Z nejnovějšího globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad vyplynulo, že v uplynulých šesti měsících změnilo zaměstnání 17 % Čechů. Další zhruba pětina lidí si aktuálně novou práci buď aktivně hledá (4,4 %), nebo se po zajímavých pracovních příležitostech u jiného zaměstnavatele poohlíží (17,3 %). Zhruba 12 % dotazovaných (2x více žen než mužů) v průzkumu uvedlo, že cítí silnou potřebu začít dělat něco úplně jiného než dosud. Nejčastěji měnili zaměstnání lidé pracující v potravinářské výrobě, v oboru hotelnictví a stravování, v chemickém průmyslu a v telekomunikačních a poštovních službách. Se svým stávajícím zaměstnavatelem je spokojeno 68 % českých zaměstnanců.
Kdo změnil zaměstnání a proč?
Během posledního půl roku vyměnilo zaměstnání 17 % lidí, což je o 3,5 % méně než v předchozí vlně průzkumu. Míra fluktuace byla o něco vyšší u žen (17,6 %) než u mužů (16,4 %). Nejvyšší podíl těch, kteří měnili práci, připadá tradičně na nejmladší věkovou kategorii zaměstnanců ve věku 18 – 24 let (33,3 %) a také na kategorii zaměstnanců ve věku 25 až 34 let (32,3 %). Jako nejčastější důvod pro změnu zaměstnavatele uváděli respondenti průzkumu získání lepších podmínek (41 %), nespokojenost se stávajícím zaměstnavatelem (29 %) a osobní důvody (25 %). Pokud jde o obory, tak k největší fluktuaci zaměstnanců došlo ve výrobě potravinářských výrobků, v oboru hotelnictví a stravování, v chemickém průmyslu a v telekomunikačních a poštovních službách. „Z průzkumu vyplynulo, že nespokojenost se stávajícím zaměstnavatelem byla hlavním důvodem ke změně práce pro 29 % respondentů, což je o 10 procentních bodů více než v předchozím období. Pro zaměstnavatele z toho plyne jediné, pokud si chtějí udržet zaměstnance, musí jim nabídnout takové podmínky, aby neměli chuť poohlížet se po jiných pracovních příležitostech. Nejde přitom jen o finanční ohodnocení a benefity, ale i o atmosféru na pracovišti a náplň práce. Celých 12 % respondentů průzkumu totiž uvedlo, že chce dělat něco úplně jiného než dosud. Je tedy na zaměstnavateli, zda dokáže svým lidem vyjít vstříc i v náplni práce a nabídnout jim pozici, která jim bude vyhovovat,“ komentuje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad.
Novou práci aktuálně aktivně hledá pouze 4,4 % dotazovaných, 17 % se pak po nových pracovních nabídkách a příležitostech poohlíží. Ženy jsou v tomto ohledu aktivnější než muži, novou práci si aktivně hledá 6,4 % žen, ale jen 2,5 % mužů. „Počet lidí aktivně hledajících práci konstantně klesá už celé dva roky a nedá se očekávat, že by se tento vývoj otočil. Pro zaměstnavatele to znamená, že musí při hledání nových lidí zapojovat i jiné techniky než klasickou inzerci. Lidé mají více možností na výběr, a proto je stále více zajímají faktory jako je firemní kultura, atmosféra a reputace dané firmy, kterou dále nejlépe zprostředkují spokojení zaměstnanci,“ vysvětluje Alžběta Honsová.
Oproti předchozímu čtvrtletí se mírně snížil počet lidí, kteří jsou spokojeni se svým stávajícím zaměstnavatelem, přičemž muži jsou o něco spokojenější než ženy. Zároveň klesl podíl zaměstnanců (na 4 %), kteří se velmi obávají, že by mohli přijít o práci. Více se obávají muži než ženy, nejvíce v kategorii těch nejstarších (55-67 let) a nejmladších (18-24 let) zaměstnanců. Dle Alžběty Honsové mají relativně největší obavy ze ztráty práce lidé pracující v telekomunikačních a poštovních službách, ve stavebnictví, v oblasti výroby a v dopravě.