Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Legislativa»Práce přesčas v roce 2023: kolik činí příspěvek a jaký je limit odpracovaných hodin
    Legislativa

    Práce přesčas v roce 2023: kolik činí příspěvek a jaký je limit odpracovaných hodin

    By hrmag.cz17. 7. 2023Žádné komentáře3 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Požádal vás někdy zaměstnavatel o přesčas? Víte, jaká odměna vám náleží a v jakých případech můžete práci navíc odmítnout? V tomto článku si posvítíme na tuto problematiku z pohledu práv a povinností zaměstnance.

    Kdy se jedná o práci přesčas
    Práce přesčas je práce, kterou koná zaměstnanec nad stanovenou týdenní pracovní dobu. A to buď na příkaz zaměstnavatele, nebo s jeho souhlasem. Týdenní pracovní dobu zpravidla určuje zaměstnavatel pomocí rozvrhu pracovní doby. Vyžaduje-li po vás tedy zaměstnavatel práci nad rámec rozvrhu vašich pracovních směn, jedná se o práci přesčas.

    Kdy se nejedná o práci přesčas
    O práci přesčas se nejedná v případě, když pracujete nad stanovenou pracovní dobu kvůli pracovnímu volnu, které vám zaměstnavatel poskytl na vaši žádost. „Může se jednat např. o hodiny nebo celé dny, které jste měli trávit prací, ale po dohodě se zaměstnavatelem jste se věnovali svým osobním záležitostem. Své pracovní povinnosti následně musíte odpracovat v jiném čase nad rámec své pracovní doby – a v takovém případě se o práci přesčas nejedná,” říká Kateřina Erbenová z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

    Rozsah práce přesčas
    Práci přesčas vám zaměstnavatel může nařídit pouze ve výjimečných případech, jako jsou např. vážné provozní důvody. Práce přesčas nařízená zaměstnavatelem nesmí přesahovat 8 hodin v 1 týdnu a celkem 150 hodin v kalendářním roce.

    Nad rámec těchto limitů je možné práci přesčas požadovat pouze se souhlasem zaměstnance. Ale ne více než 8 hodin týdně v období 26 týdnů (v případě, že tento limit není navýšen kolektivní smlouvou). Pozor, do tohoto limitu se nezapočítává práce přesčas, za kterou zaměstnanec dostal náhradní volno.

    Jakým zaměstnancům NELZE nařídit práci přesčas
    • Zaměstnancům mladším 18 let a těhotným ženám, a to ani s jejich souhlasem.
    • Zaměstnancům, kteří pečují o dítě do 1 roku a zaměstnancům s kratší než stanovenou týdenní pracovní dobou. Tito zaměstnanci však mohou konat práci přesčas po dohodě se zaměstnavatelem.

    Odměna za práci přesčas
    Za práci přesčas náleží zaměstnanci mzda za odpracovanou dobu, a k ní navíc příplatek ve výši nejméně 25 % průměrného výdělku (odměna může být samozřejmě i vyšší). Alternativou k poskytnutí příplatku je náhradní volno zaměstnance v rozsahu přesčasu. V takovém případě obdrží zaměstnanec za práci přesčas mzdu, nikoliv však příplatek.

    Je možné práci přesčas odmítnout?
    Pokud nepatříte mezi výše uvedené chráněné zaměstnance a nepřekročili jste limit hodin stanovený zákonem, práci přesčas není možné odmítnout. V případě, že vám zaměstnavatel práci přesčas nařídí a vy ji nevykonáte, porušujete tím své pracovní povinnosti, a zaměstnavatel po vás může požadovat náhradu škody, vzniklé v důsledku tohoto vašeho porušení.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Pro spokojenost zaměstnanců jsou důležité vztahy, náplň práce i péče o zdraví. Roste význam benefitů

    27. 8. 2025

    Atraktivní mzda nestačí

    27. 8. 2025

    MPSV: Nelegální práci dlouhodobě řešíme, další účinný nástroj přijde už v říjnu

    8. 8. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Praha: nedostatek kanceláří tlačí nájemné k rekordům
    • Na cestě k nové práci hraje klíčovou roli životopis. Jen třetina uchazečů jej při hledání práce aktualizuje
    • Nejvíce volných kancelářských prostor je v okolí stanice Pankrác, Chodov a Želivského
    • Uchazeči o práci chtějí reakci zaměstnavatele ideálně do týdne
    • Kancelář jako cíl, ne povinnost
    • Regionální kanceláře jsou nejdražší v Praze a nejlevnější v Sofii
    • Komunitní kanceláře jako reakce na hybridní model
    • Živá kancelář jako nová norma: Ideální obsazenost je mezi 50 a 80 %
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.