Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    • Trh práce
    • Legislativa
    • Pracovní prostředí
    • Recruitment
    • Rozvoj
    • Procesy
    • Insider
    • Personálie
    • Vzdělávání
    • Redakce
    Facebook Twitter Instagram
    HRmag
    Home»HR»RPO – nový trend v náboru zaměstnanců. Ušetří až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    HR

    RPO – nový trend v náboru zaměstnanců. Ušetří až polovinu času a čtvrtinu nákladů

    hrmag.czBy hrmag.cz29. 1. 2025Žádné komentáře4 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Nejnižší nezaměstnanost v rámci celé EU, omezené kapacity a zdroje potřebné pro efektivní realizaci náborových procesů, nedostatečné know-how. To jsou nejčastější důvody, proč společnosti ve stále větším měřítku celý náborový proces řeší outsourcingem. Trh RPO (Recruitment Process Outsourcing) proto roste, globálně dokonce až o 20 % ročně. Službu, která přináší urychlení, zlevnění a zefektivnění náboru v České republice nyní zavádí i personální agentura Grafton Recruitment.

    I přes aktuální mírný nárůst zůstává míra tuzemské nezaměstnanosti na nejnižší úrovni v rámci celé Evropské unie. „Pro uchazeče je to samozřejmě dobrá zpráva, pro společnosti však nikoliv. Dlouhodobý nedostatek kvalifikované pracovní síly je brzdí a snižuje jejich konkurenceschopnost,“ říká Eliška Smržová, manažerka personální agentury Grafton Recruitment. Při rostoucí fluktuaci, která na trhu aktuálně vládne, proto potřebují maximálně zefektivnit svůj náborový proces. A to nejen v případě odborných pozic, ale i při hromadných náborech do výroby či logistiky, na které často nemá řada ze zaměstnavatelů ani dostatek HR zdrojů.

    Efektivním řešením pro rostoucí počet zaměstnavatelů se tak stává outsourcing kompletního náborového procesu, který nově nabízí i personální agentura Grafton Recruitment. „Princip je jednoduchý, společnost předá celý náborový proces externímu poskytovateli, který přebírá odpovědnost za všechny aspekty náboru, od hledání a oslovování kandidátů až po jejich výběr, pohovory a často i onboarding, a využívá přitom své odborné znalosti, technologie a síť kontaktů,“ vysvětluje Eliška Smržová.

    Služba, která urychluje a zefektivňuje proces náboru pracovních sil
    Tento model je vhodný pro širokou škálu firem – od velkých korporací, které potřebují co nejrychleji škálovat pracovní sílu a zároveň se potýkají s velkou fluktuací, až po menší, rychle rostoucí firmy, pro něž je vzhledem k jejich expanzi nezbytné co nejrychleji získávat vhodné talenty. RPO velmi často využívají také nově vznikající společnosti na trhu, které potřebují během krátké doby nabrat velké množství zaměstnanců, ale stejně tak i společnosti, kde nemají interní náborářský tým nebo společnosti, kde dochází k reorganizaci a například je k nim převáděno celé oddělení ze zahraničí.
    Z RPO těží ale i sezónní obory, jako jsou retail, logistika, ale třeba i pohostinství, kde je nutné rychle nabírat velký počet pracovníků na kratší období. Silnou poptávku po kvalifikovaných službách RPO zaznamenává i finančnictví nebo segment technologických firem, v němž přetrvává enormní zájem o pracovníky se specializovanými dovednostmi a znalostmi.

    „Náborový proces se ani navzdory moderním technologiím nedaří zkracovat, stále se jedná do dlouhé týdny, u expertních pozic v IT dokonce nejsou výjimkou ani 3 měsíce. Pokud však společnost přistoupí k outsourcingu celého procesu, ten se významně urychlí a zefektivní. Naše zkušenosti ukazují, že společnosti, které využívají RPO, mohou ušetřit v průměru 20-30 % na nákladech spojených s náborem a zároveň snížit dobu náborového procesu až o 40–60 %,“ vypočítává Eliška Smržová.

