V důsledku koronavirové pandemie roste strach ze ztráty zaměstnání. Lidé proto hledají způsoby, jak upevnit svou pozici v zaměstnání nebo zvýšit svou uplatnitelnost na trhu práce. Za řešení považují v rostoucím počtu případů rekvalifikaci a získávání nových dovedností souvisejících s digitalizací. Vyplývá to z posledního globálního průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad.
27 % dotazovaných uvedlo, že v jejich současném zaměstnání to bylo velmi obtížné a komplikované, aby se naučili nové dovednosti a přizpůsobili se práci v pandemii. Větší objem školících programů by v práci ocenila více než třetina respondentů, 40 % pak uvádí, že se snaží naučit se novým dovednostem požadovaným v dnešním digitálním věku sami. Zvyšování kvalifikace a rekvalifikace je přitom zásadní nejen pro zaměstnané, ale také pro lidi bez práce.
Strach ze ztráty zaměstnání
„Potřeba zvyšovat kvalifikaci nabyla na důležitosti zejména v době pandemie, kdy se většina aktivit přesunula do online prostoru a firmy intenzivně digitalizovaly své provozy a zaváděly nové technologie. Lidé si uvědomili, že k jejich využívání potřebují nové kompetence. Právě z důvodu nedostatku takových znalostí se pak bojí o svoji pozici ve firmě,“ komentuje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad. O obavách z propuštění svědčí i fakt, že pětina respondentů průzkumu by kvůli udržení pracovního místa byla ochotna pracovat více hodin bez nároku na kompenzaci. Třetina zase uvedla, že v případě nutnosti by ve společnosti převzala i jinou roli.
Pro zaměstnavatele nebude v roce 2021 vzdělávání prioritou
Z průzkumu Workmonitor dále vyplynulo, že většina pracovníků považuje rozšiřování dovedností za odpovědnost sdílenou zaměstnanci i zaměstnavateli. Přesto, že až 79 % dotázaných firem uvádí, že mají vybavení a technologie potřebné k přizpůsobení se digitalizaci, se vzděláváním svých zaměstnanců a jejich rekvalifikací ve svých plánech vesměs nepočítají. K jejich prioritám dle průzkumu Pulse Survey personálně poradenské společnosti Randstad budou v roce 2021 patřit v prvé řadě investice do bezpečnosti a zajištění zdraví zaměstnanců, udržení byznysu v chodu, udržování vztahů s klienty a dodavateli, zajištění procesů a udržení produktivity.
„Při tom ale nutnost přeškolení nebo navýšení kvalifikace jde ruku v ruce s pokračující automatizací a digitalizací ve firmách, které pandemie obvykle výrazně urychlila. Firmy se již nyní dostávají do situace, že v otázce technologií jsou napřed před úrovní znalostí svých zaměstnanců i volných kandidátů na trhu, a to se může ukázat jako zásadní brzda v úspěšném rozvoji,” dodává Honsová.
Letošní rok přinese další tlak na flexibilitu a agilitu v podnikání, firmy se budou snažit minimalizovat rizika a budou dávat přednost vytváření specializovaných projektů a na ně dedikovaných týmů. K tomu ovšem patří také schopnost rychle sehnat ty správné lidi se správnými znalostmi, což v situaci, kdy firmy nebudou moci investovat do zvyšování kvalifikace svých zaměstnanců, může být kámen úrazu. To potvrzují také výsledky průzkumu Workmonitor, podle kterých se více než polovina respondentů domnívá, že ve světě po Covidu-19 budou mít zaměstnavatelé problém najít ty správné talenty a zaměstnance. „Pozitivní na pandemickém roce bylo to, že ukázal, co vše je možné přesunout do online prostředí, a zrovna v případě školení a vzdělávání umožnil nebývalý rozmach. Vyčlenění lidských i finančních kapacit tímto směrem by mělo být pro letošek jednou z priorit každé firmy,” uzavírá Alžběta Honsová.