Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Procesy»Pouze pětina tuzemských firem považuje systém whistleblowingu za užitečný
    Procesy

    Pouze pětina tuzemských firem považuje systém whistleblowingu za užitečný

    hrmag.czBy hrmag.cz24. 2. 2023Updated:28. 2. 2023Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Česká republika se připravuje na zavedení evropské směrnice týkající se whistleblowingu. Předpis ukládá zaměstnavatelům povinnost vypracovat systém na ochranu oznamovatelů protiprávních činností nebo porušení předpisů v dané společnosti. Z aktuálního průzkumu Grafton Recruitment mezi personalisty výrobních a logistických firem vyplývá, že více než polovina všech oslovených nemá o tomto tématu podrobnější informace nebo k němu dosud nezaujala žádný postoj. Platit má přitom již od července letošního roku.

    Zkušenosti ze zemí, kde whistleblowing patří k zavedeným řešením, ukazují, že funkční systém pro oznamování neetického či podvodného konání zabraňuje ve firmách velkým ekonomickým škodám, brání negativním reputacím a zároveň může být jedním z vhodných předpokladů pro lepší atmosféru na pracovišti. S pomocí oznamovatelů protiprávního jednání už bylo v celé řadě firem odhaleno neporovnatelně více podvodů než prostřednictvím interního auditu.

    „Povinnost zavedení vnitřního oznamovacího systému pro zaměstnavatele by u nás měla platit od července 2023. Firmy by tedy měly pomalu začít připravovat podmínky pro jeho hladkou implementaci. Z našeho průzkumu mezi bezmála pěti sty tuzemskými HR manažery firem z oblasti výroby, automotive a logistiky však vyplývá, že většina manažerů firem tak zatím nečiní,“ vysvětluje Martin Malo, ředitel Grafton Recruitment a GiGroup s tím, že klíčové je zajištění anonymity oznamovatele, které zabrání případným odvetným opatřením, včetně šikany na pracovišti. Oznamování o možném protiprávním nebo neetickém jednání může probíhat prostřednictvím on-line formuláře, speciální telefonické linky, ale i s pomocí fyzické schránky.

    Průzkum ukázal, že tento mechanismus dosud ve firmě nastavilo pouhých 23 % respondentů. Pouze 14 % ho vnímá jako užitečný, naproti tomu 9 % ho za přínosný nepovažuje. Z firem, které zatím zavedení whistleblowingu neřešily, jej vítá jen 6 % respondentů. Dalších 15 % dotázaných manažerů akcentuje v souvislosti s nutností zavedení interního oznamovacího systému především obavy z případného nárůstu administrativy a zároveň očekává i další možné komplikace. Velká část respondentů (39 %) zachovává k implementaci mechanismu whistleblowingu ve své firmě neutrální postoj bez jakýchkoli očekávání a 16 % oslovených rovnou přiznává, že o tomto tématu dosud nemá podrobnější povědomí.

    Dle zkušeností z firem, kde již whistleblowing zavedli, funkční systém přinesl zlepšení atmosféry na pracovišti a zvýšení spokojenosti zaměstnanců. „Lidé se nemusí bát nahlásit jak protiprávní či neetické jednání, tak třeba i šikanu, projevy diskriminace, nespravedlivé zacházení či obavy z bezpečnosti pracovního prostředí. A právě to vnáší na pracoviště klidnější atmosféru, transparentnost a vyšší spokojenost,“ komentuje Martin Malo s tím, že výrazného zahlcení se zaměstnavatelé obávat nemusí, protože například podle průzkumu společnosti NAVEX Global obdrží firmy v evropských zemích průměrně 5 oznámení na 1 000 zaměstnanců ročně, v USA, kde se tento systém zrodil, je to pak ročně 10 oznámení.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Počátek roku je časem hodnotících rozhovorů. Firmy je nevyužívají dobře

    20. 1. 2025

    Šest predikcí, jak umělá inteligence změní budoucnost práce

    19. 12. 2023

    Překvapivá souvislost mezi prací po pracovní době a sníženou produktivitou

    11. 12. 2023

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.