    RPO firmám umožňuje škálovat kapacity podle aktuálních potřeb
    Rozdíl mezi klasickým náborem pracovních sil u personální agentury a službou RPO spočívá především v rozsahu a způsobu poskytovaných služeb. Při tradičním náboru agentura zajišťuje jednorázové služby podle požadavků klienta. Funguje spíše jako externí dodavatel kandidátů na konkrétní pozice, který podporuje jednotlivé fáze náboru, ale nepřebírá celý proces. Zatímco klasický nábor je vhodný pro jednorázovou pomoc při výběru kandidátů, RPO ocení společnosti, které v procesu náboru hledají dlouhodobou optimalizaci a efektivitu.

    V případě RPO funguje dodavatel jako strategický partner, který může integrovat své služby přímo do interních procesů klienta. Spolupráce může být nastavena na dlouhodobý horizont a zahrnuje optimalizaci procesů a využití veškerého špičkového know-how a technologií pro zefektivnění náboru. „Díky tomu, že Grafton převezme odpovědnost za celý proces náboru, od plánování, vyhledávání kandidátů, pohovorů až po onboarding, může implementovat moderní nástroje a metriky pro měření výkonu náboru,“ upozorňuje Eliška Smržová a doplňuje: „To společnostem umožní rychle škálovat své náborové kapacity podle aktuálních potřeb a optimalizovat náborové procesy tak, aby byly co nejefektivnější.“

    Grafton přináší klientům specializované znalosti personálních procesů
    O úspěchu RPO svědčí i fakt, že zájem o něj celosvětově roste. Stále více společností v dnešní turbulentní době oceňuje benefity, které díky této službě získá – vedle větší flexibility jim umožňuje soustředit se na klíčové obchodní aktivity a zároveň zajišťuje maximálně profesionální servis a efektivní řízení náboru. Dostupná data ukazují, že globální trh s outsourcingem náborového procesu dosahuje v současnosti velikosti zhruba kolem 5 miliard dolarů, a zaznamenávají bezmála dvacetiprocentní míru růstu. Odborníci přitom očekávají, že do roku 2030 se může objem celosvětového trhu RPO zvětšit až na pětinásobné hodnoty oproti těm dnešním.

    Share this:

    • Click to share on Twitter (Opens in new window)
    • Click to share on Facebook (Opens in new window)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    hrmag.cz

    Related Posts

    V dubnu byla míra nezaměstnanosti 2,7 %

    2. 6. 2025

    Kariérní rozvoj neláká, uchazeči o práci slyší na jistotu

    30. 5. 2025

    Firmy připravují týmy na digitální kolegy. Čtvrtina zaměstnanců má změnit roli kvůli nástupu AI

    29. 5. 2025

    Leave A Reply Cancel Reply

    HRmag.cz
    HRmag.cz se věnuje novinkám a trendům z oblasti lidských zdrojů, HR, personalistiky, CSR, outsourcingu, firemních procesů, podnikových služeb a souvisejících témat.
    Odebírejte novinky z oboru HR e-mailem

    RSS Píšeme na PodnikoveSluzby.cz
    • Cato Networks ztrojnásobí kapacitu svého pražského výzkumného a vývojového centra a podpoří globální inovace
    • Katarína Brydone jmenována ředitelkou Colliers v České republice
    • Podíl renegociací na kancelářském trhu roste, prodlužuje se i smluvní období
    • Mimopražské kanceláře: Mírný růst a atraktivní dostupnost
    • Huawei aktivně podporuje Chartu proti domácímu násilí
    • Třetina zaměstnanců není v práci spokojená
    • Tři čtvrtiny žen vnímají uplatnění v IT jako obtížnější než u mužů
    • Absolventi technických oborů mají na trhu práce výhodu
    • RPO ušetří při náboru zaměstnanců až polovinu času a čtvrtinu nákladů
    • Nízká míra nezaměstnanosti a nedostatek uchazečů bue přetrvávat i v roce 2025
    Facebook Twitter Instagram Pinterest
    © 2025 ThemeSphere. Designed by ThemeSphere.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.