a skladníky. Soudě podle počtu reakcí se nejhůře shánějí i v automobilovém průmyslu IT architekti, programátoři a softwaroví inženýři. Z pohledu regionů je rozložení nabídek logické, naprosto nejvíce jich v tomto oboru je ve Středočeském kraji.

    Hrubá mzda je v automobilovém průmyslu aktuálně o 17 % vyšší, než je celorepublikový průměr; například ve Středočeském kraji je automobilový průmysl o 18 % nad průměrem, v Moravskoslezském pak o 14 %. Například průměrná hrubá mzda konstruktéra v ČR je 30 020 Kč, v automobilovém průmyslu 31 424 Kč, tedy o 4 % vyšší. Procesní inženýr si v automobilkách vydělá 8 % nad průměr (37 231 Kč proti 34 241 Kč), lakýrník o 6 % více (22 173 Kč proti 20 802 Kč), největší rozdíl je u dělnických profesí, které mají průměrnou mzdu až o 20 % vyšší (18 514 Kč proti 14 768 Kč). Podle průzkumu Platy.cz pobírá v tomto oboru 60 % zaměstnanců mzdu nižší než je průměrná hrubá mzda.

    „O České republice se v souvislosti s automobilkami tvrdí, že je montovnou Evropy, ale toto tvrzení je z velké části neopodstatněné,“ říká Zuzana Lincová. „I když je jasné, že jako výrobní podniky zaměstnávají automobilky převážnou část lidí v dělnických profesích, v uplynulých desetiletích dokázaly přitáhnout odborníky z utlumených oborů – například leteckého nebo jaderného průmyslu – a využít jejich potenciál. Navíc automobilky mají vlastní vývojová střediska, zaměstnávají i řadu externích vývojářských firem, testovacích laboratoří apod., dávají zakázky dalším progresivním firmám z mnoha oborů,“ dodává k pozici automobilek jako progresivního oboru Zuzana Lincová.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag

    Related Posts

    Firmy v železničním průmyslu nabízejí stovky pracovních míst pro letošní absolventy technicky zaměřených středních škol

    23. 5. 2025

    Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá

    15. 5. 2025

    Mzdy a benefity v Česku: Průzkum odhaluje rozdíly v tvrzení zaměstnanců a zaměstnavatelů

    13. 5. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.