Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»Benefity»Práce z domova: Dříve benefit, dnes samozřejmost
    Benefity

    Práce z domova: Dříve benefit, dnes samozřejmost

    hrmag.czBy hrmag.cz24. 2. 2021Updated:24. 2. 2021Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdroj: Pixabay
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Zatímco ještě před rokem byla možnost práce z domova vnímána spíše jako zaměstnanecký benefit, dnes je tento model využíván v mnohem širší měřítku, a to zejména kvůli snaze ochránit zdraví zaměstnanců a zamezit šíření onemocnění Covid-19. Zaměstnavatelé proto museli zainvestovat do technického vybavení a často i proškolení zaměstnanců. I přes sociální izolaci, na kterou si pracovníci nejčastěji stěžují, by chtěli tuto formu práce částečně zachovat i do budoucna. Dá se očekávat, že po pandemii se ke slovu dostanou hybridní modely práce.

    Loňské jaro a přesun většiny kancelářských zaměstnanců na práci z domova ukázaly, že tato forma práce funguje. Dokonce i firmy, které se dříve práci z domova spíše bránily, uznaly výhody, které home office přináší. Proto hned po jarní vlně pandemie začalo dle průzkumu Grafton Recruitment plných 45 % společností uvažovat o zavedení vyššího rozsahu home office, než bylo doposud obvyklé. Mezi výhody využívání home office přitom podle respondentů tohoto průzkumu patřila nejen ochrana zdraví zaměstnanců, ale také dobrá efektivita práce a úspory nákladů. Ty byly primárním důvodem zavádění home office pro 10 % oslovených firem, třetina respondentů pak úspory nákladů zmínila v kombinaci se skutečností, že z domova zaměstnanci dosahují potřebného pracovního výkonu.

    Technologie a nové dovednosti

    Zavedení pravidelné práce z domova však znamenalo pro firmy také nevyhnutelné investice do kancelářského a technického vybavení a také do zajištění kybernetické bezpečnosti pro ochranu firemních dat. „Hned z počátku jsme se snažili zjistit, co naši lidé doma nejvíce postrádají. Nejčastěji šlo o externí monitory, ergonomické židle a kontakt s kolegy. Monitory a výjimečně i pracovní židle jsme jim zapůjčili, kolegy ale poskytnout nedokážeme, a tak jsme alespoň propagovali akce typu společných virtuálních obědů a různých mimopracovních aktivit,“ přibližuje Lenka Pospíšilová, HR Business Partner v SAP Services, která převedla na práci z domova prakticky ze dne na den 95 % zaměstnanců.

    Stejně jako další firmy pak svým zaměstnancům do domácích kanceláří zapůjčila veškeré potřebné IT vybavení a další nezbytnosti. Kromě samotného vybavení zaměstnavatelé zaváděli i celou řadu online kurzů zaměřených na osvědčené postupy a efektivitu při práci z domova či technologie, které museli pracovníci s přesunem do online prostoru nově začít využívat. SAP Services tak například svou stálou nabídku kurzů rozšířil o speciální online vzdělávací program, který zaměstnancům pomáhá nejen s technickou zručností při práci s nástroji na vzdálenou komunikaci, ale také se zvládáním emocí v nejisté situaci, či překonáváním pocitů izolace.

    Nové oblasti školení, které firmy zavedly, se promítly i do růstu času stráveného firemními vzdělávacími aktivitami. Například v oboru podnikových služeb jde dle údajů asociace ABSL meziročně o růst o 21 %. Formy jsou přitom často velmi inovativní. Například společnost Deutsche Telecom Services Europe CZ se zapojila do interního programu Digital Champion, v jehož rámci si vybraní zaměstnanci osvojili nové metody práce a naučili se pracovat se všemi digitálními nástroji, které se ve firmě používají. Následně tito „šampioni“ měli za úkol své dovednosti předat svým kolegům. Vedle toho firma rozšířila svůj katalog online vzdělávacích programů i o kurzy zaměřené na psychickou pohodu a odolnost, zvládání stresu či organizaci práci při práci z domova nazvaný trefně Rodina a děti pod jednou střechou.

    Budoucností jsou hybridní modely práce

    Po necelém roce práce z domova to vypadá, že tento model bude hojně využívaný i po skončení pandemie.  „Dle našeho průzkumu chtějí do budoucna více než půl pracovní doby pracovat z domu 4 z 5 zaměstnanců, což je o 64 % více než před vypuknutím pandemie,“ říká například Jonathan Appleton, ředitel asociace ABSL, která sdružuje firmy z oboru zákaznických, IT a podnikových služeb. Zdá se tedy, že výhody práce z domova převažují nad negativy, k nimž patří zejména nedostatek lidského kontaktu nebo obtížné oddělení soukromého a pracovního života. Firmy z tohoto důvodu zvažují zavedení tzv. hybridního modelu, který umožní zaměstnancům část týdne pracovat z domova a část pak v sídle firmy. Z důvodu vyššího zájmu o využívání home office pak třetina firem uvažuje o zmenšení firemních kanceláří a polovina plánuje zvýšení počtu sdílených pracovních míst.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    Každý šestý Čech je obětí šikany. Nejčastěji je agresorem nadřízený

    15. 5. 2025

    Mzdy a benefity v Česku: Průzkum odhaluje rozdíly v tvrzení zaměstnanců a zaměstnavatelů

    13. 5. 2025

    Zdravotní benefity využívá 42 % zaměstnanců

    5. 5. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.